فرش


فرش

فرش یکی از مظاهر کهن تمدن ایرانی- اسلامی است. این هنر از جمله اصیل ­ترین و شاخص­ترین نمونه­ های هنر سنتی ایران است که در طی اعصار و قرون متمادی همپای نام آشنای تمدن کهن ایران زمین بوده و خواهد بود. رشته کارشناسی فرش در این دانشگاه با گرایش طراحی از سال ۱۳۷۶ با توجه به قدمت و اصالت فرش دستبافت منطقه با پذیرش تعداد ۱۵ دانشجو در دوره روزانه شروع به فعالیت نموده و از سال ۸۲ با پذیرش دانشجو به صورت شبانه ظرفیت پذیرش خود را به ۳۵ دانشجو افزایش داده است. موفقیت چشمگیر دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته در مسابقات و المپیادهای فرش کشور و کسب عناوین برتر از سوی آنان (مقام سوم طراحی و دوم مرمت در اولین المپیاد ملی فرش ایران و مقام اول طراحی در سومین المپیاد ملی فرش ایران) و حضور موفق در چندین دوره نمایشگاه بین المللی فرش تهران، تبریز و کیش موجب شد تا گروه فرش دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از موفق ترین و معتبرترین گروههای آموزشی فرش کشور شناخته شود.


دوره کارشناسی فرش از دوره های آموزش عالی است که هدف از برگزاری آن تربیت نیروی متخصص و آشنا به مبانی نظری و عملی فرش می­باشد. با توجه به اهداف عالیه آموزشی و نظر به جایگاه والای فرش در تاریخ و تمدن ایران؛ جهت حفظ، اشاعه وصیانت از این هنر اصیل و پرسابقه، توجه به موارد زیر ضروری می­نماید:

۱- حفظ و تقویت فرهنگ بومی و ملی با توجه به اصالتهای نقش، رنگ و بافت فرش در هر منطقه.

۲- بالا بردن کیفیت تولید و بافت فرش.

۳- احیاء و ترویج هنر فرشبافی.

۴- آموزش عملی و نظری به منظور تربیت نیروی متخصص.

۵- ایجاد زمینه­ های مطالعاتی و تحقیقاتی و دستیابی به استانداردهای مطلوب.

۶- ایجاد زمینه اشتغال و توجه به نقش آن در اقتصاد جامعه.

فارغ التحصیلان این رشته با کسب مهارتها و دانش نظری و تقویت توان علمی خود در شناخت رشته فرش خواهند توانست:

۱- در زمینه ­های مختلف تخصصی فرش از جمله: طراحی، رنگرزی، بافت و مرمت فرش اشتغال داشته باشند.

۲- در برنامه ریزی­ های هنری، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با فرش، با سازمانهای مربوطه همکاری نمایند.

۳- در سازمانهای دولتی و خصوصی مرتبط با فرش به عنوان کارشناس و مشاور همکاری نمایند.

برنامه دوره کارشناسی رشته فرش در سه گرایش طراحی، رنگرزی و بافت قابل ارائه می­باشد که در حال حاضر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان رشته طراحی فرش دایر می­باشد.

طول دوره کارشناسی رشته فرش چهار سال (هشت نیمسال) است که هر نیمسال هفده هفته خواهد بود. زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری یک ساعت در هفته، هر واحد عملی دوساعت در هفته و هر واحد کارگاهی سه ساعت در هفته می­باشد.

امكانات كارگاهي و آزمايشگاهي گروه فرش:

۱- كارگاه طراحي قالي

۲- كارگاه مينياتور و تذهيب

۳- كارگاه مرمت فرش

۴- كارگاه بافت فرش

۵- آزمايشگاه رنگرزی الياف