سوالات متداول

چگونه مي توان عضوكتابخانه شد؟

 

همه دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه سیستان و بلوچستان بصورت خودکار عضو کتابخانه می باشند و نیازی به ثبت نام ندارند. درصورت عدم وجود اطلاعات، شخص موردنظر با مراجعه به کتابخانه و پرکردن فرم عضویت مخصوص و ارائه کارت (دانشجویی، هیات علمی، کارمندی) می تواند در کتابخانه عضو شود.

 

آیا امکان عضویت افراد خارج از دانشگاه سیستان و بلوچستان در کتابخانه مرکزی وجود دارد؟

 

بله. طبق توافقی که میان دانشگاه با برخی از وزارتخانه ها و موسسات صورت می گیرد، کارکنان این موسسات می توانند با دریافت کارت عضویت از منابع کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.
کارت عضویت فقط جهت استفاده از منابع کتابخانه می باشد و استفاده از سالن های مطالعه مطابق با تشخیص ریاست کتابخانه مرکزی و بصورت خیلی محدود انجام می گیرد.

 

هزینه عضویت در کتابخانه چقدر است؟


مبلغ 40 هزار ریال جهت شارژ اولیه از اعضاء دریافت می گردد که درصورت عدم داشتن جریمه دیرکرد در زمان فارغ التحصیلی مبلغ باقیمانده عودت داده خواهد شد.
 

چگونه می توان "کلمه عبور" را در سیستم امانت کتابخانه تغییر داد؟


هر عضو کتابخانه می تواند با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib  یا آدرس اینترنتی http://libsim.usb.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll   وارد سیستم امانت کتابخانه شده، شماره دانشجویی خود را در فیلد "عضویت" و کدملی را در فیلد "کلمه عبور" وارد نمایید و در صفحه شخصی خود بر روی آیکون "تغییر کلمه عبور" کلیکی نموده و کلمه عبور جدید خود را وارد نماید.
 

ساعت کار کتابخانه مرکزی دانشگاه چگونه است؟


بخش اداری         شنبه تا چهارشنبه        از ساعت 8 صبح الی 14:30
بخش امانت        شنبه تا چهارشنبه        از ساعت 8 صبح الی 12:30 و 13:30 الی 18:45
سالن مطالعه        همه روزه                   از ساعت 8 صبح الی 19 ( ساعت کار این سالن ها با توجه به نیاز دانشجویان در ایام مختلف نیمسال تحصیلی تغییر می کند.)

 

به جز اعضای دانشگاه (دانشجویان، اساتید ، کارکنان) سایر افراد جامعه امکان استفاده از سالن مطالعه دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارند؟
 

خیر. استفاده از سالن های مطالعه کتابخانه مرکزی برای افراد خارج از دانشگاه سیستان و بلوچستان مقدور نمی باشد.
 

در کتابخانه مرکزی از کدام نظام رده بندی برای منابع استفاده شده است؟
 

نظام رده بندی کنگره
 

مخزن کتابخانه قفسه بسته است یا قفسه باز؟
 

مخزن کتابخانه نیمه باز است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی امکان ورود به مخزن را دارند ولی دانشجویان کارشناسی فقط یکبار در طول ترم اجازه ورود به مخزن را دارند.
 

چگونه می توانیم کتابی را به امانت بگیریم؟
 

با استفاده از نرم افزار کتابخانه ای سیمرغ، کتاب موردنظر را جستجو کرده و شماره بازیابی آن را یادداشت  کرده و به کتابدار بخش امانت تحویل داده و کتاب موردنظر را امانت می گیرید.
 

آیا بدون کارت دانشجویی امکان امانت کتاب وجود دارد؟
 

امانت کتاب فقط با ارائه کارت دانشجویی و به شخص صاحب کارت امکان پذیر می باشد.
 

تعداد و مدت زماني كه مي توان كتاب را به امانت برد چقدر است؟
 

تعداد و مدت زمان برای امانت گرفتن کتاب براساس مقطع تحصیلی می باشد.
مقطع                      نسخه                    مدت زمان مجاز
کارشناسی                    4                            14 روز
ارشد                           8                            28 روز
دکترا                          10                            42 روز
هیات علمی                 12                           120 روز
کارمندان                     4                             14 روز

 

چه تمهیداتی برای دانشجویان استعدادهای درخشان درنظر گرفته شده است؟
 

درصورت عضویت تعداد 2 عنوان کتاب به ظرفیت تعداد کتبی که می توانند به امانت ببرند اضافه خواهد شد.
 

آيا امكان امانت كتاب به صورت غير حضوري وجود دارد؟
 

خیر. امانت کتاب فقط به صورت حضوری و با ارائه کارت مقدور می باشد.
 

چگونه می توانم کتابهای امانی خود را مشاهده کنم؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib  یا آدرس اینترنتی http://libsim.usb.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll   وارد سیستم امانت کتابخانه شده، شماره دانشجویی خود را در فیلد "عضویت" و کدملی را در فیلد "کلمه عبور" وارد نمایید و در صفحه شخصی خود آیکون "امانت " را انتخاب نموده تا کتابهای امانی خود را مشاهده نمایید.
 

کدام منابع  کتابخانه امانت داده نمی شود؟
 

کتب مرجع، نشریات ادواری، پایان نامه ها، طرح های پژوهشی
 

چگونه می توان از سرویس تحت وب کتابخانه دانشگاه استفاده نمود؟
 

از طریق آدرس اینترنتی http://libsim.usb.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll می توان از خدمات تحت وب (جستجو، تمدید، رزرو) کتابخانه مرکزی دانشگاه استفاده نمود.
 

کتاب امانت گرفته شده چگونه تمدید می شود؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib یا آدرس اینترنتی http://libsim.usb.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll وارد سیستم امانت کتابخانه شده و در صورت عدم تاخیر و عدم رزرو منبع موردنظر، شخص می تواند اقدام به تمدید منبع موردنظر خود نماید.
 

آیا زمان تمدید کتاب الزاماً باید در زمان تعیین شده برای تحویل باشد؟
 

خیر. اعضاء می توانند در هر زمانی اقدام به تمدید کتاب نمایند.
 

تمدید کتاب در تعطیلات تابستان چگونه انجام می شود؟
 

در ایام تعطیلات ظرفیت کتب امانی اعلام شده براساس مقطع تحصیلی برای اعضاء نصف می باشد. اعضاء می بایست در محدوده زمانی مشخص شده (معمولاً 20 روز قبل از شروع تعطیلات) برای این منظور بصورت حضوری به میز امانت کتابخانه مراجعه کنند. تمدید کتاب تا شروع ترم بعد بصورت اتوماتیک از طریق نرم افزار کتابخانه انجام می گیرد.
 

آیا امکان تمدید کتابی که توسط شخص دیگری رزرو شده وجود دارد؟
 

خیر.
 

درصورت گذشتن تاریخ بازگشت کتاب میزان و نحوه جریمه تاخیر چگونه است؟
 

الف) جریمه نقدی به ازای هر روز تاخیر برای هر جلد کتاب عادی 500 ریال
ب) جریمه نقدی به ازای هر روز تاخیر برای هر جلد کتاب رزرو شده  1000 ریال
تبصره 1: در صورت عدم استرداد کتاب توسط هيات علمي و کارکنان شاغل در زمان مقرر بازگشت کتاب، حسابداري دانشگاه نسبت به کسر جريمه تاخير از حقوق امانت گيرنده اقدام خواهد کرد.
تبصره 2: عوايد حاصل از جريمه ديرکرد، صرف امور کتابخانه مي‌شود.
تبصره 3: جريمه تاخير کتب براي دانشجويان از اعتبار اوليه آنها کسر خواهد شد.

 

در صورت ناقص شدن کتاب امانت گرفته شده چه کاري بايد انجام داد؟
 

در صورت ايجاد هر گونه خسارتي به کتاب، عضو موظف است طبق نظر مسئول بخش امانت نسبت به ترميم و يا تهيه نسخه ديگري از همان کتاب اقدام نمايد.
 

در صورت مفقود شدن کتاب اماني چه بايد انجام داد؟
- درصورت مفقود شدن کتاب به امانت گرفته شده علاوه بر جريمه ديرکرد روزانه، عضو باید دو نسخه از کتاب مذکور را تهيه و تحويل بخش امانت دهد. (قيمت گذاري در خصوص کتب ناياب بر عهده کتابدار خبره مي باشد)
- تا اتمام اقدامات ياد شده خدمات امانت به متقاضي ارايه نمي شود.
- جبران خسارت از طريق تهيه نسخه تکثير شده کتاب مورد تاييد نمي باشد.
- در مورد مفقود شدن کتابهاي رزرو شده، عضو موظف به تهيه کتاب حداکثر تا 48 ساعت با احتساب جريمه مي باشد.

 

نحوه رزروکتاب چگونه است؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib یا آدرس اینترنتی http://libsim.usb.ac.ir/simwebclt/WebAccess/SimwebPortal.dll وارد سیستم امانت کتابخانه شده و در صورت موجود بودن منبع موردنظر ، شخص می تواند اقدام به رزرو آن نماید.
 

چگونه می توان از بازگشت کتب رزرو شده مطلع شد؟
 

بازگشت کتاب رزرو شده به مخزن کتابخانه از طریق ایمیل به شخص رزرو کننده اعلام می شود.
 

سیستم امانت کتابخانه تا چه مدت پس از اعلام به شخص رزروکننده، منبع را در حالت رزرو شده برای او نگهداری می کند؟
 

تا 48 ساعت بعد از اعلام به شخص رزروکننده و بعد از این مدت به درخواست کننده دیگری  امانت داده می شود.
 

نحوه دریافت فایل کتب لاتین اشتراک اشپرینگر در کتابخانه مرکزی به چه صورت می باشد؟
 

با مراجعه به سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib ، گزینه "جستجوی منابع کتابخانه (سیمرغ)" را انتخاب نمایید، سپس از منوی "انتخاب پایگاه ها" پایگاه "کتابهای لاتین دیجیتال-اشتراک اشپرینگر" را انتخاب نمایید. (برای دریافت فایل باید به اینترنت متصل باشید.)
 

چگونه می توان به فرمت الکترونیکی پایان نامه های  موجود در کتابخانه دیجیتال دانشگاه دسترسی داشت؟
 

با مراجعه به سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib ،گزینه "راهنمای استفاده از پایان نامه ها" را انتخاب نمایید.
 

چگونه می توان به فرمت الکترونیکی منابع موجود در کتابخانه دیجیتال دانشگاه دسترسی داشت؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib ،گزینه "جستجوی منابع الکترونیک کتابخانه (دیجیتال)" را انتخاب نمایید.

 

نحوه دستیابی به عناوین مجلات فارسی و لاتین موجود در کتابخانه مرکزی به چه صورت می باشد؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه http://www.usb.ac.ir/Lib  ،گزینه "جستجوی منابع کتابخانه (سیمرغ)" را انتخاب نمایید، سپس از منوی "انتخاب پایگاه ها" پایگاه "نشریات فارسی" یا "نشریات لاتین" را انتخاب نمایید.
 

چگونه می توان از نسخه چاپی مجلات موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه استفاده کرد؟
 

بخش نشریات کتابخانه دانشگاه بصورت قفسه باز اداره می شود و مدارک بصورت الفبایی طبقه بندی شده است و مراجعان می توانند با راهنمایی کتابدار بخش از منابع استفاده نمایند. تهیه نسخ کپی از مجلات چاپی براساس مقررات امکانپذیر می باشد.
 

نحوه ثبت اطلاعات پایان نامه در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) به چه صورت است؟
 

با مراجعه به آدرس سایت کتابخانه دانشگاه به شیوه نامه ثبت اطلاعات پایان نامه در سایت ایرانداک رجوع نمایید.
 

چه پایگاه های برای دانلود مقالات فارسی از دانشگاه سیستان و بلوچستان قابل دسترسی است؟
 

دانشگاه سیستان و بلوچستان پایگاه های مگیران، نورمگز، سیویلیکا، مرکز منطقه ای و اطلاع رسانی شیراز، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سمیم نور، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، کتابخانه دیجیتال موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) و سمنتاک را اشتراک دارد.
 

چه پایگاههای برای دانلود مقالات لاتین از دانشگاه سیستان و بلوچستان قابل دسترسی است؟
 

دانشگاه سیستان و بلوچستان پایگاه های Springe, Scopus, ScienceDirect,Taylor & Francis  را اشتراک دارد. برای دسترسی به سایر پایگاه ها، به سایت کتابخانه مرکزی مراجعه نمایید.
 

چرا نمی توانم از پایگاه Scopus مقاله دانلود کنم؟
 

پایگاه Scopus یک پایگاه استنادی است و شامل اطلاعات کتابشناختی و چکیده است و ماهیتا تمام متن نیست. اصل مقالات را می توانید از طریق شناسه DOI از سامانه سمنتاک دریافت کنید.
 

برای دانلود مقاله از پایگاه سیویلیکا چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟
 

این پایگاه برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد که ایمیل اعضاء باید زیردامنه ای از دامین دانشگاه باشد.
 

تسويه حساب با کتابخانه چگونه صورت مي گيرد؟
 

تسویه حساب با کتابخانه بصورت غیرحضوری پس از مراجعه به واحد حفاظت فیزیکی دانشگاه و اعلام این واحد به کتابخانه، از طریق سیستم تسویه حساب یکپارچه گلستان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام می شود.
گروه اول: اعضاي هيات علمي که انتقال، بازنشسته، بازخريد و يا به ماموريت بيش از 3 ماه، اعزام مي شوند و يا به هر دليل به خدمت آنها خاتمه داده مي شود بايد با کتابخانه مرکزي تسويه حساب کنند.
گروه دوم: دانشجويان در پايان هر مقطع تحصيلي و نيز هنگام تغيير وضعيت تحصيلي نظير انتقال، انصراف و يا نظاير آن بايد با کتابخانه مرکزي تسويه حساب کنند.
گروه سوم: کارکنان رسمي، پيماني، قراردادي و شرکتي دانشگاه که به سازمان ديگر منتقل، بازنشسته يا بازخريد مي شوند و يا به هر دليل به خدمت آنها پايان داده مي‌شود، بايد با کتابخانه مرکزي تسويه حساب کنند.
گروه چهارم: تسويه حساب مراجعان خارج از دانشگاه با هماهنگي سازمان متبوع آنها و نيز طبق توافق في‌مابين انجام خواهد شد.
تبصره: اعضاي داراي کارت کتابخانه صادره از کتابخانه مرکزي دانشگاه سیستان و بلوچستان در هنگام تسويه حساب ملزم به تحويل کارت عضويت خود و گرفتن فرم تسويه حساب از اين کتابخانه مي باشند.

 

به هنگام تسويه حساب چه مدارکي لازم است؟
 

در زمان تسویه حساب، تحویل کارت دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی و علاوه بر آن تحویل کارتهای طرح غدير برای دانشجويان تحصيلات تکميلي الزامي می باشد.
 

آيا شخصي که با کتابخانه تسويه حساب کرده مي تواند دوباره عضو کتابخانه بشود؟
 

خير. شخصي که با کتابخانه تسويه حساب کرده نمي تواند از کتابخانه استفاده کند و عضويت مجدد وي در کتابخانه امکان پذير نمي باشد.
 

در صورتي که عضوي به سيستم امانت کتابخانه بدهکار باشد براي تسويه حساب چه باید بکند؟
 

عضو بايد قبل از تسويه حساب مبلغ بدهکاري خود را به حساب کتابخانه واريز کند و فيش بانکي را به  بخش امانت تحویل دهد.
 

اعتبار باقيمانده عضویت چه زماني بازگشت داده مي شود؟
 

به هنگام تسويه حساب اعتبار باقيمانده عودت داده خواهد شد.
 

در صورت منفي شدن اعتبار در سيستم امانت کتابخانه، چه باید کرد؟
 

فرد مي بايست برای شارژ مجدد عضويت خود، مبلغ 40000 ریال پرداخت نماید.
 

طرح غدیر چیست؟
 

"طرح غدیر: عضویت فراگیر کتابخانه‌ها" راهكاری است كه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برای دسترسی مستقیم به منابع کتابخانه‌های زیرپوشش، طراحی و اجرا شده است. این کتابخانه‌ها با نام کتابخانه‌های مقصد شناخته می‌شوند. بر پایه این طرح، افراد زیرپوشش که متقاضی استفاده از منابع موجود در این کتابخانه‌ها هستند، می‌توانند از محلی که به عنوان مبدأ برای آنها تعیین شده است یک کارت عضویت و چند کارت امانت دریافت کنند و به عضویت طرح درآیند. اعضای طرح با استفاده از کارت نخست می‌توانند به کتابخانه‌های مقصد مراجعه و از همه خدمات آنها در محل استفاده کنند و با سپردن هر کارت امانت یک کتاب امانت دادنی را به امانت گیرند.
 

آیا دانشجویان كاردانی و كارشناسی می‌توانند به عضویت طرح غدیر درآیند؟
 

خیر. این طرح تنها برای اعضای هیئت علمی رسمی و پیمانی و دانشجویان تحصیلات تكمیلی است.
 

هزینه عضویت در طرح غدیر چقدر است؟
 

هزینه عضویت در طرح غدیر برای سال ۱۳95 سی هزار تومان است و سالانه ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این هزینه را مؤسسه محل کار یا تحصیل اعضاء می پردازند.
 

آيا امکان امانت گرفتن کتاب با استفاده از کارتهاي طرح غدير در دانشگاه مبداء امکان پذير است؟
 

خير. امکان امانت گرفتن کتاب با کارتهاي مذکور در کتابخانه مبداء (کتابخانه دانشگاهي که فرد در آن به تحصيل مشغول است) امکان پذير نمي باشد و تنها در کتابخانه ساير دانشگاهها قابل استفاده مي باشد.
 

چگونه مي توان كتابي را كه در بازار كمياب است تهيه كرد؟
 

براي تهيه كتابهاي كمياب به واحد اطلاع رساني و تامين مدرک کتابخانه مراجعه نمایید.
 

چگونه به فهرست نشریات علمی دارای اعتبار مصوب وزارت علوم دسترسی پیدا کرد؟
 

با مراجعه به سایت وزارت علوم و تحقیقات می توان به نشریات علمی مصوب دسترسی پیدا کرد. http://www.msrt.ir
 

آدرس و تلفن تماس كتابخانه چیست؟
 

آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان، خيابان دانشگاه، دانشگاه سيستان و بلوچستان، کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه. تلفن تماس:33446771  - (054) ، فاکس: 33446771