سوالات متداول

سوالات متداول پذیرش بدون آزمون (استعداد درخشان) مقطع دکتری سال 1400-1399

 

  • نحوه اطلاع رسانی در خصوص زمان و نحوه ثبت نام در سامانه پذیرش بدون آزمون دکتری، از چه طریق است؟

پاسخ: اطلاع رسانی در خصوص باز شدن سامانه ثبت نام بدون آزمون دکتری از طریق اطلاعیه‎های مختلف درج شده در سایت دانشگاه سیستان و بلوچستان/سایت معاونت آموزشی/سایت استعداد درخشان،  خواهد بود.

  • در صورتی که متقاضی در بازه ثبت نام الکترونیکی بدون آزمون دکتری سال 1400-1399موفق به ثبت نام نشود، آیا امکان ثبت نام دستی وجود دارد؟

پاسخ: خیر امکان ثبت نام دستی تحت هیچ شرایط وجود ندارد.

  • آیا پس از پایان بازه ثبت نام در سامانه، متقاضی امکان تغییر اولویت‌های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست در مقطع دکتری را دارد؟

پاسخ: خیر. پس از پایان بازه ثبت نام در سامانه، متقاضی امکان تغییر اولویت‌های انتخابی در گرایش و رشته‌های مورد درخواست را ندارد.

  • آیا اعلام نتایج اولیه در سایت معاونت آموزشی و سایت استعداد درخشان، به منزله پذیرش قطعی متقاضی است؟

پاسخ: خیر. در صورتی که مشکلی در شرایط اولیه پذیرش نباشد و اسامی اعلام شده از سوی گروه‎های آموزشی تغییر نکند، نتایج اعلام شده صرفا پس از تایید سازمان سنجش آموزش کشور می‎تواند به عنوان پذیرش قطعی تلقی شود.

  • چگونه فرایند پذیرش بدون آزمون دکتری (اطلاع از نتایج قطعی و ثبت نام) خود را پیگیری کنیم؟

پاسخ: متقاضی باید مراحل پذیرش بدون آزمون خود را از طریق اطلاعیه‎هایی که در سایت معاونت آموزشی و سایت استعدادهای درخشان دائماً به روز رسانی می‎شود پیگیری نماید و تنها در صورت هرگونه مغایرت، ضروری است به دفتر استعدادهای درخشان مراجعه نماید.

  • در صورتی که متقاضی دکتری بدون آزمون نتواند تا 31 شهریور  1399دروس خود را تمام کند، آیا امکان ذخیره نمودن سهمیه استعداد درخشان وجود دارد؟

پاسخ: خیر. جهت ثبت نام نیاز به مدرک دانش آموختگی می‎باشد. لذا باید تا پایان شهریور 1399 دوره کارشناسی ارشد را تمام کرده باشد.

  • چنانچه متقاضی دکتری بدون آزمون سال جاری موفق به پذیرش نشود، در چه صورت می‎تواند در فراخوان سال بعد شرکت نماید؟

پاسخ: در صورتی که از تاریخ دانش آموختگی وی بیش از 2 سال نگذشته باشد، می‎تواند در فراخوان دکتری بدون آزمون سال بعد شرکت کند.

  • در صورتی که سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از حد مجاز باشد آیا متقاضی، از شرایط اصلی پذیرش دکتری بدون آزمون برخوردار است یا نه؟

پاسخ: در دکتری بدون آزمون، طول مدت تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد از شرایط اصلی ثبت نام نمی‎باشد. اما طبق جدول شماره 2 آئین نامه، در صورت داشتن سنوات تحصیلی، از امتیاز آموزشی آن‎ها کسر می‎شود.

  • در صورت اعتراض به نتایج اعلام شده در سایت، متقاضی به چه مرجعی می‎تواند مراجعه نماید؟

پاسخ: در صورت هر گونه اعتراض، متقاضی می تواند از طریق ایمیل آدرس bto@usb.ac.ir  اعتراض خود را اعلام نماید.

  • تا چه زمانی دانشجو مهلت دارد از پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری انصراف دهد؟

پاسخ: با توجه به اینکه اسامی پذیرفته شدگان به محض باز شدن سامانه سنجش، ثبت می گردد، داوطلبان باید در اسرع وقت نسبت به اعلام رسمی انصراف خود از طریق ایمیل bto@usb.ac.ir  اقدام نمایند.

  • تا چه حد امکان پذیرش نفرات ذخیره وجود دارد؟

پاسخ: در صورتی که افراد پذیرش شده انصراف دهند و یا از شرایط لازم برخوردار نبوده و حذف شوند، نفرات ذخیره به ترتیب جایگزین می‎شوند.

  • مصاحبه دکتری بدون آزمون چگونه و در چه زمانی است؟

پاسخ: مصاحبه داوطلبان بدون آزمون همزمان با داوطلبان روزانه/نوبت دوم پذیرفته شده از طریق آزمون انجام می‎گردد و الزامی است داوطلبان طبق زمان اعلام شده در سایت، به گروه‎های آموزشی مربوطه مراجعه نمایند.

  • در صورت پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری، آیا دانشجو ملزم به پرداخت هزینه تحصیلی است؟

پاسخ: خیر. در صورت قبولی با سهمیه استعداد درخشان، دانشجو روزانه محسوب شده و ملزم به پرداخت شهریه نیست.

  • آیا شرکت در فراخوان و ارائه درخواست و دارا بودن حداقل شرایط، به معنای پذیرش است؟

پاسخ: خیر. شرکت در فراخوان و ارائه درخواست و دارا بودن حداقل شرایط، به معنای پذیرش نمی باشد.

  • اسامی پذیرفته شدگان اصلی و ذخیره (پذیرش اولیه دانشگاه سیستان و بلوچستان) در چه زمانی و از چه طریق اعلام می شود؟

پاسخ: اسامی پذیرفته شدگان اولیه (پذیرش اولیه دانشگاه سیستان و بلوچستان) از طریق وبگاه دانشگاه سیستان و بلوچستان به آدرس usb.ac.ir اعلام خواهد شد. دانشگاه مسئولیتی در قبال اطلاع رسانی از طرق دیگر ندارد.

  • آیا پذیرش اولیه توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان که در سایت اعلام می شود به منزله پذیرش قطعی است؟

پاسخ: خیر. اعلام پذیرش اولیه توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان به منزله پذیرش قطعی نمی باشد. پذیرش نهایی منوط به تایید سازمان سنجش آموزش کشور است که در اواخر شهریور در سایت اعلام می شود.

  • نتیجه قطعی پذیرفته شدگان بدون آزمون دکتری چه زمانی و از چه طریق اطلاع رسانی می‎شود؟

پاسخ: نتیجه قطعی پذیرش، در صورت موافقت سازمان سنجش نهایی می‎گردد. اسامی پذیرفته شدگان نهایی پس از ارسال اسامی از سازمان سنجش، در سایت معاونت آموزشی و استعداد درخشان اعلام می‎شود که در اواخر شهریور ماه خواهد بود.

  • پس از اعلام نتایج قطعی از سوی سازمان سنجش، مراحل ثبت نام به چه صورت است؟

پاسخ: زمان، چگونگی ثبت نام و مدارک لازم از طریق اطلاعیه های مختلف که در سایت معاونت آموزشی و سایت استعدادهای درخشان درج می‎شود به پذیرفته شدگان اعلام می‎شود که زمان آن اواخر شهریور ماه خواهد بود.