اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری سی و یکمین كرسی ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

برگزاری سی و یکمین كرسی ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

سی و یکمین كرسي، ترویجی تحت‌عنوان «بازنمایی گفتمان جنگ و تدبیر در تاریخ میانه ایران، با تکیه‌بر ابزار زبان‌شناختی» در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان وبلوچستان ، در این کرسی خانم دکتر فاطمه رستمی از گروه تاریخ به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی این کرسی در ابتدا توضیحی در خصوص محورهای اصلی کرسی اشاهر کردند که مبتنی بر دو محور زبان‌شناختی و تاریخ بود.

ایشان در محور نخست، تحلیل گفتمان را از سه منظر قابل‌توجه دانست: نخست از منظر فلسفی، دوم از دیدگاه زبان‌شناختی و سوم رویکرد اجتماعی.

به‌زعم ایشان در مطالعات تاریخی ابزار زبان‌شناختی از کاربرد ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا تاریخ عبارت است از تاریخ اندیشه و متون تاریخی مهم‌ترین شواهد برای انتقال اندیشه‌هاست لذا تمرکز بر متن و واکاوی اهداف زیرین متن می‌‌تواند به درک بهتر مباحث تاریخی یاری برساند.

 رستمی سپس با معرفی روش بازنمایی مدل کنشگران اجتماعی ون‌لیوون که در زمره زبان‌شناسان نقش‌گرا در عرصه تحلیل گفتمان انتقادی است، به بررسی نمونه‌هایی از گزارش‌های موجود در متون تاریخی سده‌های میانه پرداخت. در گزارش‌های موجود شاخص گفتمان جنگ با رویکرد نظامی‌گری و شاخص خرد ملک‌داری و هنر نویسندگی گفتمان تدبیر مورد واکاوی قرار گرفت.

 به باور رستمی شاخص جنگ و تدبیر در سده میانه تا پیش از روی کار آمدن تیموریان بر پایه استیلا و قدرت نهاد وزارت یا گفتمان تدبیر بود. قلم و خرد ملک‌داری به دست این گروه بود و امیران با گفتمان جنگ صرفاً همراه و در رکاب وزیران بود. اما با روی کار آمدن تیموریان تاریخ این دوره دستخوش گسست شد. تحول اصلی در دوره تیموری با استناد به رویکردهای زبان شناسانه متنی این دوره نشان می‌دهد که خرد ملک‌داری و هنر نویسندگی که پیش‌تر از شاخص‌های گفتمان تدبیر بود در اختیار گفتمان جنگ قرار گرفت. مهم‌ترین سند این دوره افزایش انبوه آثار ادبی و تاریخی است که از سوی نویسندگان ترک و امیران جغتایی به رشته تحریر درآمد. این گروه همچنین به‌عنوان کنشگران اصلی گفتمانی محوریت قدرت حاکم را به دست گرفتند. امیرعلی‌شیر نوایی، امیرحسن اردشیر و امیرحسین‌جلایر از زمره این گروه بودند.

در پایان دکتر رستمی بر این نکته اشاره کرد که رویکرد زبان‌شناختی مطالعه تاریخ را از انسجام و چارچوب منطقی برخوردار می‌دارد و دقت و عمیق شدن در گزارش‌های تاریخی را ممکن می‌سازد.

در ادامه جلسه ناقدان کرسی دکتر صلاح و دکتر خلیفه لو و برخی اساتید حاضر در جلسه به بیان نکته نظرات و انتقادات خود در این زمینه پرداختند و دکتر رستمی به برخی از این نقدها پاسخ دادند.

در پایان جلسه نیز به پرسش و پاسخ از سوی حضار در جلسه پرداخته شد.

گفتنی است مدیر کرسی دکتر طیب‌نیااز گروه جغرافیا بودند.

امتیاز به خبر :