اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

کارگاه تخصصی هم اندیشی مطالعات برنامه آمایش استان سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارگاه تخصصی هم اندیشی مطالعات برنامه آمایش استان سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارگاه تخصصی «هم اندیشی مطالعات برنامه آمایش استان سیستان و بلوچستان» با حضور جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و اعضاء هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در محل سازمان اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، در آغاز این نشست دکتر رضائی رئیس دانشگاه طی سخنانی گفت: این جلسه در راستای تکمیل مطالعات برنامه آمایش استان و پیرو جلسات متعددی است که در استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام شده و در حال حاضر مراحل نهائی خود را طی می نماید.

وی اظهار امیدواری نمود تا با همکاری دستگاه های اجرائی به ویژه استانداری و سازمان برنامه و بودجه کشور سند راهگشائی برای استان تدوین شود تا در راستای آن، مسائل و دغدغه های توسعه استان برطرف شود.

مهندس ثامنی کار شناس سازمان برنامه و بودجه  کشور با ارائه مقدمه ی در زمینه سند آمایش استان در مورد ماموریت این سند گفت: آمایش سرزمین به عنوان  دانش مهندسی تدابیر توسعه در قلمروهای سرزمینی دارای سه ماموریت کلان آینده نگری، فرصت سازی و سیاست گذاری و توسعه سرزمینی است.

وی گفت: مطالعات آمایش سرزمینی و سطح ملی تاکنون سه مرتبه و در دهه های 50، 60 و 70 انجام شده که در هر مرحله به سبب  وقوع رخدادهای خاص کار بست نیافته و تاثیر گذار بر نظام برنامه ریزی کشور نبوده است.

ایشان تصریح کرد: مطالعات برنامه آمایش استان ها از سال 1385  آغاز شده و تاکنون در 26 استان این مطالعات به پایان رسیده و استان های یزد، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان قرار است تا این طرح را تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان برسانند.

وی افزود: بر اساس تدابیر آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور مقرر شده است تا مطالعات صورت گرفته شده در قالب دو سند راهبردی (چشم انداز و جایگاه استان در سطح ملی و منطقه ای) و سند اجرائی (پروژه های مهم و اصلی استان) تدوین شود.

ایشان در پایان گفت: از دیدگاه  سازمان برنامه و بودجه کشور مطالعات آمایش دو استان از همه مهم تر است: اول استان تهران به خاطر تمرکز زیاد جمعیت نظام اداری، صنعت و معدن و دوم استان سیستان و بلوچستان به خاطر داشتن پتانسیل های گوناگون، فرصت های بلا استفاده که به زعم صاحب نظران وکانون  اقتصاد نوین ایران دهلیز توسعه ملی آینده به سبب برخورداری از  سواحل مکران و دسترسی به دریای آزاد است.

مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم طی سخنانی گفت: سند آمایش یک سند بالادستی و راهبردی است که وظیفه هر استان را در بخش ملی و منطقه ای مشخص نموده و براساس آن سند باید ظرفیت های خود را به درستی بشناسیم.

وی گفت: متولی این امر دانشگاه است و ما امیدواریم عزیزان دانشگاهی با ارائه هم فکری و راهکارها ارزشمند در مسائل استان کمک و همیاری نماید.

 ایشان از این سند به عنوان یک سند بزرگ و ارزشمند یاد کرد که مسائل استان را تا 25 سال آینده مشخص می نماید.

گفتنی است در پایان این نشست اساتید و نخبگان دانشگاه سیستان و بلوچستان نقطه نظرات و پیشنهادات راهبردی خود را مطرح نمودند.

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط