اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کارگاه ویژه هفته پژوهش با عنوان تغییرات اقلیمی (بررسی طوفان نائین-یزد)

برگزاری کارگاه ویژه هفته پژوهش با عنوان تغییرات اقلیمی (بررسی طوفان نائین-یزد)

مخاطرات شرایط اقلیمی اخیر به شدت بالاست.رویدادهای حدی مانند امواج گرمایی و سیل­هایی که پیش از این یک بار در هر یک قرن رخ می­داد،اکنون به صورت مکرر و منظم و با احتمال فراوانی وقوع بیشتر در حال رخ دادن است. هر روز، تأثیرات تغییرات اقلیمی از طریق رخدادهای مخاطر آمیز حدی و نابهنجار هواشناسی بیشتر می شود. و باز هم امسال 1389  (2019)، مخاطرات هواشناسی و اقلیمی به شدت آسیب رسانده است.

موجهای گرمایی و سیلابها که در گذشته "یک بار در قرن" رخ می داد، اکنون به صورت یک رخداد بیشتر عادی رخ می دهند. امروزه کشورها ( از باهاما گرفته تا ژاپن و موزامبیک) از آسیب ویرانگر توفان چرخندهای استوایی در امان نیستند. آتش سوزی قطب شمال و استرالیا را فرا گرفته است. میانگین دمای هوا در دوره 5 ساله (2019-2015) و دوره 10 ساله (2019-2010) تقریباً و مطمئناً بالاترین رکورد را به ثبت رسانده است. بر پایه اعلان سازمان هواشناسی جهانی (WMO)، سال 2019 دومین یا سومین سال گرم در رکورد گرمترین سال­های زمین بوده است.

فعالیت سیکلون گرمسیری در سطح جهان در سال 2019 کمی بالاتر از میانگین ​​بود.امسال در نیمکره شمالی، 66 چرخه گرمسیری رخ داده است، در نیمکره جنوبی نیز با 27 سیکلون بالاتر از میانگین ​​بود.

برای نمونه

توفان استوایی آیدای (Idai) در 15 مارس به عنوان یکی از قویترین شناخته شده در سواحل شرقی آفریقا، در موزامبیک حادث شد و تلفات و ویرانیهای گسترده ای به بار آورد. توفان آیدای موجب نابودی کامل نزدیک به 780 هزار هکتار از محصولات کشاورزی در مالاوی، موزامبیک و زیمبابوه شده و وضع نابسامان امنیت غذایی منطقه را تشدید کرده است. این چرحند استوایی همچنین منجر به آوارگی مردم در زیمبابوه، جنوب مالاوی و موزامبیک شد. این گارگاه که با استقبال زیادی روبرو بود در تاریخ 98/9/23 در تالار وحدت دانشکده جغرافیا و توسط استاد ارجمند پروفسور تقی طاوسی برگزار گردید.

سر فصل های آموزشی:

عوامل تغییر اقلیم

نقش انسان در  تغییرات آب و هوایی

تأثیر متقابل عوامل انسانی و طبیعی در تغییر اقلیم

گرمایش جهانی

رابطه خشکسالی و تغییر اقلیم

تغییر اقلیم و بیابان زایی

نقش تغییر اقلیم در افزایش پدیده های حدی

بررسی طوفان مسیر نایین – یزد

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط