اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

اهدای بسته آموزشی به کانون هموفیلی استان در روز جهانی هموفیلی

اهدای بسته آموزشی به کانون هموفیلی استان در روز جهانی هموفیلی

به مناسبت روز جهانی هموفیلی (17 آپریل مصادف با 28 فروردین) موشن گرافی آموزشی در این زمینه از طرف مرکز نوآوری اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان به کانون هموفیلی استان سیستان و بلوچستان اهدا شد

به گزارش مرکز نو آوری اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان در راستای احساس مسوولیت دانشگاه در قبال جامعه و رویکرد نوآوری اجتماعی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه بیماری شایع و مسری هموفیلی، به مناسبت روز جهانی هموفیلی (17 آپریل مصادف با 28 فروردین) موشن گرافی آموزشی در این زمینه از طرف مرکز نوآوری اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان به کانون هموفیلی استان سیستان و بلوچستان تقدیم شد. این موشن گرافی آموزشی با استفاده از گرنت یک پروژه  بین­المللی مربوط به دکتر خدیجه اسدی سروستانی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان ساخته شده است.

به نظر دکتر اسدی، بر خلاف تصور رایج، بیماری­هایی همچون هموفیلی و تالاسمی نباید صرفا به عنوان مسایل حوزه پزشکی و سلامت برشمرده شوند بلکه تولد نوزادان جدید با این نوع بیماری­ها تحت تاثیر مجموعه­ی پیچیده­ای از عوامل فرهنگی، اقتصادی و جمعیت شناختی قرار دارند. بنابراین توجه محققان سایر رشته­ها بویژه محققان حوزه علوم اجتماعی به این بیماری­ها می­تواند برنامه ریزان سلامت را در کاهش این بیماری­ها یاری رساند.

گفتنی است بیماری هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا عدم وجود پروتئین هایی به نام فاکتورهای انعقادی، قادر به متوقف کردن روند خونریزی نیست. متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به هموفیلی در استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با بسیاری از استان های کشور به شکل قابل ملاحظه ای بالاتر است. این بیماری در دوران جنینی قابل تشخیص است اما بدلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تعداد اندکی از خانواده­ها جهت اقدامات تشخیصی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می­کنند.

 

امتیاز به خبر :