کارآفرینی


معرفی

 

کارآفرینی عبارت است از مجموعه ای از نظریه ها ،فنون و روشهای هدایت اثربخش فعالیتهای کارآفرینی . هدف از اجرای دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی ، تامین نیروهای متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیتهای کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی ، تربیت سیاست گذاران و کارشناسان کارآفرینی و مشاورین راه اندازی و توسعه کسب و کار های کوچک و متوسط می باشد.دانش آموختگان رشته کارآفرینی به عنوان مدرس ، مدیران موسسات ، پژوهشگران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می نمایند. در حقیقت هدف اصلی از آموزش کارآفرینی همانا تربیت نمودن افرادی دارای اعتماد به نفس و آگاه به فرصتها، و بطور کلی افرادی است که انگیزه‌ای قوی برای استفاده از فرصتها و راه‌اندازی کسب وکارهای جدید را داشته باشند و بتوانند نسبت به شناسایی، خلق و استفاده از فرصشتهای موجود اقدام نموده و از طریق کارآفرینی شرکتی و یا سازمانی، ایده‌های نو و جدید را به واقعیتهای سودآور و تجاری، در قالب کالاها و خدمات مورد نیاز جامعه تبدیل کنند.

 

معرفی گروه کارآفرینی:

گروه آموزشی کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دومین گروه آموزشی کارآفرین گشایش یافته در کشور پس از دانشگاه تهران ، آغاز به فعالیت نموده است . این گروه آموزشی در حال حاضر در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، به جذب دانشجو می پردازد و تعداد چشمگیری از دانش آموختگان این گروه آموزشی ، هم اکنون در حوزه های مختلف عملیاتی ، مشاوره ای و تخصصی حوزه کارآفرینی ، کسب و کار بازار ، بازاریابی و نظایر آن ها در سرتاسر استان و کشور مشغول به فعالیت هستند .

حوزه مطالعاتی _ پژوهشی کارآفرینی به عنوان یک رشته علمی متمایز ، برجسته و تخصصی در جهان و کشور دارای ماموریت های خاص و ویژه ای است و عامل تخصصی بودن این رشته ، جایگاه و اعتبار این گروه آموزشی ، اعضای هیات علمی و دانشجویان آن در زمینه تبیین ماموریت با توجه به حل مسائل و ترفیع نیازهای صنعت و جامعه و همین طور دانشگاه _ به عنوان عنصری با بالقوگی های سارنده در جامعه و صنعت _ آشکار می سازد.

با توجه به اهمیت مبحث کارآفرینی و لزوم اشاعه این فرهنگ، با پیگیری مستمر مسئولان این دانشگاه ، شورای آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در جلسه مورخ ۱۴/۲/۸۷ مبنی بر پذیرش دانشجو در رشته مدیریت کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد موافقت بعمل آورد. این گروه از سال ۱۳۹۵ نیز اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی نموده است ودر حال حاضر درمقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای کسب و کار جدید ، کسب و کار الکترونیکی ، سازمانی ،فناوری و توسعه دانشجو می پذیرد.

آموزش های کارآفرینی از طریق این گروه عبارتند از:

_ نیاز به توسعه ظرفیت های موجود اقتصادی _ اجتماعی _ فرهنگی از طریق نو آوری

_ نیاز به نو آوری برای به کارگیری اثر بخش ظرفیت های تولیدی موجود

_ نیاز به کارآفرینی برای کاش هزینه های عمومی ، ایجاد مزیت رقابتی و حضور در بازار های بین المللی

مدیر گروه : جناب آقای دکتر مهدی زیودار

کارشناس گروه :سرکار خانم فریبا اسماعیلی

شماره های تماس:

شماره داخلی: 6842

شماره مستقیم:  05431136840

 

گرایشها
گرایش­های مختلف این رشته در مقطع کارشناسی ارشد عبارت است از:

 

*گرایش کسب و کار جدید
هدف از اجرای این گرایش تربیت کارآفرینان برای راه‌اندازی و مدیریت کسب وکار کوچک، ارائه مشاوره و انجام خدمات تخصصی به کارآفرینان و تدریس مهارت‌های کارآفرینی در موسسات مشاوره و آموزش کارآفرینی است. عارضه یابی و ارائه راهی برای حل آن به مدیران و مالکان کسب و کارهای کوچک از دیگر وظایفی است که از فارغ­ التحصیلان این بخش انتظار می­ رود. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می­ کنند با گذارندن دروس تخصصی استقرار کسب وکار، تشخیص فرصت‌ها، توسعه محصول جدید و مدیریت کسب‌وکار، دانش لازم را برای راه اندازی کسب‌وکار پیدا می­کنند و با گذارندن واحد کارآموزی مهارت لازم را در محیط واقعی کسب می‌کنند.
این گرایش بخصوص به افرادی که روحیه کارآفرینی و خوداشتغالی دارند توصیه می­ شود.

 

*گرایش کسب و کار الکترونیکی
یکی از جدیدترین گرایش های رشته کارآفرینی می باشد که ترکیبی از آموزش های دروس کارآفرینی و دروس مربوط به تکنولوژی های نوین را در خود جای داده است و مباحثی نظیر بازاریابی الکترونیکی، تجارت الکترونیک و مدیریت پروژه های کسب و کار الکترونیک را شامل می شود.

*گرایش توسعه
 هدف از این گرایش تربیت کارآفرینانی با توانایی برنامه ریزی یکپارچه توسعه ملی و منطقه ای و توسعه اقتصادی و فرصتهای کارآفرینی می باشد.

*گرایش سازمانی

هدف از اجرای این گرایش تربیت کارآفرینان و افرادی است که بتوانند فعالیت­های کارآفرینی سازمان‌ها و شرکت­ها را هدایت نمایند. دانشجویان این گرایش دانش مورد نیاز برای ورود به عرصه کارآفرینی در سازمان‌ها را با گذراندن دروس فناوری اطلاعات و کارآفرینی سازمانی، مدیریت نوآوری و تکنولوژی سازمانی، مدیریت کارآفرینی سازمانی و مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی کسب می‌کنند و مهارت لازم را با تجربه عملی کسب شده تحت عنوان کارآموزی پیدا می‌کنند.
این گرایش به نوآوری در شرکت­ها و سازمان­های در حال فعالیت می­پردازد و ابزارهای لازم برای بین­المللی شدن این سازمان­ها را از طریق توجه به کارآفرینی، نوآوری، کیفیت و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می ­دهد. این گرایش بخصوص به افرادی که سابقه کار در سازمان­ها و شرکت­های دولتی و خصوصی را داشته ­اند توصیه می­ شود.

*گرایش فناوری
هدف از ایجاد این گرایش تربیت کارآفرینان و مدیرانی است که با برنامه ­ریزی در حوزه های مرتبط با فناوری و مدیریت سازمان‌های مبتنی بر فناوری و برخورداری از شناخت کامل از برنامه ­ریزی استراتژیک در جامعه به فعالیت بپردازند. دانشجویان این گرایش مهارت‌های تخصصی خود را با گذراندن دروس کارآفرینی در فناوری‌های نوین، مدیریت تحقیق و توسعه، بهره برداری از فرصت‌های علم و فناوری و طراحی محصول کسب می‌کنند و با گذراندن درس کارآموزی مهارت عملی خود را ارتقا می‌بخشند.
این گرایش بخصوص به فارغ ­التحصیلان رشته­ های فنی و همچنین فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی توصیه می­ شود.