اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گزارش صعود به قله شیرکوه یزد

گزارش صعود به قله شیرکوه یزد

قله شیرکوه در جنوب شهر یزد با ارتفاع ۴۰۷۵ متر از سطح دریا قرار دارد. شیرکوه بلندترین قله مرکزی ایران و بلندترین نقطه ارتفاعی استان یزد می باشد که به بام یزد معروف است. این قله یکی از قله های طرح ۳۱ قله فدراسیون کوهنوردی ایران و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان است.

روستای ده بالا:

ده بالا، معروف‌ترین منطقه ییلاقی استان یزد به شمار می‌رود که در میان انبوهی از باغ‌های سرسبز و گلستان‌های گل سرخ (گل محمدی) جای گرفته و با وجود رودخانه دائمی گذرا از میان روستا، همیشه سرسبز و با طراوت است. این سکونتگاه قدیمی و تماشایی به‌عنوان یکی از روستاهای دیدنی یزد و اماکن گردشگری معروف استان یزد، همواره موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

برنامه حرکت:

ساعت 6 صبح از روستای ده بالا 

یکی از نکات قابل توجه این است که هر قسمت از مسیر صعود را به یک نام خاص نامگذاری کرده ا ند. اولین منطقه ای که به آن میرسیم بنام سفیل آباد(حیران) است . دلیل نامگذاری آن است که با توجه به شیب زیاد این منطقه شک و دو دلی پیدا میکنی و یا حیرانی که برگردی و یا به راه ادامه بدی. منطقه دوم که به آن میرسی پاکوب زیر دیواره هست که به اتوبان نیز معروف است که مسیر بسیار راحت و آرامی جلوی روی شماست. بعد از طی مسافتی به تابستان خانه می رسیم که دارای یک چشمه و آب و هوای خنکی است. بعد از آن به دره نجیب می رسیم و باید نجیبانه برخورد کنی. دلیل اسم گذاری آن این است که با توجه به شیب زیادی که دارد هم در موقع رفت و هم به هنگام بازگشت بایستی به زیر پای خود نگاه کنی و اصلا سر را بالا نگیری. بعد از طی مسافتی به جانپاه میرسیم که پاکوب و راحت است. جانپاه دارای امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی و آب و محل استراحت می باشد. مسیر قله نیز مسیری پاکوب خورده کم شیب و راحت می باشد که در آن یخچال های طبیعی را نیز خواهید دید.

پایان صعود و برگشت ساعت 15 عصر بود.

امتیاز به خبر :