اخبار


اخبار

وظایف و تکالیف اعضای هیات علمی

  • 26 اردیبهشت 1400
  • Article Rating

ماده ۲۱. ساعت خدمت اعضا 40 ساعت در هفته می­باشد که ساعات حضور آنان مطابق با برنامه ابلاغی مؤسسه، در طول روزهای کاری هفته توزیع می­ گردد.

تبصره 1-اعضا نمی­ توانند وظایف محول را به دیگری واگذار نمایند. مؤسسه می­ تواند در موارد مرخصی، در طول روزهای کاری هفته توزیع می­ گردد.

تبصره 2-ساعت شروع و خاتمه خدمت اعضا و واحدهای مؤسسه با رعایت سقف ساعات خدمت، حسب مورد از سوی هیأت رئیسه در چارچوب ضوابط مصوب هیأت امنا تعیین می­ گردد.

تبصره 3-اعضا مکلفند در ساعات خدمت تعیین شده خود، متناسب با وضعیت خدمتی خود (تمام وقت 40 ساعت، نیمه حضوری 20 ساعت و یا نیمه­ وقت 20 ساعت) حسب مورد در محل خدمت خود حضور یابند و وظایف محول را انجام دهند. عدم رعایت این تبصره تخلف محسوب می­شود و با متخلفین با رعایت تبصره «1» ذیل ماده «2» دستورالعمل خدمت اعضا به شیوه نیمه حضوری (پیوست شماره1)، بر اساس قانون مقررات انتظامی اعضای هیأت علمی رفتار خواهد شد.

تبصره 4-عضو نمی­ تواند با سایر دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی، غیر دولتی- غیر­انتفاعی و دستگاه­ های اجرایی دولتی و غیردولتی قرارداد همکاری تمام­ وقت یا نیم ه­وقت داشته باشد. همکاری غیرمستمر عضو با مؤسسات مذکور در خارج ساعات رسمی کار مؤسسه با اطلاع رئیس مؤسسه بلامانع است.

 

ماده ۲۲. تکالیف و وظایف با رعایت مفاد ماده «21» این آیین ­نامه بر شش فعالیت ذیل استوار است.

22 - 1 -فعالیت فرهنگی، تربیتی و اجتماعی؛

22 - 2 -فعالیت آموزشی (نظری و عملی)؛

22 - 3 -فعالیت پژوهشی و فناوری؛

22 - 4 -فعالیت علمی و اجرایی؛

22 - 5 -راهنمای دانشجو و سایر خدمات دانشگاهی؛

22 - 6 -همکاری تخصصی با حوزه کاربردی مرتبط.

 

ماده ۲۳. اهم وظایف عضو آموزشی که وظایف مدیریت به عهده ندارند، عبارت است از:

23 - 1 -تدریس در مؤسسه، برای اعضای تمام وقت و نیمه حضوری به میزان 8 الی 13 واحد موظف تدریس در هفته با توجه به مراتب دانشگاهی عضو (مربی آموزشیار 13، مربی آموزشی 12، استادیار آموزشی 10، دانشیار آموزشی 9 و استاد آموزشی 8 واحد موظف) تعیین می­ گردد.

23 - 2 -پژوهش و فناوری.

23 - 3 -به عهده گرفتن مسئولیت راهنمایی و پاسخگویی به سوالات دانشجویان.

23 - 4 -راهنمایی و مشاوره پایان­نامه ­ها و رساله­ های دانشجویی.

23 - 5 -خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و آماده­ سازی آن ها یا عملیات صحرایی.

23 - 6 -حضور در شوراها و کمیته ­ها وهیأت ­های ممتحنه ذیربط.

23 - 7 -مشارکت و حضور در فعالیت ­ها و کارگاه­ های آموزشی و فرهنگی و دانش ­افزایی.

23 - 8 -شناسایی مسائل و چالش­ های کاربردی و تبدیل آن به پروژه­ های کاربردی.

23 - 9 -انجام سایر وظایفی که از طرف مدیر گروه و رئیس دانشکده و یا رئیس مؤسسه به عضو محول می­شود.

تبصره 1-تعیین میزان واحد موظف اعضای آموزشی در دانشکده به نحوی صورت می­پذیرد که متوسط واحد موظف تدریس مجموع اعضای دانشکده، کمتر از متوسط واحد موظف مراتب تعیین شده در بند «1» این ماده نباشد.

تبصره 2-تعیین میزان واحد موظف آموزشی نافی مفاد ماده «21» این آیین­ نامه و تبصره ­های آن نخواهد بود.

تبصره 3-اعضای تمام وقت آموزشی که طرح­ های پژوهشی ارزنده در دست اجرا دارند و باید وقت بیشتری را صرف امور پژوهشی نمایند، بنا به پیشنهاد مدیرگروه و تأیید رئیس دانشکده و تصویب شورای پژوهشی مؤسسه می­توانند قسمتی از ساعات مربوط به آموزش را صرف امور پژوهشی نمایند. مشروط به اینکه ساعات موظف تدریس آنان از نصف میزان حداقل مندرج در بند یک این ماده کمتر نباشد.

ماده ۳۷. عدم حضور عضو در محل خدمت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی، عدم انجام وظایف و تکالیف محول، تاخیر در ورود و یا تعجیل در خروج بدون عذر موجه، همچنین ترک خدمت در خلال ساعات موظف حضور در مؤسسه بدون ارئه مجوز خروج (مأموریت یا مرخصی ساعتی)، ضمن کسر حقوق و مزایای مستمر به میزان ساعات و روزهای عدم حضور، برای بار اول احضار و اخطار شفاهی، برای بار دوم اخطار کتبی یا درج در پروندهف برای بار سوم توبیخ کتبی با درج در پرونده و در صورت تکرار پرونده وی برای رسیدگی به هیأت بدوی انتظامی ارجاع می ­گردد.

تبصره - در صورتی که عضو مدعی شود که غیبت او خارج از حدود قدرت و اختیار بوده و هیأت بدوی انتظامی با بررسی مستندات مورد ارائه، عذر وی را موجه تشخیص و حکم برائت دهد، حقوق و مزایای ایام غیبت وی در صورت داشتن مرخصی استحقاقی با رائه درخواست مرخصی استحقاقی قابل پرداخت خواهد بود. در غیر این صورت برای مدت مذکور مرخصی بدون حقوق صادر خواهد شد.

ماده ۴۵. عضوی که در طول یک سال حداقل امتیازات لازم را برای دریافت یک پایه ترفیع استحقاقی، موضوع ماده «52» این آیین ­نامه کسب ننماید، با پیشنهاد کمیته ترفیعات و تأیید هیأت رئیسه مؤسسه تعداد واحد حق­ التدریس یا ساعت حق­ التحقیق وی حسب مورد برای سال­ های دوم و سوم حذف خواهد شد و در صورت استمرار این وضعیت، ضمن حذف واحد حق­ التدریس یا ساعت حق­التحقیق عضو، پرونده وی جهت بررسی و اخذ تصمیم به کمیسیون رکورد علمی (موضوع ماده«109» این آیین ­نامه)، ارسال می­ گردد.

امتیاز به خبر :