ایمنی آتش


ایمنی آتش

شورای بهداشت ایمنی و محیط زیست دانشگاه با همکاری سازمان آتش نشانی زاهدان تلاش می نماید تا خدمات جامع به جامعه دانشگاه سیستان و بلوچستان ارائه دهد که شامل همه جنبه های ایمنی در برابر آتش است. ما در این شورا به حمایت از جامعه دانشگاهی، تحقیق و زندگی خوب در دانشگاه سیستان و بلوچستان خواهیم پرداخت. همچنین در این راستا شورای ایمنی دانشگاه قصد دارد با ارائه خدمات مهندسی حفاظت از آتش، آموزش، نگهداری و بازرسی به جامعه دانشگاه اجازه دهیم، اهداف خود را در یک محیط امن و دلپذیر دنبال کنند.

مدیریت ایمنی در برابر آتش
دانشگاه سیستان و بلوچستان متعهد به دستیابی و حفظ بالاترین استانداردهای ایمنی در برابر آتش برای کلیه کارمندان، دانشجویان و سایر افرادی است که ممکن است تحت تأثیر فعالیت های دانشگاه قرار گیرند.

 

ارزیابی خطر آتش سوزی
ارزیابی خطر آتش سوزی در کلیه ساختمان های دانشگاه توسط مشاور ایمنی آتش نشانی دانشگاه انجام می شود. توصیه هایی به مسئول ساختمان داده می شود و یک نسخه برای دفتر عمرانی دانشگاه ارسال می شود. این ارزیابی ها بصورت دوره ای بررسی می شوند.

ما قصد داریم بنا بر چشم انداز توسعه دانشگاه کلیه ساختمانها با توجه به اقدامات احتیاطی مناسب در زمینه آتش سوزی ارزیابی گردد و مجهز به سیستم های اتوماتیک آتش نشانی (در بخش های ضروری)، روشنایی اضطراری و تجهیزات آتش نشانی گردند.

مسئول هر ساختمان باید از حفظ نکات احتیاطی در مورد آتش سوزی اطمینان حاصل کند و هرگونه مسائل را به دفتر معاونت طرح و توسعه گزارش دهد. آنها باید اطمینان حاصل کنند که به کلیه کارکنان و دانش آموزان اطلاعات ایمنی در برابر آتش ارائه می شود و / یا در دوره های ایمنی آتش شرکت می کنند. علائم آتش نشانی در داخل ساختمان ها ارسال می شود و باید محل اجتماع در محدوده ساختمان را به وضوح مشخص نماید.

روش تخلیه در هنگام وقوع آتش
هر دانشکده، اداره و واحدهای تابعه مسئول تنظیم مراحل تخلیه در هنگام وقوع آتش سوزی هستند. هدف این است که در صورت آتش سوزی همه افراد حاضر در محل باید فوراً ساختمان را ترک کنند و تا زمان ورود سازمان آتش نشانی، اطلاعاتی در مورد اینکه آیا شخص دیگری در ساختمان باقی مانده است، مهیا نمایند. این امر معمولاً با تقسیم ساختمان به بخش های مشخص انجام می شود و پرسنل باید هنگام شنیدن زنگ خطر آتش سوزی هر یک از این بخش ها را ترک کنند.

سالانه حداقل یک مانور از روش تخلیه آتش می بایست برگزار می شود. همکاری و کسب اطلاعات از مشاور ایمنی آتش نشانی دانشگاه قبل از انجام هر مانور لازم است. این کار باعث می شود که پرسنل لازم، همچون کارشناسان برق و غیره نیز حضور داشته باشند. این مانور باید با توجه به اینکه اثربخشی عملیات تخلیه ساختمان ها به درستی صورت گرفته است یا خیر در قالب یک گزارش به مشاور ایمنی آتش نشانی در دانشگاه از طریق شورای ایمنی ارسال شود. لازم به ذکر است که سیستم اعلام حریق باید هر هفته آزمایش شود. (برقکار وظیفه در صورت درخواست به اداره عمرانی دانشگاه می تواند این کار را انجام دهد).

استفاده از خاموش کننده ها

استفاده سریع و هوشمندانه از خاموش کننده در اولین مراحل می تواند از بروز آتش سوزی جدی جلوگیری کند. با این وجود، فقط در صورت صلاحیت انجام این کار باید از یک دستگاه خاموش کننده استفاده کنید.

در تلاش برای خاموش کردن آتش، لازم است از نوع صحیح خاموش کننده استفاده شود. استفاده از نوع اشتباه در برخی شرایط می تواند خطر و خطر را برای اپراتور افزایش دهد.

تحت هیچ شرایطی نباید از دستگاه خاموش کننده آب در آتش سوزی های الکتریکی استفاده شود.

مواد درگیر در آتش خاموش کننده مناسب (رنگ و موارد درج شده روی بدنه خاموش کننده)
کلیه مواد کربنی مانند چوب، منسوجات، کاغذ و غیره نوع آب (قرمز)
مایعات قابل اشتعال، حلالها، بنزین، روغن و غیره

کپسول آتش نشانی کف (فوم) به رنگ زرد یا لیموئی

تجهیزات برق و سیم کشی  ها کپسول آتش نشانی پودر/ دی اکسید کربن (آبی/مشکی)

 

 

 

 

 از خاموش کننده های آتش نباید برای باز نگه داشتن درها استفاده شود زیرا در نتیجه استفاده ممکن است آسیب ببیند و در صورت بروز آتش سوزی در محل مورد انتظار آنها  به درستی کار نخواهد کرد.