کارگاه ۳

سومین کارگاه‏های فناوری نانو ۴ و ۵ اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۳)دردانشگاه سیستان و بلوچستان به مدت ۱۶ ساعت با همکاری پژوهشکده فناوری نانو و انجمن نانو دانشجویی، و حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه و بانک کشاورزی، برگزارشد. کارگاههای آموزشی ارائه شده به شرح زیر بودند:

  • کارگاه روش‏های آنالیز و شناسایی نانو ساختارها (به مدت ۴ ساعت)
  • کارگاه روش‏های ساخت و سنتز نانوساختارها (به مدت ۴ ساعت)
  • کارگاه کاربردهای فناوری نانو در کشاورزی (به مدت ۴ ساعت)
  • کارگاه تجاری سازی فناوری نانو و ثبت اختراع (به مدت ۲ ساعت)
  • کارگاه نانو کامپوزیت‏ها و نانو ساختارها (به مدت ۲ ساعت)

جهت اطلاع‎رسانی به محققان،دانشجویان و دانش پژوهان و همچنین عموم علاقه‎مندان مباحث نانو جهت شرکت در کارگاه‌ها،درفروردین‎ماه سال جاری (۱۳۹۳) تعداد زیادی اطلاعیه، پوستر، پیامک و  بنر چاپ و در سطح دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد زاهدان، دانشگاه های زابل و چابهار منتشر و در معرض دید قرار گرفت.

جهت حضور دراین کارگاه‎ها و نیز شرکت در چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، تعداد۱۹۴ نفرشرکت‎کننده اعم از اساتید، محققان و دانش جویانی از دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، و سایر دانشگاههای استان سیستان و بلوچستان با مراجعه به انجمن علمی دانشجویی نانو دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده فناوری نانو به صورت حضوری و تلفنی ثبت‎نام گردیدند.

این کارگاه‏های آموزشی به‏ترتیب آمده در ذیل در روزهای پنج‏شنبه و جمعه مورخ ۴ و۵ اردیبهشت ماه برگزار شدند. هر یک از کارگاه‏ها توسط یکی از اساتید مجرب دانشگاه سیستان و بلوچستان،دانشگاه زابل و همچنین پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ تهران ارائه گردید. به هر یک از شرکت‎کنندگان در هنگام ورود و اعلام حضور، یک بسته آموزشی شامل : یک پوشه دکمه‎دار، یک عدد خودکار، سئوالات سومین مسابقه ملی فناوری نانو، ۲ برگ کاغذ A۴، یک مجله نانو فناوری و برنامه برگزاری کارگاه داده شد.

 

در روز نخست پس از انجام مراسم افتتاحیه، شامل تلاوت قرآن مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و نماهنگی از معرفی دانشگاه سیستان و بلوچستان و امکانات آن، با بیان اهداف برگزاری کارگاه توسط مجری، آغاز و پس از آن اولین کارگاه تحت عنوان روش‎های آنالیز وشناسایی نانوساختارها توسط آقای دکتر مهدی شفیعی آفارانی از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح ارائه گردید.

در ادامه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح کارگاه تجاری‌سازی فناوری نانو و ثبت اختراع توسط آقای دکتر داوود محبی کلهر ارائه گردید.

در دو نوبت بعد از ظهر، از ساعت ۱۴ الی ۱۸، دو کارگاه کاربردهای فناوری نانو در کشاورزی به‏ترتیب توسط آقای دکتر جعفر ولی‏زاده و آقای دکتر حسین کمال الدینی از دانشگاه زابل ارائه گردیدند.

روز دوم (جمعه ۵ اردیبهشت) با ارائه کارگاه تحت عنوان روش‏های آنالیز و شناسایی نانو ساختارها توسط آقای دکتر محمد گشتاسبی راد از ساعت ۸ الی ۱۰ آغاز گردید.

 

در ادامه، کارگاه روش‏های ساخت و سنتز نانو ساختارها توسط استاد مدعو از پژوهشکده رنگ تهران، آقای دکتر امیر مسعود اعرابی، در دوبخش، صبح از ساعت ۱۰ الی ۱۲ و بعد ازظهر از ساعت ۱۴ الی ۱۶ ارائه گردید.

آخرین کارگاه تحت عنوان نانو کامپوزیت‏ها و نانو ساختارها توسط آقای دکتر قدرت الله رودینی از ساعت ۱۶ الی ۱۸ ارائه گردید.

 

در ضمن برگزاری کارگاه، تعدادی از نمایندگان پارلمانی که در دانشگاه میهمان بودند بهمراه رئیس دانشگاه و سایر مدعوین از برگزاری کارگاه بازدید نمودند.

همچنین برگزاری کارگاه در پوشش خبری صدا و سیما قرار گرفت و گزارش آن از شبکه هامون پخش شد.

در نهایت مراسم اختتامیه با سخنرانی مشاور استاندار در امور جوانان و نخبگان سیستان و بلوچستان  و رئیس پژوهشکده نانو و اهدای کتاب و لوحی به‏منظور تشکر و قدردانی از اساتید محترم ارائه دهنده کارگاهها و همچنین دبیر انجمن فناوری نانو باتمام رسید.

نظر خواهیهای دریافتی از شرکت کنندگان نشان داد که کارگاهها با موفقیت همراه بوده و از نظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار داشته است. گزارش این کارگاه همراه با سایر مستندات همچنین به معاونت فناوری نانو ریاست جمهوری ارسال گردید.

 

 

درکناربرگزاری کارگاه‎ نمایشگاهی از کتاب‎های ومحصولات نرم‎افزاری و کتاب‎های الکترونیک در زمینه فناوری نانو برگزارگردیدکه تعدادی از شرکت‎کنندگان علاقه‎مند سفارش خرید برخی کتب و سی‎دی‎های نرم‎افزار و کتب الکترونیک را دادند.

بین زمان کارگاه‎ها و در زمان‎های استراحت از شرکت‎کنندگان با چای و کیک یزدی و نسکافه پذیرایی گردید.

تیم اجرایی این کارگاه‎ متشکل از۱۸نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی نانو فناوری،مهندسی مواد و مهندسی برق و الکترونیک باتلاش­های شبانه­روزی خود به هرچه پربار شدن این کارگاه‎ها کمک شایانی کردند که لازم است درپایان از زحمات این دوستان تشکر و قدرانی کنیم.