کارگاه ۴

چهارمین کارگاه‏های فناوری نانو با موضوع های مطالعه خواص مواد در مقیاس نانو و صنعت فناوری در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۳دردانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری پژوهشکده فناوری نانو و انجمن نانو دانشجویی و حمایت معاونت پژوهشی و معاونت فرهنگی دانشگاه برگزارگردید. کارگاههای آموزشی ارائه شده به شرح ارائه گردید:

 

  • کارگاه های آنالیز اسپکتروسکوپی در نانوفناوری (UV-VIS ) (به مدت یک ساعت و بیست دقیقه)
  • کارگاه های آنالیز اسپکتروسکوپی در نانوفناوری (FTIR-RAMAN ) (به مدت ۳۵ دقیقه)
  • معرفی شرکت های دانش بنیان راهگشای آینده فناوری نانو در صنعت (به مدت یک ساعت و۳۵ دقیقه)
  • کارگاه تئوری اندازه گیری خواص مغناطیس نانومواد (VSM ) (به مدت ۴۵ دقیقه)
  • کارگاه عملی طیف سنجی (UV-VIS ) و نانوسایزر( نحوه اندازه گیری اندازه ذرات) همچنین کارگاه لایه نشانی اسپاترینگ RF و DC (به مدت ۲ساعت- در ۴ گروه مختلف)
  • کارگاه عملی اندازه گیری خواص مغناطیسی نانوموادVSM(به مدت ۳۵ دقیقه در ۲ گروه)

 

جهت اطلاع‎رسانی به محققان،دانشجویان و دانش پژوهان و همچنین عموم علاقه‎مندان مباحث نانو جهت شرکت در کارگاه‌ها،درآذرماه سال جاری (۱۳۹۳) تعداد زیادی اطلاعیه، پوستر، پیامک و بنر چاپ و در سطح دانشگاه سیستان و بلوچستان منتشر و در معرض دید قرار گرفت.

جهت حضور دراین کارگاه‎ ، تعداد۱۳۰ نفرشرکت‎کننده اعم از محققان و دانشجویانی از دانشگاه سیستان و بلوچستان و سایر دانشگاههای زاهدان بامراجعه به انجمن علمی دانشجویی نانو دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده فناوری نانو به صورت حضوری و تلفنی ثبت‎نام و در کارگاه شرکت کردند.

هر یک از کارگاه‏ها توسط یکی از اساتید مجرب دانشگاه سیستان و بلوچستان ارائه گردید. به هر یک از شرکت‎کنندگان در هنگام ورود و اعلام حضور، یک بسته حاوی اطلاعات کارگاه و بروشورهای تبلیقاتی، مجله نانوفناوری و خودکار و ... داده شد.

 

پس از انجام مراسم افتتاحیه، شامل تلاوت آیاتی از قرآن مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و خیرمقدم قائم مقام پژوهشکده و مجری آغاز و پس از آن اولین کارگاه تحت عنوان کارگاه های آنالیز اسپکتروسکوپی در نانوفناوری توسط خانم دکتر حمیده سراوانی از گروه مهندسی شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان از ساعت ۹ الی ۱۰:۲۰صبح ارائه گردید.

 

در ادامه از ساعت ۱۰:۳۵ الی ۱۱:۱۰ کارگاه آنالیز اسپکتروسکوپی در نانوفناوریتوسط آقای نجاتی از گروه شیمی ارائه گردید. 

 

از ساعت۱۳:۴۰ الی ۱۵:۱۵ بعدازظهر کارگاه معرفی شرکت های دانش بنیان راهگشای آینده فناوری نانو در صنعت توسط خانم دکتر مهری مهرجو از – رییس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه و همچنین آقای مهندس رنجبران ارائه گردید.

ساعت۱۵:۳۰ الی ۱۶:۱۵ بعدازظهر کارگاه تئوری اندازه گیری خواص مغناطیسی نانوموادتوسط آقای دکتر عبدالمحمودداورپناه از گروه فیزیک دانشگاه ارائه گردید.

 

همچنین کارگاه های عملی نیز بترتیب در ساعت های ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۳۰( در محل آزمایشگاه های تحقیقاتی گروه مهندسی شیمی و آزمایشگاه تحقیقاتی نانو در طبقه پایین گروه مهندسی مکانیک توسط خانم دکتر سراوانی، آقای میربلوچزهی و آقای مهندس اکاتی، خانم مهندس رسولی و آقای مهندس آذرکیش ) و همچنین ساعت ۱۶:۲۰ الی ۱۷ در محل آزمایشگاه VSM و توسط آقای دکتر داورپناه برگزار گردید. مقرر گردید که برگزاری کارگاه تحت پوشش خبری صدا و سیما قرار گیرد که متاسفانه علیرغم هماهنگی های انجام گرفته، این امر میسر نشد. نظر خواهیهای انجام شده از شرکت کنندگان نشان داد که کارگاهها با موفقیت همراه بوده و از نظر علمی در سطح خوبی قرار داشته است.

درکناربرگزاری کارگاه‎ نمایشگاهی از کتاب ‎ها ومحصولات نرم‎افزاری در زمینه فناوری نانو برگزارگردید که تعدادی از شرکت‎کنندگان علاقه‎مند سفارش خرید برخی کتب و سی ‎دی ‎های نرم‎افزار را دادند.

 

بین زمان کارگاه‎ها و در زمان‎های استراحت از شرکت‎کنندگان با چای و کیک یزدی و نسکافه پذیرایی گردید.

 

تیم اجرایی این کارگاه‎ متشکل از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی نانو مواد، و مهندسی الکترونیک و مهندسی مواد باتلاش­های شبانه­روزی خود به هرچه پربار شدن این کارگاه‎ها کمک شایانی کردند که لازم است درپایان از زحمات این دوستان تشکر و قدرانی کنیم.

همچنین از حمایت معاونت پژوهشی و فناوری و معاونت فرهنگی دانشگاه که علاوه بر پشتیبانی معنوی از نظر مادی نیز از برگزاری این کارگاه ها حمایت نمودند قدردانی میشود.