سال 1399 و قبل از آن


برنامه های هفته پژوهش

 

برنامه های هفته پژوهش سال 1397

 


  • زنگ آغاز هفته پژوهش و فناورى صبح روز شنبه ٢٤ آذر ماه در مدرسه نرجس به صدا در آمد

 

طی مراسمی با حضور روساى دانشگاه های سيستان و بلوچستان ، علوم پزشكي و آموزش و پرورش استان، و هم زمان با آغاز هفته پژوهش و فناورى زنگ هفته پژوهش در دبيرستان نرجس به صدا درآمد. دكتر عليرضا بنداني رئيس دانشگاه با سخنانی در اين مراسم ضمن سپاس از تمامی پژوهشگران عرصه علم و دانش گفت : لازم است از دبيران و معلمان كه با توجه به خطیر بودن رسالت تعليم و تعلم ، وظایف خود را به نحو احسن انجام مي دهند، تجليل و قدرداني كنيم. همچنين شایسته است تا صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت اولین روز از این هفته که به نام روز پژوهش، فناورى ، مدرسه و دانشگاه نام گذاری شده، به شما آينده سازان كشور عزيزمان تقدیم نمائیم . وی در مورد نام گذارى روزهاى هفته پژوهش و فناورى هم بیان داشت : همه ساله در تقويم آموزشی كشور يك هفته با نام هفته پژوهش و فناورى نام گذارى مي گردد كه امسال نیز اين هفته از ٢٤ تا ٢٨ آذر ماه این گونه نام گذارى شده است:

  • شنبه 24 آذر روز پژوهش، فناورى ، مدرسه و دانشگاه.
  •  یکشنبه 25 آذر روز پژوهش، فناورى ،رسانه و تجليل از پژوهشگران برجسته.
  • دوشنبه 26 آذر روز پژوهش، فناورى و چالشهاى ملی.
  •  سه شنبه 27 آذر روز پژوهش ، فناورى و علوم انسانی و هنر .
  • و چهارشنبه 28 آذر روز پژوهش، فناورى و مسئوليت اجتماعی به اضافه پژوهش، فناورى و تعاملات بين المللی .

رئيس دانشگاه با ذكر حديث :" العلم سلطان"به نقش علم وپژوهش در توسعه و پیشرفت جوامع مترقی و پیشرو افزود: هر كشورى كه بتواند از علم و فناورى بالاترى برخوردار باشد مي تواند در همه زمينه ها پيشرو و صاحب نظر باشد از اين رو همه ما بايد به دنبال دانش ، دانايي و پژوهش باشيم. وى خاطر نشان نمود: ميان توليد مقالات علمی و جايگاه علمی ، پژوهشی و صنعتی هر كشور رابطه مستقيمی وجود دارد و ما شاهد آن هستيم كه ميزان پيشرفت و كارآيی هر كشور با هزينه هايی كه صرف پژوهش و فناورى مي نمايند رابطه تنگاتنگی وجود دارد. ايشان افزودند: در كشورهاى پيشرو و صنعتی سه تا پنج درصد توليد ناخالص كشور صرف هزينه های پژوهشی گردیده ، ضمن آن كه در دنياى امروز، كشورهایی که صاحب تکنولوژی بوده و در دنیا حرفی برای گفتن دارند همیشه به دو مورد از همه بیشتر توجه شده، یکی پيش بردن مرزهاى دانش با تحقيق و دانش و ديگرى رشد و توسعه و تعالي اجتماعي و فرهنگي. وى گفت : هر جامعه ای كه به اين موارد توجه نمايد در دنيا برتر و پيشرو است. دکتر بندانی در خاتمه اظهار داشت : هم مدارس و هم دانشگاه های ما بايد رويكرد پژوهشی و تحقيقی و پرسشگرانه داشته باشد . گفتنی است در ادامه مراسم زنگ آغاز هفته پژوهش به صدا در آمد، و از دانش آموزان پژوهشگر و مخترع تجليل و قدردانی شد.

...

 


 

  •  افتتاح نمايشگاه دستاوردهاى پژوهشی استان

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان با شرکت12 غرفه شامل : دانشکده فنی باهنر زاهدان، اداره کل میراث فرهنگی ، سازمان صنعت و معدن و تجارت ، شرکت آب منطقه ای استان ، دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان ، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، مجتمع فناوری و نوآوری، پارک علم وفناوری و دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد

همچنین قرار است نوزدهمین نمايشگاه دست آوردهای پژوهش ، فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به همت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در تاریخ 3 الی 6 دی ما ه97 در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردد.

گفتنی است نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها از روز دوشنبه 26 آذرماه ،صبح و عصر آماده بازدید علاقمندان عرصه علم و پژوهش است.

 

 


 

  •  شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکزعلمی کشور

نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار ، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکزعلمی کشور با اهتمام و همکاری مرکز توسعه فناوری ریاست جمهوری، دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزارشد.

وی گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان با ارائه 46 طرح که در طی 3 سال گذشته تاکنون ثبت گردیده، در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار حضور پیدا نمود، که از این تعداد 10 طرح مربوط به سال 1397 می باشدکه اکثر این طرح ها موفق به ارزیابی سطوح بلوغ فناوری یا (TRL: Technology Readiness Level) و کسب امتیاز بالا نسبت به سال‌های گذشته شده‌اند.

گفتنی است بالاترین سطح امتیاز TRL9 می‌باشد که بعضی از این طرح‌ها امتیاز 8 را به خود اختصاص داده‌اند که جای تقدیر و تشکر از زحمات همکاران محترم و دانشجویان ارجمند برای ارائه‌ی این طرح‌ها، وجود دارد.

شایان ذکر است در این دوره ازنمایشگاه‌ دستاوردهای پژوهشی هفته پژوهش تعداد ۵۱ دانشگاه، ۱۵ پژوهشگاه، ۴۰ پارک علم و فناوری، ۷۹ مرکزرشد و ۱۴ مؤسسه تحقیقاتی، دانش و فناوری‌های خودراعرضه نمودند که از این میان ۳ هزار و ۱۹۹ طرح توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکزرشد و مؤسسات تحقیقاتی ارائه‌شده است.

 


 

  •  مراسم تجليل از پژوهشگران برتر، شامگاه روز چهارشنبه ٢٨ آذرماه ٩٧ در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار شد.

دكتر عليرضا بندانى رئيس دانشگاه طي سخنانی در مورد تأثیر نقش پژوهش در توسعه و پیشرفت جامعه گفت: نقش دانشگاه عموماً در سه مساله مهم ارزيابی و تقسیم‌بندی می‌گردد. اول: پيشبرد مرزهاى دانش دوم: حل چالش‌های ملى، منطقه‌ای و بین‌المللی و سوم ارتقای فرهنگي و اجتماعی جامعه.

وی خاطرنشان نمود: در دانشگاه سيستان و بلوچستان حدود ٨٠٠ دانشجوى دكترى و ٣٠٠٠ دانشجوى ارشد (پژوهش محور) مشغول به تحصيل هستند، اگر همكاران دانشگاهی بتواند ٤٠٠٠ طرح پژوهشی مرتبط با مسائل و مشکلات استان براى اين دانشجويان ايجاد نمايند، خواهيم ديد كه دانشگاه چه نقش مهمی در مسير برطرف نمودن مشكلات استان ايفا می‌نماید.

ایشان در مورد نقش اساتيد و همکاران هیئت‌علمی هم گفت: ما از تمام اعضاى هیئت‌علمی، گروه‌ها و دانشکده‌ها می‌خواهیم تا با ترسيم يك برنامه راهبردى مشخص و در يك برنامه میان‌مدت، پتانسیل‌های بالقوه استان را به مرحله فعليت رسانده، و از اين طريق در مسير شكوفايی اقتصاد منطقه و استان كمك نمايند.

حجت‌الاسلام صادقی مسئول دفتر نهاد نمايندگی ولی‌فقیه در دانشگاه هم در آئينه احاديث و روایات اسلامی مطالب خود را در قالب مقاله‌ای برگرفته از سخنان يكی از بزرگان اسلامی مطرح نمود.

دكتر كردى معاون پژوهش و فناوری دانشگاه طی سخنانی كوتاه در مورد لزوم توجه به امر پژوهش در جامعه گفت: كشورهاى پيشرو و مترقی با توجه به امر پژوهش حرف‌های زيادى براى گفتن دارند.

وى افزود: ما نيز می‌توانیم با ترسيم نقشه راه و توجه و برنامه‌ریزی منسجم در مورد مساله مهم پژوهش اين مسير را در حداقل زمان ممكن طی نموده و استعدادهاى بالقوه را به فعليت برسانيم.

گفتنی است در اين مراسم، دكتر رحيمی استاد پژوهشگاه مواد و انرژی، سركار خانم دكتر شريعتی و دكتر ميثم نوروزى فر پژوهشگر برتر هم به ايراد سخن پرداختند .

در خاتمه نيز از پژوهشگران برتر دانشگاه با اهداء لوح سپاس تجليل و قدردانی گرديد.