اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

سی‌امین كرسی ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید

سی‌امین كرسی ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید

سی‌امین كرسي ترویجی تحت عنوان «واکاوی رؤیاهای صادقانه در عرفان» در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر سجاد واعظی ارائه‌دهنده این کرسی گفت: مکاشفه و رؤیای صالح ازجمله کلمات کلیدی عرفان محسوب می‌گردند و در تمام مکاتب تصوف و عرفان اسلامی این اصطلاحات موردبررسی و تحلیل قرارگرفته‌اند. این واژگان ازلحاظ معنایی به یکدیگر نزدیک‌اند. رؤیای صادقه را می‌توان مرتبه و مصداقی از کشف دانست (کشف صوری)؛ یعنی اطلاع بر ماوراء حجاب. وحی نیز بالاترین مرتبه کشف است؛ ولی این آغاز کلام است.

مسئله مهم‌تر، ملاک صحت‌وسقم خواطر شیطانی از رحمانی است. کدام مکاشفات و رؤیاها، صادق و کدام‌یک رهزن و کاذب‌اند؟

 در این مقاله با استناد به گفتار و آرای فیلسوفان و عارفان مسلمان از مکاتب گوناگون عرفانی همچون ابن عربی، داود قیصری، سید حیدر آملی، نجم‌الدین رازی، ابن‌سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و... تلاش شده، ضمن تعریف و دسته‌بندی انواع مکاشفات و منامات، به تحلیل آرای عارفان در خصوص مکاشفه و رؤیا و تشخیص القائات و خواطر رحمانی از شیطانی و تفاوت رؤیای صالحه با اضغاث احلام پرداخته شود. در ادامه گفتند که مهم‌ترین ملاک از دیدگاه عرفا، کتاب و سنّت و سپس نظر و نظارت مرشد و پیر معنوی و استاد و مربی الهی است که خود مراحل سِیر و سلوک را طی کرده و با منازل و مقامات عرفانی آشناست. همچنین، دوری سالک از محرمات و گناهان، انجام فرایض و ترک دنیا و اتصال وی به معصومان چهارده‌گانه محمدی توفیق مکاشفات صادق را برای وی به همراه دارد. رهرو همواره باید کشف و رؤیای خود را با کشف انبیا و اولیا (به‌ویژه کشف تام محمدی) که کشفی معصوم است، بسنجد و ارزیابی کند.

در ادامه جلسه ناقدان کرسی و برخی اساتید حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و دکتر واعظی به این نقدها پاسخ دادند. در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ از سوی حضار در جلسه برگزار شد.

گفتنی است ناقدان این کرسی دکتر خلیل حکیمی فر از گروه الهیات و معارف اسلامی و دکتر محب علی آبسالان از گروه الهیات و معارف اسلامی و مدیر کرسی خانم دکتر خدیجه اسدی از گروه علوم اجتماعی بودند.

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط