اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزارى سی و یکمین کرسی ترویجی در دانشگاه

برگزارى سی و یکمین کرسی ترویجی در دانشگاه

سی و یکمین کرسی ترویجی تحت عنوان "بررسی انتقادی دیدگاه ها و ابتکارات زبان شناختی عبدالقاهر جرجانی" در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این کرسی دکتر بتول محسنی راد از گروه زبان و ادبیات عرب ارائه دهنده،  در مورد عبدالقاهر جرجانی و تالیفات ایشان به ویژه دو کتاب اسرار البلاغة و دلائل الإعجاز مطالب خود را ارائه نمود.

عبدالقاهر جرجانی ( ایرانی الأصل ) با تالیف این دو کتاب انقلابی در زبان شناسی و فراتر از آن در نقد ادبی برپا نمود که نتیجه این انقلاب توجه به بررسی معنا گرایانه نحو ویا در حقیقت تحلیل گفتمانی دستور زبان متن بود.

آراء و نظریات عبدالقاهر جرجانی بخاطر تازگی وبه روز بودن مورد توجه زبان شناسان غربی قرار گرفت.

در ادامه کرسی، ارائه دهنده در خصوص تاریخ های انقلاب زبان شناسی (انقلاب اول، دوم، سوم و چهارم) اشاراتی کردند و مشترکات و تفاوت های آراء جرجانی با انقلاب دوم، سوم و چهارم را بیان نمود.

از نظر عبدالقاهر منظور از نحو تنها حرکاتی که درآخر کلمات گذاشته میشود نیست بلکه منظور ارتباط بین معانی که الفاظ تعبیر کننده آن ها هستند می باشد. معانی در حقیقت تشکیل دهنده نظم هستند و فهمیدن قواعد نحو بر این اساس است که به شناخت نظم بیا نجامد.

در پایان جلسه نیز حضار جلسه پرسشهای خود را مطرح و ارائه کننده و ناقدان به پاسخ پرداختند.

گفتنی است ناقدان این جلسه دکتر سید فرید خلیفه لو از گروه زبان و ادبیات انگلیسی و دکتر محمد تقی زند وکیلی از گروه زبان و ادبیات عرب و مدیر کرسی هم دکتر رضا رضایی از گروه زبان و ادبیات عرب بودند.

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط