اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

کرسی ترویجی "بررسی سیستم‌های پیچیده با رویکرد محاسبات ارگانیک " برگزار شد

کرسی ترویجی "بررسی سیستم‌های پیچیده با رویکرد محاسبات ارگانیک " برگزار شد

کرسی ترویجی "بررسی سیستم های پیچیده با رویکرد محاسبات ارگانیک" با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در روز دوشنبه چهارم آذرماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، کرسی ترویجی با عنوان بررسی سیستم‌های پیچیده توسط دکتر محبعلی رهدار استادیار گروه مهندسی صنایع ارائه گردید.

ایشان اظهار نمود: در دنیای علم مفهوم پیچیدگی سیستم و سیستم های پیچیده، مقوله‌ای است که بشر به عمر تاریخ در پی راه‌حل برای آن بوده است. مفهومی بین‌رشته‌ای که شرایط و ویژگی‌های عصر حاضر ضرورت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند. سیاست، فرهنگ، اقتصاد، ... و فضای مجازی و تقریباً تمام علوم عصر حاضر اگر تنها یک ویژگی جدی داشته باشند پیچیدگی است.

وی خاطرنشان کرد: "سیستم محاسبات ارگانیک " یک سیستم فنی است که به‌طور پویا با تغییرات برون‌زا و درون‌زا سازگار است. ویژگی‌های خودسازمان‌دهی، خودتنظیمی، خود بهینه‌سازی، خوددرمانی، خود حفاظتی، خود توصیفی و خودآگاهی از مشخصه‌های خود تطبیقی در این سیستم‌ها به‌حساب می‌آیند. محاسبات ارگانیک بر سیستم‌های بیولوژیکی و الهام‌بخش ارگانیک و جنبه‌های خودسازمان‌دهی و ظهور یافتگی تأکید دارد. چالش بزرگ محاسبات ارگانیک، نیاز به پیشرفت‌های علمی و فناوری در زمینه های مختلف است و به همین دلیل پیشرفت این شاخه از علم، در فعالیت بین‌رشته‌ای است. اصطلاح "ارگانیک" برای توصیف رفتار سیستم استفاده می‌شود و دلالت بر این ندارد که آن‌ها از مواد آلی ساخته‌شده‌اند. ارگانیک کامپیوتینگ یک روش نوین است که از طبیعت و به‌طور خاص از رفتار موجودات زنده در برخورد با مسائل پیچیده الهام می‌گیرد.

بر اساس این بینش است که ما به‌زودی توسط مجموعه‌های بزرگی از سیستم‌های خودمختار که مجهز به سنسورها و محرک‌ها هستند، از محیط خودآگاه هستند، آزادانه ارتباط برقرار می‌کنند و برای انجام فعالیت‌ها و خدمات ضروری خود سازمان‌یافته‌اند، احاطه خواهیم شد.

در این کرسی بدون توجه به رشته خاص با یک دیدگاه سیستمی یک‌راه حل عمومی و فراگیر برای حل مسائل پیچیده ارائه گردید.

گفتنی است در این کرسی ارائه‌کننده دکتر رهدار از گروه صنایع و ناقدان دکتر یعقوبی از گروه مدیریت، دکتر برکاتی و دکتر ترابی از گروه برق و الکترونیک بودند. مدیریت جلسه نیز بر عهده دکتر دهقان از گروه ریاضی بود.

در ادامه این جلسه ناقدان به بیان نقدهای خود به این موضوع پرداختند و ارائه‌کننده نیز به نقدهای مطرح‌شده پاسخ دادند.

در پایان هم به بیان نکات و سؤالات مطرح‌شده از سوی حاضرین در جلسه پرداخته شد.

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط