به مناسبت هفته پژوهش کارگاه آیندهنگاری و توسعه کسب وکار در روز چهارشنبه 20 آذرماه با حضور معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، اساتید و دانشجویان توسط دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر یغفوری رئیس دانشکده جغرافیا و برنامهریزی در مورد لزوم برگزاری این کارگاهها گفت: محیط کسب وکار در دنیای امروز بسیار متغیر و ناپایدار است و تحت تأثیر شدید تغییرات فنّاوری است.
وی افزود: بهمنظور ایجاد بهرهوری مناسب و کسب موفقیت بیشتر نیازمند برنامهریزی مناسب منابع و زمان در بعد فضایی امری ضروری است. لذا برنامهریزی در فضای متغیر امروز میبایست با رویکرد آیندهنگری انجام پذیرد.
در ادامه دکتر محمد اسکندری ثانی عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری و رئیس هسته کارآفرینی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند و داور بینالمللی کارآفرینی اجتماعی، پیرامون آیندهنگاری و کسب وکار مطالبی را مطرح را به اختصار مطرح نمود که رئوس کلی مباحث، شامل: تعریف و ضرورت آیندهنگاری، رویکردها و کارکردهای آیندهنگاری، توزیع جغرافیایی و کارکردی مؤسسات آیندهنگاری، شناخت ترندها و مگاترندهای شکلدهنده کسبوکار، مزیتهای نسبی و رقابتی استان و شرق کشور بر پایه و بنیاد آیندهنگاری و توسعه کسبوکار، راهبرهای پایهای در کسبوکار با رویکرد آیندهنگاری بود.
وی در ادامه ضمن تعریف آیندهنگاری، بهضرورت و کارکردهای گوناگون آن به معرفی توزیع جغرافیایی و کارکردی مؤسسات آیندهنگاری در دنیا و انتظارات احتمالی آینده جغرافیایی اقتصادی پرداخت.
بررسی ترندها و مگاترندهای زندگی اجتماعی اقتصادی از دیگر مباحث مورد بحث بود که بر پایه آن برخی بایستههای سیاستگذاریها در حوزههای گوناگون در سطح کلان ملی و منطقهای مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین مزیتهای نسبی و رقابتی استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور و بهکارگیری ظرفیتهای مرزی و کشورهای همسایه بهویژه افغانستان و پاکستان بر پایه و بنیاد آیندهنگاری که خود میتواند بسترساز ایجاد و گسترش کسب وکارهای نوپا و فنارورانه باشدمورد نقد وبررسی قرار گرفت.
گفتنی است در بخش دوم این کارگاه رشید مهدوی متخصص مالی و سرمایهگذاری و تحلیلگر بورس شرق کشور نیز به بحث مربوط شناخت جغرافیایی مناطق و تاریخ آنها و تأثیر آنها در سرمایهگذاری برای کسب وکار پرداخت.
وی خاطرنشان نمود در انجام سرمایهگذاری نیاز به هوش مالی و شناخت جغرافیا و تاریخ مناطق و ارتباط بینرشتهای امری ضروری است و بر اساس شناخت میبایست ابتداء لکههای سرمایهگذاری را شناسایی و سپس به سرمایهگذاری و توسعه کسبوکار پرداخت.
گفتنی است در پایان جلسه پرسش و پاسخ نیز صورت پذیرفت.