معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر فرهاد شهرکی، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه بستر کامل و بسیار مناسبی برای آموزشهای الکترونیکی (مجازی) دارد به تمام اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان از اوایل اسفند ماه کتبا اعلام شده است که نسبت به تولید محتوای آموزشی الکترونیکی دروس نظری خود در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اقدام و در فضایی که به همین منظور برای هر عضو هیات علمی اختصاص داده شده است نسبت به انتشار آنها اقدام کنند. از حدود ۱۰ اسفند ماه نیز نسبت به ثبت نام تمام دانشجویان در دروس و انتخاب واحد ایشان در کلاسهای مجازی اقدام گردید و موضوع از طریق پیامک به تمام دانشجویان ترم جاری اعلام شد. هر دانشجو با نام کاربری و رمز اختصاصی خود، به تمامی دروسی که انتخاب واحد داشته اند دسترسی دارند و از مطالبی که اساتید ایشان منتشر کردهاند میتوانند به راحتی استفاده کنند. همچنین در صفحه اول سایت دانشگاه نیز دستورالعملهایی برای استفاده دانشجویان و اساتید بصورت متنی و فیلم به همین منظور منتشر شده است. همچنین تصمیمگیری در خصوص دروس عملی و بخش عملی دروس نظری - عملی، فقط پس از فراهم شدن امکان حضور دانشجویان در دانشگاه و در زمان مقتضی انجام خواهد شد. در صورت عدم اتمام این دروس در تابستان و یا تا شروع نیسمال اول سال تحصیلی آینده، به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهد شد.
وی افزود: از اعضای هیات علمی درخواست شده است برای استفاده بهتر دانشجویان عزیز، محتوای ایجاد شده تا حد ممکن دارای تنوع چندرسانهای (متن، صوت، تصویر، ویدیو) و ارتباط تعاملی با دانشجویان باشد.
معاون آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بستری نیز آمده شده است تا دانشجویان علاوه بر آموزشهای برون خط (آفلاین)، بتوانند بصورت برخط (آنلاین) از طریق سامانه وبینار از مطالب ارائه شده توسط اساتید خود نیز استفاده کنند و یا سوالات خود را بصورت برخط مطرح نمایند.
دکتر فرهاد شهرکی گفت: در برنامهریزی اولیه که انجام شده به منظور جبران عقب افتادگیهای آموزشی و تکمیل آموزشهای مجازی ۳ هفته به طول ترم جاری اضافه کردهایم و کلاسهای دانشگاه سیستان و بلوچستان که در جمعه ۱۶ خرداد ماه تمام میشد، با ۳ هفته تمدید در ۶ تیرماه به اتمام خواهد رسید.
دکتر شهرکی ادامه داد: از اساتید خواسته شده به منظور اثربخش نمودن یادگیری، بهتر است اعضای هیات علمی متناسب با نوع درس، از طریق ارائه تمرین، تکلیف، پروژههای درسی و کلاسی، گزارش، سمینار و کوئیز مستمر، دانشجویان را هدایت نمایند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از دانشجویان ممکن است در جاهایی حضور داشته باشند که امکان اتصال اینترنتی به صورت برخط (آنلاین) فراهم نباشد، درسها به صورت برونخط (آفلاین) ارائه شده است، فلذا دانشجویان میتوانند در هر زمان که دسترسی به اینترنت فراهم شود به محتوا دست پیدا کنند.
معاون آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: امتحانات پایان ترم قطعا در زمانی که آموزشهای حضوری امکانپذیر شود انجام خواهد شد و زمان این مهم وابسته به تصمیم ستاد ملی کرونا است و اطلاعرسانی در مورد تاریخ برگزاری امتحانات حضوری پایان نیمسال جاری در زمان مقتضی انجام میشود.
وی گفت: تمامی دانشجویانی که در این نیمسال امکان دفاع از پایان نامه یا رساله را دارند، توصیه میشود بعد از آغاز آموزش حضوری، به صورت حضوری از پایان نامه یا رساله خود دفاع نمایند. اما برای آن دسته از دانشجویان کارشناسی ارشد که قصد دارند زودتر از پایان نامه خود دفاع نمایند به صورت غیر حضوری (صرفا مجازی با ارتباط الکترونیکی دانشجو، استاد/اساتید راهنما، نماینده تحصیلات تکمیلی و هیات داوران از طریق وبینار)، یا نیمه حضوری با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل و ضوابط بهداشتی (با حضور دانشجو، استاد/اساتید راهنما و نماینده تحصیلات تکمیلی و ارتباط الکترونیکی با هیأت داوران از طریق وبینار) و یا حضوری از زمان اعلام ستاد ملی کرونا (با حضور دانشجو، استاد/اساتید راهنما، هیأت داوران و نماینده تحصیلات تکمیلی) با مراعات همه شروط و ضوابط جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ممکن است بر خلاف همه تمهیداتی که اندیشیده شده برخی دانشجویان نتوانند همه دروس را در طول ترم داشته باشند، حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی شود.
این مسؤول ادامه داد: برای فارغ التحصیلان و مراجعانی که کارهای آموزشی غیردرسی دارند تمامی زیرمجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت ضوابط بهداشتی دایر و بدون وقفه و با حضور حداقلی پرسنلی انجام میگیرد. لذا از فارغ التحصیلان و مراجعان عزیز درخواست میگردد برای انجام امور مربوطه فقط با تماس تلفنی و ایمیلهای مشخص در سایت دانشگاه اقدام کنند و از مراجعه حضوری خودداری فرمایند.