اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

مقررات آموزشی ویژه نیمسال دوم 99-98

مقررات آموزشی ویژه نیمسال دوم 99-98

معاونت آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان مقررات ویژه ی آموزشی ترم جاری را اعلام کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، این مقررات پس از بحث و بررسی  شورای آموزشی دانشگاه به تصویب رسید و امروز نسخه ی نهایی آن اعلام گردید .

مفاد این اطلاعیه به شرح ذیل می باشد:

 

بند ۱- هدف و ضرورت

نظر به شرایط حاضر و عدم امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و اهمیت ویژه نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۱۳۹۸ و به دلایل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگی عده زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بعدی، برنامه‌ریزی برای آینده کاری، مشکل سنوات معافیت تحصیلی از نظر سازمان نظام وظیفه و همچنین امکان پذیرش دانشجوی جدید در سال تحصیلی آینده، اتمام این نیمسال تحصیلی، امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین انتظار می‌رود اعضای محترم هیأت علمی و مدیران محترم گروههای آموزشی اقدام لازم را برای مشارکت حداکثری دانشجویان به عمل آورده و اهمیت حضور در کلاس‌های مجازی را به دانشجویان یادآور شوند تا انشاءالله با تلاش و مشارکت جمعی دانشجویان عزیز و اساتید گرامی، ضمن تداوم وظایف آموزشی خود، آسیب‌های ناشی از این معضل به حداقل برسد. بدیهی است؛ حفظ کیفیت آموزش از اصول بنیادین دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و اعضای هیأت علمی، مدیران گروه های آموزشی و هیات رئیسه دانشکده‌ها، بایستی تمام مساعی خود را به کار بسته و تمهیدات لازم را برای ارائه دروس با کیفیت مطلوب فراهم آورند و ضمن آرزوی سلامتی برای جامعه دانشگاهی و دعوت همه به حفظ آرامش، به استناد نامه شماره 338598 مورخ 98/12/7 وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و نامه‌های شماره 339325/2 مورخ 98/12/10، 349657/2 مورخ 98/12/24 و 351639/2 مورخ 98/12/26 معاون محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت‌های آموزشی و برگزاری تمامی کلاس‌های دروس نظری در همه مقاطع تحصیلی در قالب آموزش الکترونیکی، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ضمن آرزوی برون‌رفت هرچه سریعتر از وضعیت کنونی و امیدواری به برگزاری هرچه زودتر تمامی کلاس‌ها به صورت حضوری، اقدام به تدوین مقررات حاضر نموده است. این مقررات، به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی جامعه‌ی دانشگاهی، افزایش بهره‌وری و پیشگیری از اتلاف وقت اعضای هیات علمی و دانشجویان و ایجاد انتظام و حفظ وحدت رویه در فعالیت‌های آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۱۳۹۸ (۳۹۸۲) تدوین شده است. همچنین، عدم تضییع حقوق اعضای محترم هیات علمی،‌ دانشجویان گرامی و حفظ منافع و آرامش آنان مدنظر بوده است.

بند 2- تمدید نیمسال جاری (۳۹۸۲)

تاریخ پایان کلاس های غیرحضوری (مجازی) دروس نظری نیمسال جاری، با توجه به شرایط حال حاضر و به منظور جبران عقب افتادگی های آموزشی و تکمیل آموزشهای مجازی از 99/3/16 به 99/4/6 تغییر مییابد.

بند 3- برگزاری دروس نظری

۳-۱: لازم است گروههای آموزشی و دانشکده‌ها جهت برگزاری، نظارت و پایش مستمر تمامی دروس نظری (عمومی، پایه و تخصصی) مقاطع مختلف (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) با بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع آموزش الکترونیکی، به صورت مجازی برخط (online) یا برون‌خط (offline)  برنامه‌ریزی نموده و اقدام مقتضی به عمل آورند. مقررات و ضوابط حضور در کلاس‌های مجازی همچون کلاس‌های حضوری می باشد لذا تشکیل کامل جلسات کلاس برای هر درس در ترم (۱۶ جلسه برای دروس ۲ واحدی،‌ ۲۴ جلسه برای دروس ۳ واحدی و ۳۲ جلسه برای دروس ۴ واحدی) ضروری است. کلاسها براساس طرح درس منطبق بر آخرین نسخه سیلابس شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دروس تنظیم شود. ارائة هرگونه مطلب کلی به دانشجو بدون تشکیل کلاس مجازی غیرقابل قبول میباشد. مدیران گروههای آموزشی موظفند گزارش تشکیل کلاسهای مجازی را به صورت هفتگی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ارسال کنند و سپس دانشکده به دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه منعکس نماید.

۳-۲: صرفاً دروس نظری که بنا بر توضیحات مکتوب و مستدل مدرس، به واسطه‌ی ماهیت درس، برگزاری آن‌ها به صورت مجازی امکان‌پذیر نیست و در سایر دانشگاههای کشور نیز انجام میشود و در روند آموزشی دانشجویان خللی وارد نمی کند مستثنی می‌باشند. در مورد این دروس، با توجه به پیش‌نیاز بودن برخی از آن‌ها، پس از طرح در شورای آموزشی گروه و دانشکده با هدف عدم تضییع حقوق دانشجویان دروس ذیربط، در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مورخ 99/1/26 تصمیم‌گیری خواهد شد. ضمنا میزان موظفی اعضای هیات علمی مدنظر باشد.  

بند 4- دروس سرویسی 

معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های ارائه دهنده‌ی دروس سرویسی با هماهنگی مدیران گروههای مرتبط، برای مشارکت تمامی مدرسان آن درس (در صورت تمایل آنها) جهت تهیه‌ی یک محتوای الکترونیکی مشترک و بهره‌برداری تمامی دانشجویان آن درس در گروههای مختلف از آن برنامه‌ریزی نمایند.

بند 5- ضریب دروس مجازی

۵-۱: دروس نظری مدرسانی که از تاریخ 98/12/3 یا حداکثر تا هفته‌ی سوم فروردین 1399 نسبت به برگزاری منظم کلاس‌های نظری به شیوه الکترونیکی و تهیه محتوای لازم مطابق استانداردهای رایج، برنامه‌ریزی و اقدام نمایند، پس از تایید مدیر گروه آموزشی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده با اعمال ضریب تدریس مصوب هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان برای تدریس دروس مجازی برای مرتبه اول، متناسب با تعداد جلسات مجازی، در گزارش تدریس نیمسال جاری محاسبه و خقالتدریس مازاد آن پرداخت خواهد شد.

۲-۵: رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه امکان دسترسی مدیران گروههای آموزشی به دروس تمامی اعضای هیات علمی گروه آموزشی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی هر دانشکده به تمامی اعضای هیات علمی دانشکده را از شنبه 99/1/23 فراهم نماید.

بند 6- دروس عملی

تصمیم‌گیری در خصوص دروس عملی و بخش عملی دروس نظری - عملی، پس از فراهم شدن امکان حضور دانشجویان در دانشگاه و در زمان مقتضی انجام خواهد شد. در صورت عدم اتمام این دروس در تابستان و یا تا شروع نیسمال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، به صورت ناتمام به نیمسال بعد (۳۹۹۱) منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهد شد.

بند 7- دروس کارآموزی،‌کارورزی و خودخوان

برای دروس کارآموزی و کارورزی که پیش نیاز دروس نیمسال آینده می‌باشند، دانشکده‌ها می‌توانند حسب شرایط دانشجویان گروههای مختلف، در شورای آموزشی دانشکده تصمیمات لازم را اتخاذ و به دانشجویان اطلاع رسانی نمایند. در صورت عدم اتمام این دروس در تابستان و یا تا شروع نیسمال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، به صورت ناتمام به نیمسال بعد (۳۹۹۱) منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهد شد.

ضمن حفظ وحدت رویه در هر دانشکده، در مورد دروس خودخوان (معرفی به استاد با مشارکت صفر)، دو روش قابل برنامه‌ریزی است:

الف) وارد شدن دانشجو حسب نظر مدرس در کلاس مجازی جهت استفاده از محتوا و سپس برگزاری امتحان همانند سایر دانشجویان در بازه امتحانات

ب) اعلام منابع آموزشی به دانشجو و سپس برگزاری امتحان همانند سایر دانشجویان در بازه امتحانات.

بند 8- دروس نظری - عملی

بخش نظری چنین دروسی مشمول بند 3 و بخش عملی آن‌ها مشمول بند 6 این دستورالعمل می‌باشد.

بند 9-دروس دارای بیش از یک مدرس

در خصوص دروس نظری که دارای بیش از یک مدرس می‌باشند، لازم است با رعایت مفاد بند 3 این دستورالعمل، در سامانه vu، یا یک درس ایجاد شده و هر دو استاد به آن درس دسترسی داشته باشند و یا دو درس متفاوت برای هر استاد تعریف شود.

بند 10- امتحانات

۱۰-۱: برگزاری امتحانات میان ترم به صورت الکترونیکی بلامانع است و امکان ایجاد سوالات متفاوت تستی، پاسخ کوتاه، صحیح غلط، تشریحی و ترکیبی نیز در سامانه  VUوجود دارد که در ساعت خاص و از قبل تعیین شده فعال می گردد تا دانشجویان در بازه مشخص شده امتحان دهند. چنانچه امکان دسترسی دانشجویان به اینترنت در زمان مقرر نباشد و تعدادی از دانشجویان امکان حضور در آزمون میان ترم را نداشته باشند در امتحان پایان ترم برای دانشجویانی که نتوانستند شرکت کنند از مباحث میان ترم نیز سوال داده شود. (البته پیشنهاد می شود به جای آزمون میان ترم، به منظور اثربخش نمودن یادگیری، بهتر است اعضای هیات علمی متناسب با نوع درس، از طریق ارائة تمرین، تکلیف، پروژههای درسی و کلاسی، گزارش، سمینار و کوئیز مستمر، دانشجویان را هدایت نمایند.)

۱۰-۲: اطلاع‌رسانی در مورد تاریخ برگزاری امتحانات پایان نیمسال جاری که فقط بصورت حضوری برگزار خواهد شد در زمان مقتضی انجام میشود. ضمنا در صورت ابلاغ دستورالعمل های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص، بلافاصله به اطلاع گروههای آموزشی خواهد رسید.

بند 11- دانشجویان

توصیه و مشاوره دانشگاه سیستان و بلوچستان به دانشجویان در شرایط پیش آمده حفظ واحدهای نظری انتخابی در این نیمسال و گذراندن آنها به شیوه مجازی است بطوری که پیوستگی نمرات و نیمسال ها در کارنامه تحصیلی ایشان حفظ شود. لیکن دانشجویانی که به دلایلی نمی توانند از کلاسهای غیرحضوری استفاده کنند و درخواست حذف یک درس و یا کلیه دروس خود را دارند مطابق بند ۱۱-۲ عمل کنند.

متذکر می شود علیرغم تمام تلاش دانشگاه برای کاهش تبعات ناشی از حذف دروس، لیکن به دلایلی چون نبود فضای فیزیکی کافی برای تشکیل کلاس،‌ تکمیل بودن ساعات تدریس مدرسان،‌ تداخل برنامه های کلاسی نیمسال فعلی و آتی و امثالهم، احتمال عدم ارائه دروس حذفی در نیمسال آتی وجود دارد.

۱۱-۱: دانشجویان ضمن حفظ آرامش، جهت استفاده و بهره‌گیری کامل از دروس نظری ارائه شده به صورت مجازی برنامه‌ریزی ‌نمایند. شرکت در امتحانات منوط به انجام تکالیف و انجام تمرین‌های آن درس با تأیید مدرس است. دروس عملی دانشجویان نیز در انتخاب واحد نیمسال جاری حفظ خواهد شد تا در تابستان یا نیمسال آینده تکمیل گردد.

۲-۱۱: دانشجویان تمامی درخواستهای خود را صرفا بصورت غیرحضوری و فقط از طریق سیستم جامع آموزشی گلستان (منوی دانشجو / درخواستها / درخواست مرخصی تحصیلی و حذف ترم) برای گروه آموزشی خود ارسال فرمایند تا در اسرع وقت توسط مدیر محترم گروه و شورای آموزشی گروه مربوطه بررسی و اقدامات لازم معمول گردد.

بند 12- اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت آشنایی کامل با شیوه آموزش الکترونیکی و نقاط قوت و ضعف آن به منظور بهره‌برداری، راهنمایی و ترغیب سایر همکاران دانشکده در نیمسال جاری و نیز جهت گشایش دوره‌های الکترونیکی در سال‌های آتی، پیشرو می‌باشند.

بند 13- دستورالعمل الزامات تولید محتوای الکترونیکی دروس

به منظور ساده سازی فرایندهای بهبود سطح کیفی محتوای تولید شده در سامانه یادگیری VU، ضروری است که الگوی ارائه شده در این دستورالعمل مورد استفاده قرار گیرد.

1-13: محتوای ایجاد شده تا حد ممکن دارای تنوع چندرسانهای (متن، صوت، تصویر، ویدیو) و ارتباط تعاملی با مخاطب باشد. استفاده از صوت و متن در ایجاد محتوا ضروری است.

2-13: مدرس باید از اصول تولید محتوا آگاهی کافی داشته باشد. به این منظور، لازم است هر دانشکده یکی از اعضای هیات علمی خود را به عنوان دستیار آموزشی به مرکز آموزشهای مجازی دانشگاه معرفی نماید تا آموزشهای لازم را دریافت کرده و مدرسان را در تولید محتوا راهنمایی نماید.  

3-13: محتوای تولید شده باید با طرح درس تدوین شده توسط مدرس و منطبق بر آخرین سرفصلهای آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری برای درس موردنظر باشد.

4-13: از آنجائیکه با وجود امکانات نرمافزاری این احتمال وجود دارد که محتوای تهیه شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در اختیار دانشجویان سایر دانشگاههای کشور قرار گیرد. دانشگاه سیستان و بلوچستان در راستای تاثیرگذاری در جامعه علمی و بالا بردن اعتبار آموزشی خود، از همکاری اعضای هیات علمی در جهت انتشار محتوای تولید شده به صورت عمومی استقبال میکند. از این رو، جهت شناسنامه دار کردن محتوای آموزشی، لازم است در کلیه صفحات محتوای الکترونیکی آرم دانشگاه سیستان و بلوچستان، نام مدرس و گروه مربوطه آورده شود.

5-13: جهت آسانسازی فرآیند بارگذاری محتوا توسط مدرس و دانلود محتوا توسط دانشجو، فایلهای محتوا در اندازه حدودا سی دقیقهای تنظیم شود و قالب ذخیرهسازی به گونهای انتخاب گردد که تا حد ممکن حجم ذخیرهسازی کاهش یابد.

6-13: الگوی هماهنگی که در سامانه VU برای ارائه محتوای الکترونیکی باید رعایت شود، مطابق شکل زیر میباشد: (موضوع اول شامل تصویر سیلابس مصوب وزارت و طرح درس هفتگی استاد میباشد، موضوع دوم معرفی منابع درسی، موضوع سوم نحوه ارزیابی دانشجو، و موضوعات چهارم به بعد مطالب ارائه شده به ترتیب هفتگی (با توجه به تعداد واحد درس تعداد جلسات در هر هفته مشخص میشود)

 بند 14- روش های  ارائه‌ی محتوای الکترونیکی

مسئولیت برگزاری کلاس، ارائه‌ی محتوای الکترونیکی، اجرای سرفصل و تعامل مثبت با دانشجویان به صورت کامل بر عهده مدرس می‌باشد. روش های ارائه‌ی محتوای الکترونیکی به شرح زیر می‌باشد:

۱۴-۱: آموزش برخط (آنلاین) از طریق سامانه وبینار به شرح جدول ذیل در منزل، یا دفتر کار با سیستم شخصی و یا با استفاده از تجهیزات اتاقهای دفاع دانشکده‌ها انجام می شود. دانشکدهها می‌توانند جهت توزیع یکنواخت کلاس‌های برخط و کاهش ترافیک بر روی سرور، نسبت به تغییر ساعت ارائه درس برنامه‌ریزی نمایند. اساتید در ابتدای شروع جلسه برخط، جلسه را ضبط و در انتها متوقف کنند، تا سپس براساس فایل راهنما بتوانند لینک آن را جهت دسترسی دانشجویان غایب در سامانه کمک آموزشیVU  قرار دهند.

http://webinar2.usb.ac.ir/          http://webinar3.usb.ac.ir/

1.         دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

2.         دانشکده علوم

3.         دانشکده الهیات و معارف اسلامی

4.         دانشکده هنر و معماری

5.         دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی   

6.         دانشکده مهندسی شهید نیکبخت

7.         دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر

8.         دانشکده ادبیات و علوم انسانی

9.         دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی

10.      دانشکده اقتصاد و مدیریت

11.      دانشکده صنعت و معدن خاش

۱۴-۲: بارگذاری محتوای الکترونیکی دروس به صورت برون خط (آفلاین) ، برگزاری جلسه رفع اشکال و پرسش و پاسخ به صورت برخط (آنلاین) از طریق سامانه کمک آموزشی الکترونیکی VU  در آدرس http://vu.usb.ac.ir  انجام می شود.

۱۴-۳: معیار ارزیابی عملکرد آموزش مجازی مدرس، فقط محتوای بارگذاری شده در سامانه VU است. با این حال، مدرس می‌تواند با مسئولیت خود و با هماهنگی با دانشجویان از سایر سامانه‌ها و فضاهای مجازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده کند.  

۱۴-۴: مدرسانی که قبلا درس را در دوره های مجازی ارائه داده اند، می توانند با تشخیص گروه آموزشی، دانشکده و تایید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، از بایگانی گروه آموزش های آزاد و مجازی دانشگاه یا از محتوای الکترونیکی آماده استفاده نمایند.

بند 15- دفاع از پایان‌نامه / رساله، دفاع از طرح پیشنهادی (پروپوزال) رساله‌ها و برگزاری امتحان جامع

۱۵-۱: تمامی دانشجویانی که در این نیمسال امکان دفاع از پایان نامه یا رساله را دارند، توصیه میشود بعد از آغاز آموزش حضوری تا 99/6/31 به صورت حضوری از پایان نامه / رساله خود دفاع نمایند. اما برای آن دسته از دانشجویان کارشناسی ارشد که قصد دارند زودتر از پایان نامه خود دفاع نمایند باید مطابق نامه شماره 349657/2 مورخ 98/12/24 معاون محترم آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری به صورت:

الف- غیر حضوری (صرفا مجازی با ‌ارتباط الکترونیکی دانشجو، استاد/اساتید راهنما،‌ نماینده تحصیلات تکمیلی و هیات داوران از طریق وبینار)،

ب- نیمه حضوری (با حضور دانشجو، استاد/اساتید راهنما و نماینده تحصیلات تکمیلی و ارتباط الکترونیکی با هیأت داوران از طریق وبینار)

ج- حضوری (با حضور دانشجو،‌ استاد/اساتید راهنما، هیأت داوران و نماینده تحصیلات تکمیلی)

با مراعات همه شروط و ضوابط جلسه دفاعیه، برگزار شود. سایر علاقهمندان نیز میتوانند به صورت مجازی در جلسات الکترونیکی از طریق وبینار حضور داشته باشند و از مطالب ارائه شده بهره ببرند. ضمنا جلسات دفاعیه توسط مرکز یادگیری الکترونیکی ضبط میشوند.

دانشجویانی که تمایل و شرایط لازم برای دفاع از پایان نامه و رساله خود را دارند، پس از تایید اتمام پایان نامه و یا رساله توسط استاد/اساتید راهنما، فایل پیدیاف آخرین نسخه از پایاننامه و یا رساله خود را به همراه فایل پیدیاف فرمهای مربوطه و سایر مستندات از قبیل مقاله برای استاد راهنما ایمیل نمایند تا استاد راهنما با هماهنگی لازم با مدیر گروه و طرح در شورای تحصیلات تکمیلی گروه مربوطه، نسبت به تعیین داوران و زمان دفاعیه اقدام نماید. ضمنا با هماهنگی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، برنامهریزی لازم برای شروع جلسات دفاعیه از پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد از تاریخ ۱/۳/۱۳۹۹ انجام شود.

۱۵-۲: دانشجو برای انجام اصلاحات متن پایان نامه و یا رساله ناگزیر از ملاقات حضوری و رفت و آمدهای غیر ضروری نمیباشد و متن صرفاً از طریق الکترونیکی بین استاد و دانشجو رد و بدل شود.

۱۵-۳: تأخیر ایجاد شده در دفاع از پایان نامهها و رسالهها به واسطه‌ی حفظ بهداشت و سلامت عمومی مشمول جریمه‌ی تأخیر نمی‌باشد. تشخیص این نوع تأخیر بر عهده‌ی استاد راهنما، گروه آموزشی و دانشکده می‌باشد.

۱۵-۴: در دانشکده‌ها، دفاع از طرح پیشنهادی (پروپوزال) پایان نامه های کارشناسی ارشد که آماده‌ی دفاع می‌باشند مشابه بند 15-1 برنامه‌ریزی می‌شود. (دفاع از طرح پیشنهادی پایان نامه های دکتری در زمان شروع آموزش های حضوری انجام خواهد شد.)

دانشجویان ورودی دورههای کارشناسی ارشد قبل از سال ۱۳۹۸ که پروپوزال آنها تاکنون در گروههای آموزشی مربوطه به تصویب نرسیدهاست. آخرین نسخه پروپوزال مورد تایید استاد/اساتید راهنما را از طریق ایمیل در اختیار استاد راهنما قرار دهند، تا فرآیند طرح و تصویب آن توسط استاد راهنما در شورای تحصیلات تکمیلی گرایش مربوطه انجام گردد. پس از تایید  در گروه آموزشی، برای ثبت در سامانه گلستان، لازم است اطلاعات پروپوزال در سامانه ایرانداک https://irandoc.ac.ir/ ثبت و تحویل استاد راهنما گردد. لذا به هیچ عنوان نیاز به حضور دانشجو در دانشگاه نمیباشد.

۱۵-۵: برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری در زمان شروع آموزش های حضوری انجام خواهد شد.

۱۵-۶: تغییر موضوع پایاننامههای کارشناسی ارشد با توجه به محدودیت ایجاد شده برای برخی سازمانها، مؤسسات، ‌شرکتها و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی، در صورت تقاضای دانشجو و تأیید استاد راهنما ضمن طی مراحل قانونی تصویب در گروه آموزشی و دانشکده بلامانع است.

بند ۱۶ - مقررات آموزشی خاص ترم ۳۹۸۲

۱-۱۶: فقط در ترم جاری (۳۹۸۲) حذف یک یا چند درس (شامل پایان نامه/رساله و ادامه پایان نامه/ رساله نیز می شود)، بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال ۳۹۸۲ حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی شود.

۲-۱۶: در صورت لزوم، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویی با کمبود سنوات مجاز، که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری کلاس های حضوری یا غیر حضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله در ترم ۳۹۸۲ با کمبود سنوات مجاز مواجه شده اند مجاز است.

۳-۱۶: در صورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری (۳۹۸۲) فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تاخیر مواجه سازد به جبران فرصت از دست رفته، با تصویب شورای آموزشی گروه،‌ امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر افزایش می یابد.

۴-۱۶: به دلیل بروز مشکلات مالی در اقتصاد خانواده ها، اگر دانشجویی به دلیل از دست دادن نیمسال ۳۹۸۲ یا حذف برخی دروس با قانون سنوات مجاز رو به رو شود با مجوز هیات امنا از شهریه یا هر نوع جریمه، معاف در نظر گرفته خواهد شد.

بند ۱۷ - ارزشیابی اعضای هیات علمی

صرفاً در نیمسال جاری (۳۹۸۲) و با توجه به وضعیت موجود، ارزشیابی تمامی اعضای هیات علمی بر اساس دستورالعمل تشکیل کلاسهای مجازی و با تأکید بر رعایت الزامات این دستورالعمل انجام خواهد شد و امتیازات آن در آیین نامه های مختلف از قبیل: ترفیع استحقاقی سالیانه، ارتقا، تبدیل وضعیت، ارزیابی سالیانه اعضای هیات علمی پیمانی و‌ طرح خدمت سربازی منظور خواهد شد.

بند ۱۸ - برگزاری جلسات آموزشی

جلسات گروه‌های آموزشی، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدهها و دانشگاه به صورت مجازی، حضوری و یا ترکیبی به منظور بررسی و تصویب طرح پیشنهادی (پروپوزال)، پایان نامهها و مشکلات آموزشی دانشجویان برگزار میشود.

بند ۱۹ -  تقویت ساختار سازمانی و پشتیبانی

دانشگاه سیستان و بلوچستان از تمامی ظرفیت منابع انسانی توانمند و منابع مالی مطابق ضوابط، جهت پیشبرد هرچه بهتر امور آموزشی نیمسال جاری استفاده خواهد نمود که در قالب مقررات پشتیبانی آموزش، ویژه نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸، جزئیات آن پیوست شده است.

بند ۲۰ - سایر موارد

۲۰-۱: تاریخ‌های مندرج در بندهای مختلف این دستورالعمل، بر اساس پیش‌بینی‌های زمان تدوین و تصویب مقررات تعیین شده و ممکن است حسب شرایط تغییر نماید. 

۲۰-۲: در صورتی که حسب تغییر شرایط و یا ابلاغ دستورالعمل های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مقررات به‌روزرسانی شود بلافاصله به اطلاع گروههای آموزشی خواهد رسید.

۲۰-۳: جهت پیشبرد امور جاری دانشجویان و اعضای هیأت علمی، لازم است جلسات شورای آموزشی گروههای آموزشی و دانشکده‌ها از طریق الکترونیکی (وبینار) برگزار گردد.

۲۰-۴: موارد ویژه که در این دستورالعمل نیامده است بر حسب مورد در شوراهای آموزشی دانشگاه و یا در کمیسیون موارد خاص دانشگاه، طبق روال معمول، قابل بررسی است.

بند ۲۱ - تصویب مقررات آموزشی

این مقررات پس از اعمال نظرات دانشکده‌ها در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه که مورخ 99/1/19 به صورت وبینار برگزار شد بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. همچنین بعنوان بند اول جلسه ۴۴۰ در هیات رئیسه دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز برای اجرا به تصویب رسید.

 

امتیاز به خبر :

فایل پیوست