اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

انتشار دومقاله بنیادی و مسئله محور با موضوع زمین شناسی و تکتونیک  و خطر و مدل سازی سونامی، شرق و جنوب شرق ایران با ضریب تاثیر حدود ۱۰ و ۵ توسط گروه زمین شناسی

انتشار دومقاله بنیادی و مسئله محور با موضوع زمین شناسی و تکتونیک  و خطر و مدل سازی سونامی، شرق و جنوب شرق ایران با ضریب تاثیر حدود ۱۰ و ۵ توسط گروه زمین شناسی

دو مقاله بنیادی و مسئله محور با موضوع زمین شناسی و تکتونیک، و خطر و مدل سازی سونامی، شرق و جنوب شرق ایران با ضریب تاثیر حدود ۱۰ و ۵ توسط گروه زمین شناسی انتشار یافت.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان وبلوچستان،  مقاله اول با عنوان " اُروکلاین شرق ایران" یا “The Eastern Iranian Orocline” در مجله Earth-Science Reviews  یکی از معتبرترین مجلات زمین شناسی از مجموعه انتشاراتی Elsevier (IF:9.724) با حجم 119 صفحه توسط دکترساسان باقری به  چاپ رسیده است.

این پژوهش نگاه جدید و متفاوتی به سرگذشت و تکامل زمین شناسی و تکتونیک شرق ایران داشته و در واقع بخش قابل ملاحظه ای از ایران شرقی، ایران مرکزی و بخشهایی از کشورهای همسایه نظیر افغانستان و پاکستان را در بر می گیرد. در این نظریه بنیادی زمین شناسی ایران کوهزاد شدیدا خمیده و پیچیده ای تصور میگردد که در فاصله زمانی 45 تا 30 میلیون سال پیش در طی برخورد صفحه هند به اورازیا شکل کلی کنونی خود را یافته است.

در چنین الگویی چینش واحدهای زمین شناسی بگونه ای متفاوت از انگاشته های پیشین در نظر گرفته میشود. این واحدهای جدیدا معرفی شده میتوانند مبنای بسیاری از مطالعات اکتشافی مواد معدنی و ساختاری لرزه ای مورد استفاده سازمان صنایع و معادن، مراکز علمی، شرکت های دانش بنیان و غیره قرار گیرد.

مقاله دوم با عنوان”  Anatomy of a crustal-scale accretionary complex: Insights from deep seismic sounding of the onshore western Makran subduction zone, Iran  “در مجله تخصصی و ارزشمند Geology  مربوط به سازمان زمین شناسی آمریکا (IF:4.768 )  به چاپ رسده است.

این پژوهش حاصل عملیات لرزه‌نگاری فعال با مشارکت چندین دانشگاه و مرکز پژوهشی داخلی و خارجی همچون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه هرمزگان، و مرکز علوم زمین آلمان (GFZ) در عرض رشته کوه های مکران می باشد. نتایج این پژوهش بنیادی نشانگر ساختار گوه برهم افزایشی مکران و هندسه صفحه اقیانوسی در حال فرورانش با قدرت تفکیک بالا می باشد.

این نتایج اطلاعات حیاتی و مهمی را برای ارزیابی خطر و مدل سازی سونامی مهیا کرده اند. مکران سابقه زلزله بالای ۸ ریشتر و سونامی حاصل از آن را در گذشته نه چندان دور در کارنامه لرزه ای خود دارد، که خود حکایت از اهمیت این نتایج برای مطالعات خطر در این منطقه می باشد. نتایج و اطلاعات حاصل از این پروژه علاوه بر مقاله مذکور به صورت آنلاین در اختیار محققان قرار گرفته است که یک مبنای بالقوه  برای جامعه دانشگاهی، دستگاههای اجرایی و مسئول در خصوص خطرات لرزه ای را فراهم کرده است.  دکتر عبدالرضا پرتابیان یکی از نویسندگان این مقاله می باشد.

روابط عمومی دانشگاه کسب این موفقیت را به همکاران محترم و اساتید و پژوهشگران گروه زمین شناسی تبریک عرض نموده،  امید است با همکاری اساتید و دانشجویان محترم و حفظ استانداردهای لازم بتوانیم در رده بندی های معتبر بین المللی جایگاه شایسته ی را کسب نماییم.

لینک مقالات:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0012825220303688

https://pubs.geoscienceworld.org/gsa/geology/article-abstract/doi/10.1130/G47700.1/589698/Anatomy-of-a-crustal-scale-accretionary-complex?redirectedFrom=fulltext

 

امتیاز به خبر :