اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور

نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های کشور

پنجاه و سومین نشست مجازی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها برگزار شد.

دکتر غلامی در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و یارانش و تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: شروع سال تحصیلی جدید با توجه به وضعیتی که در ارتباط با این بیماری عالم‌گیر وجود دارد، باید با نگاه بازشدن ورق زرینی در آموزش عالی کشور، مورد توجه قرار گیرد و تمام تلاش‌مان در این دوره‌ای که عدم حضور دانشجویان را شاهد هستیم صرف آن شود که از ظرفیت‌های فناوری، توان علمی و تجربیات اساتید استفاده کنیم تا تاثیرگذاری وسیع‌تری را در مجموعه دانشگاهی کشور شاهد باشیم. همچنین بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم در پایان این شرایط جدید بیماری، فضای جدیدی از تعامل در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم .

 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اهمیت به حساب آورده شدن در فرهنگ و حس تعلق اجتماعی، اظهار داشت: در محیط دانشگاه استاد و دانشجو به میزانی که مورد توجه قرار می‌گیرد، به همان میزان احساس پیوستگی به محیط دانشگاه برایشان فراهم می‌شود.

همچنین در این نشست  برخی از معاونان و مدیران فرهنگی مناطق ده‌گانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، ‌ضمن بیان مسائل و مشکلات پیش روی معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در شرایط فعلی کرونایی، راه حل‌هایی را نیز ارائه دادند که از جمله آنها
عدم برخورداری معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از نظام بودجه‌ای معقولانه، نبود چارت سازمانی مشخص و مستقل برای معاونت فرهنگی،  عدم حمایت مالی انجمن‌های علمی توسط سایر معاونت‌ها، کمرنگ شدن حضور دانشجویان در کانال‌های مجازی برنامه‌های فرهنگی  بود. دکتر فروزان فر به نمایندگی از طرف معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی منطقه 8 کشور نیز به بیان مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها مربوطه پرداختند.

دکتر مسعود فکری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این نشست، خواستار لزوم مشارکت معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در تعیین رویکرد در حوزه نرم‌افزاری فرهنگ و گفتمان‌سازی فرهنگی در دانشگاه‌ها شد. وی با اشاره به این موضوع به دو سنخ مسأله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: دو سنخ مسأله در این حوزه وجود دارد. عمده مطالب بحث‌های سخت‌افزاری فرهنگی مانند ساختار، بودجه، امتیازها است که به جای خود دارای اهمیت است. قسمت دوم بحث نرم‌افزاری است که در آن چند سوال مطرح می‌شود، از جمله این که اصولاً ما با چه گفتمان فرهنگی در دانشگاه‌ها مواجهیم؟ و در بخش نرم‌افزاری در طول این دهه‌ها، چقدر توانستیم در بحث گفتمان‌سازی فرهنگی بر اساس شاخص‌هایی که بایسته جامعه ماست، پیش برویم؟

 در ادامه مهندس محمد هادی عسکری، مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در پنجاه و سومین نشست (مجازی) معاونان فرهنگی و اجتماعی و شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، اظهار داشت: موظف هستیم تسهیلاتی را فراهم کنیم که گروه‌های دانشجویی تأثیرات بیشتری در حوزه دانشگاه اجتماعی و جامعه داشته باشند چرا که دانشگاه اجتماعی نمی‌تواند نسبت به مسائل پیرامون خودش بی‌تفاوت باشد، مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، سپس به کیفی‌سازی و استانداردسازی جشنواره‌ها، تدوین دستورالعمل‌های حمایتی، احیای مجامع تخصصی و کانون‌های فرهنگی و سامانه متمرکز نشریات دانشجویی به‌عنوان دیگر فعالیت‌ها در این راستا اشاره کرد.

 دکتر غفاری در این نشست به دو دغدغه اصلی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هم سطح‌نگری و هم سنگ‌بینی هر سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در کنار هم و حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها با توجه به اثرگذاری حوزه فرهنگی در کنار معاونان حوزه‌های دیگر، از مهم‌ترین موارد مطرح شده از سوی دانشگاه‌ها دانست.

در ادامه دکتر غلامرضا غفاری برگزاری جشنواره‌های حرکت، رویش و سوگواره‌های مجازی ایام عاشورا، اربعین و جشنواره سراسری قرآن را از اقدامات تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در بستر فضای مجازی برشمرد.

لازم به ذکر است در این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان دکتر ابراهیم نوری، و مدیر اجتماعی و سیاستگذاری دانشگاه دکتر خلیل حکیمی فرو مدیر فرهنگی دانشگاه دکتر مجید وحیدیان نیز شرکت داشتند..

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط