اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی « بررسی رابطه بین برخورداری از انواع منابع معرفت و جهت گیری فرهنگ سیاسی»

برگزاری کرسی ترویجی « بررسی رابطه بین برخورداری از انواع منابع معرفت و جهت گیری فرهنگ سیاسی»

کرسی ترویجی با عنوان بررسی رابطه بین برخورداری از انواع منابع معرفت و جهت گیری فرهنگ سیاسی در روز دوشنبه 7 مهرماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان ، در بخش نخست جلسه، دکتر مسرور با تشریح جایگاه مفهوم معرفت در شکل گیری جامعه شناسی و برخی نظریات اساسی این رشته به ارائه توضیحاتی پیرامون این مفهوم از دیدگاه ماکس شلر و ویژگی های منحصر به فرد آن پرداخت و سپس با طرح این ایده که می توان از نظام های معنایی هر فرد به عنوان ابزاری برای درک چگونگی رفتارهای عینی او استفاده کرد، نشان داد که چگونه با استفاده از روش پدیدارشناسی می توان مضامین نهادی اساسی مستتر در دارندگان دو نوع معرفت دینی و اثباتی را برای ایجاد شاخصی کاربردی مورد استفاده قرار داد تا بدین وسیله امکان ارزیابی سهم و وزن این معرفت ها در جامعه مشخص شود و در گام بعدی از این شاخص به عنوان متغیر پیش بین برای سنجش متغیری دیگر نیز استفاده کرد. متغیر وابسته مورد استفاده در این بحث، جهت گیری فرهنگ سیاسی بود که توسط تسلر و گائو مطرح و معرفی شده است و در نهایت مشخص شد که با آگاهی از معرفت اصلی فرد می-توان جهت گیری فرهنگ سیاسی وی را پیش بینی کرد.

در ادامه ناقدان با مطرح کردن نقدهای روشی و نظری به بیان نظرات خود پیرامون مطلب ارائه شده پرداخته و ارائه کننده نیز پاسخ های خود را بیان نمود.

در انتها، شرکت کنندگان مجازی نیز پرسش هایی را مطرح کردند که اساتید حاضر در جلسه که مخاطب قرار گرفته بودند به تبادل نظر با مطرح کنندگان پرسش پرداختند.

گفتنی است ارائه کننده این کرسی دکتر مرتضی مسرور از گروه علوم اجتماعی بود و دکتر نصیری از گروه فلسفه و کلام اسلامی به همراه آقای دکتر حسین بر از گروه علوم اجتماعی نقد جلسه را بر عهده داشتند. مدیر جلسه نیز دکتر حسومی از گروه علوم قرآن و حدیث بودند.

 

امتیاز به خبر :