اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

اولین همایش رسانه، شبکه‌های اجتماعی، بهداشت باروری و جمعیت برگزار شد

اولین همایش رسانه، شبکه‌های اجتماعی، بهداشت باروری و جمعیت برگزار شد

اولین همایش رسانه، شبکه‌های اجتماعی، بهداشت باروری و جمعیت توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ بصورت مجازی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه این همایش با حضور ۱۳۰ نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران برگزار گردید.

سخنرانان اصلی این همایش عبارت بودند از: خانم دکتر عنایت، استاد تمام بخش جامعه شناسی و برنامه‌ریزی دانشگاه شیراز از اساتید برجسته حوزه مطالعات زنان و خانواده در ایران، آقای دکتر فروتن دانشیار جمعیت شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران و محقق افتخاری دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا، از اساتید حوزه جمعیت شناسی و خانم سلمانیان مدیر انجمن هموفیلی استان سیستان و بلوچستان.

دکتر خدیجه اسدی سروستانی، دبیر علمی همایش و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی،  دانشکده ادبیات دانشگاه سیستان و بلوچستان انگیزه برگزاری همایش رااز یک سو، بدلیل کاهش نرخ باروری، مباحث جمعیتی یکی از مسایل روز بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران خواند و گفت: در کنار این مبحث هنوز مسایل مختلفی در حوزه بهداشت باروری (از مسایل دوران بلوغ، دوران قاعدگی، بهداشت جنسی تا مسایل دوران یائسگی)  وجود دارد که کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد و از سوی دیگر، روشن است که نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تمامی ابعاد زندگی مردم در حال افزایش است اما رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز چندان به مسایل حوزه بهداشت باروری توجه ندارند. رسانه می‌توانند نقش موثری را در آموزش و گسترش دانش در این زمینه بازی کنند. بعلاوه رسانه‌ها می‌توانند نقش واسط بین مردم و سیاستگذاران این حوزه را ایفا کنند. یعنی از یک‌سو در اجرای سیاست‌های بهداشتی جمعیتی نقش داشته باشند و از سوی دیگر در روشن سازی مسایل و مشکلات گروه‌های مختلف موثر واقع شوند و به نوعی سیاست گذاری‌ها را هدایت کنند. بنابراین هدف اصلی از برگزاری همایش این بود که مسایل حوزه بهداشت باروری و جمعیتی را از نگاه جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسی مورد بحث قرار دهیم.

بر این اساس سخنرانان اصلی همایش و ارایه کنندگان مقالات مباحث مختلفی را در حوزه  بهداشت باروری و جمعیت، از قبیل  مشکلات فعلی حوزه بهداشت و جمعیت، ابعاد اجتماعی-فرهنگی نازایی، یائسگی، دوران بلوغ و بارداری را با توجه به نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد مبحث قرار دادند.

برخی از محورهای فراخوان عبارت بودند از:

-دسترسی به خدمات بهداشت باروری و تنظیم خانواده در زمان‌های بحران مانند همه‌گیری ویروس کرونا، سیل و زلزله

-نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه

-نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تغییرات جمعیتی

افزایش حاملگی ناخواسته و سقط غیر قانونی در دوران شیوع ویروس کرونا

-نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه

-چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی دوران قاعدگی

-نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه

-مشکلات اجتماعی-فرهنگی زنان مبتلا به هموفیلی،

فشارهای اجتماعی-فرهنگی ناشی از نازایی

-سکوت درباره نازایی (نازایی به عنوان یک نقص)

-چالش‌های مهاجران در دسترسی به خدمات بهداشت باروری

-ازدواج کودکانش

 

امتیاز به خبر :