رتبه آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ۱۵ رتبه ارتقا، به جایگاه ۲۶ کشوری رسید
به گزارش حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان، بر اساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ۱۵ رتبه ارتقا، به جایگاه ۲۶ کشوری رسید.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب گفت: براساس گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در نتیجه رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای جامع دولتی تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ رتبه آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان با ۱۵ رتبه ارتقا، جایگاه ۲۶ کشوری را به خود اختصاص داد.
وی افزود برنامه محوری حوزه آموزشی دانشگاه در سال ۱۴۰۰، بازنگری در برنامههای درسی در مقطع کارشناسی برای افزایش اشتغال پذیری دانش آموختگان و مهارت آموزی آنها میباشد که به این منظور یک کارگروه ویژه در این حوزه تشکیل شده است.
ضمنا با تسهیلات مصوب هیات امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان سال گذشته، دانشجویانی که در المپیادهای کشوری موفق به کسب رتبه شوند از مشوقهای مالی مناسبی برخوردار خواهند شد. همچنین رتبههای برتر کنکورهای سراسری در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان را بعنوان محل تحصیل انتخاب کنند ماهانه کمک هزینه تحصیلی دریافت خواهند کرد.
دکتر فرهاد شهرکی با بیان اینکه ۱۰۵ شاخصه در تعیین این رتبه بندی موثر است، گفت: معیارهای کلی در ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بینالمللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) میباشد که هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم میشوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی میشود.
همچنین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد انتشار سالانه بیش از هزار مقاله در سطح ملی و بینالمللی نشان از این دارد که دانشگاه سیستان و بلوچستان زیر ساخت های پژوهشی خوبی را داراست، و این ظرفیت را دارد که سال آینده جز ده دانشگاه برتر کشور قرار گیرد.
دکتر کردی تمندانی شاخصه تأثیر گذاری اقتصادی را یکی از شاخصهای جدید این رتبه بندی عنوان کرد و گفت: شناسایی پتانسیلهای استان و بالفعل کردن و درآمدزایی از آنها جز برنامههای کلان دانشگاه است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود: زمانی دانشگاه محور توسعه استان خواهد بود که بتواند نسخههای مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارایه کند از اینرو عجین شدن دانشجویان و اساتید این دانشگاه با مسائل و مشکلات استان و پیدا کردن راه حل برای آنها جز برنامههای آتی این دانشگاه خواهد بود.