اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری كرسي ترویجی «چالشهای گردشگری میراث فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان»

برگزاری كرسي ترویجی «چالشهای گردشگری میراث فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان»

كرسي ترویجی «چالشهای گردشگری میراث فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان» در روز سه شنبه دوم آذر 1400 در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی، در این کرسی که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار گردید ارائه دهنده دکترمهدی مرتضوی از پژوهشکده علوم باستان شناسی بودند. ناقدان کرسی دکتر محمود خسروی از جغرافیا طبیعی- اقلیم شناسی، دکتر منوچهر جهانیان از دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر ابوالفضل احمد زاده سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان بودند. مدیر کرسی دکتر عبدالرسول حسنی فر از گروه علوم اجتماعی بودند.

ارائه دهنده ی این کرسی نخست ضمن طرح سئوال و فرضیات تحقیق به ارایه تعریفی از "گردشگری میراث فرهنگی" در سطح بین المللی پرداخت و تجارب جهانی در این زمینه را مطرج نمود. وی سپس جایگاه مخاطب گردشگری را در این صنعت مهم تبیین نمود و فرضیات خویش را در دو محور اصلی تفکر سیستمی و ارتباط با جامعه معرفی نمود. احساس ناامنی را مساله مهم در این صنعت بیان نمود که توسط برخی از رسانه به صورت آگاهانه و غیرآگاهانه بزرگنمایی می شود. جایگاه رسانه و فضای مجازی خصوصا در دوران کرونا را مهمترین فرصت برای معرفی پتانسیل های گردشگری میراث فرهنگی استان در نظر گرفت و در پی آن در تفکر سیستمی نقش سایر نهادها شاما وزارت عتف، وزارت راه و مناطق آزاد را در این روند سیستمی و در راستای توسعه گردشگری میراث فرهنگی موثر دانست. وی به بیان تجربیات خویش در زمینه "باستان شناسی تجربی" و ایده "پارکهای باستان شناسی" پرداخت و آنها را به عنوان راهکارهای پیشنهادی موثر در راستای تقویت گردشگری میراث فرهنگی و جامعه محور بودن آنها معرفی نمود. در پی این پیشنهادت مدلی در منطقه سیستان در محوطه عصر مفرغ تپه دشت در سه کیلومتری شهر سوخته برای پیاده نمودن ایده های فوق را پیشنهاد نمود.

 در ادامه جلسه ناقدان محترم کرسی دکتر جهانیان، دکتر خسروی و دکتر احمدزاده از وجوه مختلف به نقد کرسی پرداختند و در نقد خود بر محورهایی مانند تفکر سیستمی، خانه های بوم گردی، لزوم ارتباط میان دانشگاه و میراث، انسان محور بودن گردشگری، تعامل تجربه و تخصص در مدیریت گردشگری استان، زیرساختهای گردشگری استان و حقوق عمومی گردشگران تاکید کردند.

 در ادامه ارائه دهنده کرسی، به برخی از این نقدها پاسخهایی را ارائه کردند و در این خصوص بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در پایان برخی از شرکت کنندگان از جمله دکتر حیدرزادگان از گروه برنامه ریزی درسی و دکتر صارمی از گروه باستان شناسی به طرح دیدگاههای خویش در زمینه موضوع مورد بحث پرداختند و در این خصوص گفتگو صورت گرفت.

امتیاز به خبر :