اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

کرسی علمی «تئوری مسئولیت مدنی منصفانه در حقوق تطبیقی و امکان سنجی پذیرش آن در حقوق ایران»

کرسی علمی «تئوری مسئولیت مدنی منصفانه در حقوق تطبیقی و امکان سنجی پذیرش آن در حقوق ایران»

كرسي ترویجی تئوری مسئولیت مدنی منصفانه در حقوق تطبیقی و امکان سنجی پذیرش آن در حقوق ایران در روز ۸ دی ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی، در این کرسی که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، ارائه دهنده دکتر علیرضا آبین استادیار حقوق خصوصی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ناقدان کرسی نیز دکتر امیر حمزه سالارزایی استاد گروه فقه و حقوق و دکتر ابوالفضل احمدزاده سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان و مدیر کرسی دکتر عبدالرسول حسنی فر از گروه علوم اجتماعی بودند.
ارائه دهنده‌ی این کرسی نخست به بحث پیرامون مبانی و کارکردهای حقوق مسئولیت مدنی و تاریخجه آن در غرب و اسلام پرداخت و با تبیین تئوری مسئولیت مدنی منصفانه در حقوق غرب و اسناد اروپایی از جمله DCFR و نیز حقوق کشورهای اسلامی به ارائه تفسیری نوین از مواد ۳، ۴، ۵ و ذیل ماده ۷ قانون مسئولیت مدنی، با پذیرش حدود و قیودی، إعمال این اندیشه در حقوق ایران را مورد بررسی قرار داد. در این باره ارائه کننده برای اثبات مدعای خود، به پیشینه این مواد و به آرا قضایی که رگه‌هایی از این اندیشه در آنها مشاهده می‌شود اشاره نمود و به تبیین چارچوب پذیرش این اندیشه به صورت مضیق در حقوق ایران پرداخت. 
 در ادامه جلسه ناقدان کرسی دکتر سالارزایی و دکتر احمدزاده از وجوه مختلف به نقد کرسی پرداختند و ضمن پذیرش جدید و قابل اعتنا بودن این تئوری، در چارچوب و نحوه اجرای آن و به ویژه هم‌خوانی‌اش با حقوق اسلام، نظریاتی را بیان داشتند.
 در ادامه دکتر  آبین به برخی از این نقدها پاسخ‌هایی را ارائه کرد و در این خصوص، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در پایان نیز، شرکت کنندگان پرسش‌هایی را مطرح کردند که توسط اساتید پاسخ داده شد.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط