اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

نشست معاون علمي و فناورى رياست جمهورى با دانشگاهيان وشركت هاى دانش بنيان

نشست معاون علمي و فناورى رياست جمهورى با دانشگاهيان وشركت هاى دانش بنيان

دكتر ستارى معاون علمي و فناورى رييس جمهور شامگاه روز شنبه ١٠تيرماه با جمعي از نخبگان علمي و روسا ى دانشگاه هاى استان  در تالار امام رضا (ع) ديدار نمود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين مراسم مهندس علی اوسط هاشمي، روساي دانشگاه هاي استان، كارآفرينان، اساتيد، پژوهشگران برتر و تعدادي از شركت های دانش بنيان حضور داشتند.

دکتر ستاری دراین  نشست اظهار داشت: از روز نخست فعالیت در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به دنبال ورود راهکار جدید، از طریق پژوهش در حوزه اقتصاد بودم.

وی افزود: دانشگاه ها مبدا تحرک و پویایی در حوزه ها ی مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، کارآفرینی و توسعه هستند و وارد کردن یک مدل غربی به این حوزه به دردمان نمی خورد اما می توانیم به عنوان مثال از این روش که 80 درصد بودجه دانشگاه ها در غرب از محل فروش فناوری تامین می شود، برای اجرای کارهای پژوهشی و تولید فناوری الگو برداری کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر فکر می کنید پژوهش بدون پول دولت به جایی نمی رسد اشتباه است زیرا نتیجه پژوهش با پول دولت تولید پیکان است زیرا دولت کارآیی لازم را ندارد.

وی افزود: تا زمانی که بخش خصوصی وارد کارهای پژوهشی نشود کارهای پژوهشی به جایی نمی رسد.

ستاری تاکید کرد: دولتی که با اقتصاد نفتی بالا بیاید هیچ احتیاجی به ملت پیدا نمی کند بر این اساس باید یک محیط کسب و کار جدید تعریف کرد.

وی گفت: سه هزار و 200 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند که تمامی آنها در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است و 115 نوع خدمات و تسهیلات مختلف از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این شرکت ها ارائه می شود.

وی اظهار داشت: باید جهت دهی در کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد که تحقق این امر مستلزم تعریف یک سری مولفه های جدید از جمله استفاده از نیروی انسانی توانمند است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: نیروی انسانی فوق العاده ای در کشور وجود دارد که می توان با اطمینان به این بخش، بهترین استفاده را از این ظرفیت برای توسعه کسب و کار و ترویج کارآفرینی کرد.

وی افزود: جوانان را استخدام نکنید که بگویید چه کار کنند بلکه استخدام کنید که بگویند برای بهبود وضعیت اقتصاد چه کار باید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث آب های ژرف نخستین اقدام در کشور در حوزه آب های ژرف تا 2 ماه آینده در سیستان و بلوچستان پیاده سازی می شود که پایه خیلی از اتفاقات در آینده این استان خواهد بود.

وی افزود: سه سال پیش پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان فعالیتی نداشت اما در بازدید امروز خود از این مجموعه از حضور جوانان مستعد و فعالیت شرکت های دانش بنیان لذت بردم.

ستاری ادامه داد: هر چقدر بتوانیم به پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان کمک می کنیم تا جوانان بیشتری به فعالیت در این مجموعه روی آورند.

وی گفت: همچنین تا 2 ماه آینده پروژه پایلوت در زمینه تبخیر آب در چاه نیمه های سیستان استارت می خورد.

وی تاکید کرد: گیاهان دارویی و گاو سیستانی از ظرفیت های بسیار خوب منطقه سیستان هستند که باید شرکت های دانش بنیان در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.

 

وی گفت: اگر فکر می کنید سیستان و بلوچستان با پول دولت آباد می شود اشتباه است در صورتی که دولت یازدهم در این استان سرمایه گذاری های زیادی کرده اما تا خود جوانان نخبه بومی با حمایت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی پای کار نیایند در این استان اتفاقی نمی افتد.

دكتر كردى معاون پژوهشي دانشگاه نیز طي سخناني گفت: هر نشستي که برگزار می گردد با منافع ملي كشور گره خورده و ما بايستي برآيند صحبت هايمان در جهت رشد و سرعت توسعه علمی کشور باشد.

وى در بخش ديگر از سخنانش گفت: در دنيا هيچ ملتي وجود ندارد كه فاقد استعداد باشد مگر، آن كه استعدادها به درستي شناخته نشده باشد. وي خاطر نشان ساخت استعدادها بايد درست شناخته شود و درست پرورش يابد چرا که شناسايي و رشد استعدادهاى يك منطقه نيازمند عزم راسخ و تغيير نگاه بلندمان است  و بدون در نظر گرفتن این مولفه نمی توانیم در اين مسير موفق باشيم.

ايشان در ادامه، داشتن ارتباطات، بهينه سازى جمعيت، تغيير الگوى آموزش، ماموريت محور نمودن دانشگاه ها وكاهش بوروكراسي اداری را از مهمترين راهكارهاى توسعه پايدار در هر كشور عنوان نمود .

معاون پژوهشي دانشگاه در ادامه به ارائه چند پيشنهاد منجمله: ايجاد منطقه انرژى هاى تجديد پذير، ايجاد منطقه علم وفناورى استان وتاسيس صندوق نو آورى و شكوفايي و مركز ICT در استان اشاره و اجرای آن را سازنده و مفيد دانست.

گفتنی است در بخشي از اين مراسم روساى دانشگاه هاي زابل و دريانوردي و علوم دريايي چابهار نظرات و ديدگاه هاى خود را در خصوص مدل توسعه و فناورى و شركت هاى دانش بنيان مطرح نمودند. همچنين دكتر رهبررحيمي در مورد تامين آب شرب نقاط روستايي با استفاده از سيستم خورشيدي مطالبي را ارائه نمود.

در خاتمه نیز جلسه پرسش وپاسخ برگزار و به سوالات مطروحه از سوی مدعوین پاسخ داده شد.

امتیاز به خبر :