اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

اعلام مهمترین اهداف و برنامه های دانشگاه در راستای به فعلیت رساندن شعار سال 1401

اعلام مهمترین اهداف و برنامه های دانشگاه در راستای به فعلیت رساندن شعار سال 1401

دکتر غلامرضا رضایی ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان مهمترین اهداف و برنامه های دانشگاه در جهت تحقق شعار تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین که توسط مقام معظم رهبری ارایه گردید را اعلام کرد

در راستای به فعلیت رسانیدن شعار سال با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین که توسط مقام معظم رهبری نام گذاری گردید، دکتر رضایی ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان مهمترین اهداف و برنامه های دانشگاه را اعلام کرد. دکتر رضایی یکی از اهداف دانشگاه در سال جاری را راه اندازی ناحیه نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان ذکر کرد. وی گفت: ناحیه نوآوری، جغرافیای جدیدی از توسعه اقتصادی یا به عبارتی یک زیست‌بوم نوآوری مبتنی ‌بر مکان جغرافیایی است که عموما در اطراف دانشگاه ها شکل می گیرد. در ناحیه نوآوری مجموعه‌ای از افراد فعالیت می‌کنند که هرکدام از لحظه خلق ایده جدید تا ایجاد و رشد کسب‌وکار در مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارها دخیل هستند و برای «خلق ارزش مشترک» متناسب با مأموریت، توانمندی یا شایستگی‌محوری خود به ایفای نقش می‌پردازند. نقش‌های منحصربه‌فرد هر یک از این افراد و هم‌افزایی و روابط متقابل میان آنها موجب ایجاد فضایی پویا و مستعد برای شکوفایی کسب‌وکارهای نوآور در ناحیه نوآوری که نمونه موفقی از آن در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته، می‌شود.
دکتر رضایی ادامه داد: فضای علمی استان سیستان و بلوچستان با وجود دانشگاه های معتبر در شمال، جنوب و مرکز استان به خوبی توسعه پیدا کرده و با شروع فعالیت های ترویجی و توسعه ی فناورانه پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، پل ارتباطی خوبی بین دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها با بازار کار ایجاد شده که با شکل گیری مجموعه های مرتبط با این نهاد، زمینه ایجاد کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه بیش از پیش فراهم شده است.
وی گفت: از دیگر اهداف و اقدامات دانشگاه جهت تحقق امر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین باید به ماموریت هر دانشکده در راه اندازی هسته های فنآور و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد. تاسیس شرکت های دانش بنیان و ورود عالمانه به مقوله حل معضلات و مشکلات استان از چند سال پیش در دانشگاه آغاز شده و برخی از این شرکت ها نیز با موفقیت به کار خویش ادامه می دهند، اما در عین حال لازمه موفقیت ماموریت دانشکده ها، گسترش برنامه های حوزه آموزش و مهارت افزایی در ارتباط با فنآوری دانش بنیان و کارآفرینی، ایجاد مرکز تخصصی تجاری سازی، نوآوری و اشتغال زایی و ایجاد کلینیک تخصصی عارضه یابی صنعت، نوآوری و انتقال فناوری در دانشکده ها می باشد. رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را تنها با نگاه علمی و نقش آفرینی اساتید دانشمند و دانشجویان پرتلاش کشور ممکن دانست وتحقق این شعار را فرا بخشی برشمرد.
وی با توجه به اهمیت کشاورزی در کشوربه طرح ایجاد مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی با هدف ارائه راهکارهای مقابله با چالش های زیست محیطی، کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی و حفاظت از منابع پایه و بسترهای محیطی کشاورزی در استان با تمرکز بر"بیوتکنولوژی صنایع غذایی"، " بیوتکنولوژی جانوری" و " بیوتکنولوژی متابولیت های ثانوی گیاهان زراعی و باغی" بزودی در دانشگاه سیستان و بلوچستان تاسیس خواهد شد. دکتر رضایی در پایان تاسیس مرکز نوآوری اجتماعی و آسیب های اجتماعی با بهره گیری از فناوری در دانشگاه با هدف توانمندسازی مهارت های نرم و فنی، مشارکت جوامع محلی، جمع سپاری مالی و اجتماعی و بهره گیری از نظام تسهیلگری را در راستای اهداف فوق برشمرد.

امتیاز به خبر :