اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

همایش بررسی منابع آبی متعارف و غیرمتعارف استان برگزار می‌شود

همایش بررسی منابع آبی متعارف و غیرمتعارف استان برگزار می‌شود

همایش بررسی منابع آبی متعارف و غیرمتعارف استان در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان و همکاری پارک علم و فناوری استان و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان
همایش بررسی منابع آبی متعارف و غیرمتعارف استان در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان و همکاری پارک علم و فناوری استان و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار می‌شود تا با هم‌اندیشی اصحاب علم و فناوری مشکلات تامین آب پایدار در استان بررسی و ارائه طریق پایدار برای حل آنها گردد.

تقاضا برای استفاده از منابع آبی به طور پیوسته در نتیجه افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی، و تغییر الگوهای مصرف رشد بسیاری یافته است. این درحالی است که مشکل کمبود آب ناشی از بهره‌برداری بیش از حد از منابع همراه با تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین تشدید گردیده، و در نتیجه الگوهای دسترسی به آب را به صورت کمی، زمانی، و منطقه‌ای تغییر داده است. آب شیرین دیگر به عنوان یک منبع متعارف و در دسترس تلقی نمی شود، و در حال حاضر مردم بیشتری در کشور خشک‌سالی را تجربه می‌کنند. 
معکوس کردن این تهدید و دستیابی به یک پایداری در تامین آب سالم نیازمند رویکردی یکپارچه برای مدیریت آب، انرژی، زمین، و اکوسیستم است، رویکردی که نیازهای اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی را در نظر گیرد. بنابراین، باید به‌دنبال جایگزینی برای برآوردن نیازهای آب در فعالیت‌های توسعه‌ای باشیم. در این راستا ضروری است که منابع آب «نامتعارف» در برنامه‌ریزی‌های آتی در نظر گرفته شوند. منابع نامتعارف مانند آب بازیافتی و آب نمک زدایی شده می‌توانند جایگزین قابل اعتمادی برای آب سطحی باشند. با وجود اینکه فناوری‌های نمک‌زدایی می‌توانند منابع آب شیرین را افزایش دهد، اما آنها به طور کلی انرژی‌بر بوده، و بنابراین اگر در سطح گسترده‌ای از تولید آب، از منابع انرژی تجدیدناپذیر استفاده گردد، می‌تواند به انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک نموده و مشکلات محیط زیستی به واسطه تولید حجم بالایی پساب‌های شواربه‌ای بهمراه داشته باشد. 
با لحاظ مشکل تغییرات اقلیمی راه حل پایدار توسعه اقتصاد چرخشی و بازیافتی به نظر می‌رسد. اقتصاد چرخشی به دنبال افزایش نسبت منابع تجدیدپذیر یا قابل بازیافت و کاهش مصرف مواد خام و انرژی در اقتصاد است، و در عین حال از محیط زیست از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به حداقل رساندن تلفات مواد محافظت می‌کند. با اقتصاد چرخشی می‌توانیم بدون افزایش مصرف رشد اقتصادی داشته باشیم.

امتیاز به خبر :