اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری كرسي ترویجی نقدی بر شیوه‌های توانبخشی شناختی و معرفی بسته آموزش تقویت مهارتهای شناختی و جسمانی

برگزاری كرسي ترویجی نقدی بر شیوه‌های توانبخشی شناختی و معرفی بسته آموزش تقویت مهارتهای شناختی و جسمانی

كرسي نقدی بر شیوه‌های توانبخشی شناختی و معرفی بسته آموزش تقویت مهارت‌های شناختی و جسمانی ، در روز ۲۴ خرداد‌ماه به صورت حضوری و مجازی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر شرکت کننده در سالن کنفرانس سازمان مرکزی، ساختمان شهید میرحسینی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی در این کرسی ارائه دهنده دکتر ثنا نوری مقدم از گروه روانشناسی بود. ناقدان کرسی دکترمحمود شیرازی از گروه روانشناسی، دکتر زهرا نیک‌منش از گروه روانشناسی و دکتر عباسعلی اویسی  مدیرکل بهزیستی استان سیستان وبلوچستان بودند. مدیر کرسی دکتر عبدالرسول حسنی فر عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی بود.
در این کرسی، ابتدا ارائه دهنده، به بررسی  نقاط قوت و ضعف شیوه های توانبخشی براساس تحقیقات پرداخت و اذعان داشت که امروزه شیوه‌های توانبخشی و توانمندسازی شناختی در کلیه رده‌های سنی و در کلیه جوامع جهت ارتقاء عملکرد افراد و برطرف شدن نقاط ضعف در حوزه کارکردهای عالی ذهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
ایشان با بررسی نقاط قوت و ضعف شیوه‌های پیشین دست به طراحی و تهیه بسته آموزشی مهارت‌های شناختی و جسمانی زده‌ است. این بسته آموزشی-درمانی بر اساس اصل یکپارچگی حسی، نوروپلاستیسیتی و تعادل درمانی طراحی شده است و جهت کمک به افراد دارای ضعف در کارکردهای شناختی (حافظه، توجه، کارکردهای اجرایی و...) می تواند مفید واقع شود. همچنین برای افرادی که به دنبال توانمندسازی شناختی هستند می‌توانند از این متد بهره‌مند گردند. وی اذعان داشت در این روش  از یک سری ابزار ساده استفاده شده که می‌تواند موجب تغییر در کارکردهای شناختی و باعث ایجاد یادگیری سطح بالاتر شود.
این ابزار کاملا قابل حمل است و فرد می‌تواند در هر محیطی (خانه، مدرسه، محل کار، حتی در سفر) از این تمرینات استفاده نماید. با توجه به اینکه بسیاری از برنامه‌های توانمندسازی مغز به صورت کامپیوتری طراحی شده و برای کلیه افراد و سنین قابل استفاده نمی‌باشد. در عین حال بسیاری از برنامه‌های توانبخشی شناختی مبتنی بر کامپیوتر فقط بر قسمت خاصی از مغز تاثیرگذار است وفقط تغییرات را باید از طریق ارزیابی‌های شناختی مشاهده نمود و  نمودهای آن در زندگی روزمره فرد ممکن است مشاهده نشود. در این پکیج آموزشی سعی شده این نقایص برطرف شود و علاوه بر در دسترس بودن، در ترکیب با برنامه‌های حرکتی  جذابیت و تنوع بیشتری را در انجام آن ایجاد گردد.
همچنین برای بسیاری از افرادی  که دارای نقایص شناختی هستند و قادر به مراجعه مکرر به کلینیک‌های درمانی نیستند می‌توانند با انجام این تمرینات در منزل بخشی از فرایندهای درمان را پیش ببرند و از نظر زمانی و مالی برای خانواده‌ها و افراد، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
ناقدان کرسی دکتر محمود شیرازی و دکتر زهرا نیک‌منش از وجوه مختلف به نقد کرسی پرداختند و نقاط ضعف و قوت این موضوع را بررسی نمودند. در ادامه، ارائه کننده ضمن پاسخگویی به نقدهای داوران و تایید برخی از نقدها جمع‌بندی خود را ارائه نمود.
در ادامه جلسه، برخی حضار از جمله دکتر رمضانی و دکتر حسنی فر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در این خصوص گفتگو و تبادل نظر صورت پذیرفت.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط