اخبار و اطلاعیه ها

اخبار و اطلاعیه

صعود به دماوند 30 تیر ماه 1401

صعود به دماوند از مسیر جنوبی در 30 تیرماه 1401

در تاریخ 30 تیرماه خانم سیما سالاری کارشناس گروه جغرافیا، صعودی را به قله دماوند داشتند که شرح گزارش آن در زیر آمده است:

برای رسیدن به دماوند ابتدا باید به پلور برویم، سپس جاده لار را به سمت روستای رینه که دارای آبهای گرم گوگردی و مسیر بسیار زیبای محلی برای گردشگری با خانواده است رو ادامه میدهیم.  بوسیله لندورهای بسیار قدیمی به سمت گوسفند سرا حرکت کردیم، بعد از مسافتی که سربالایی بسیار زیبایی دارد و تمام منطقه زیر پای شما هست را ادامه دادیم.بعد از رسیدن به گوسفند سرا ، به سمت بارگاه سوم در ارتفاع ۴۲۰۰ متری که حدود چهار ساعت طول می‌کشد حرکت کردیم. در طول مسیر، رودخانه هایی وجود داشت که کامل خشک بودند. در مسیر گلهای شقایق را در تعداد کم مشاهده می کنید.به بارگاه سوم رسیدیم. طبق برنامه باید چادر دوپوش همراه داشته باشیم و سریع چادر را برپا کرده و وسایل را دسته بندی کردیم. بعد از کمی استراحت برای هم هوایی، حرکت به سمت قله را داشتیم. ساعت هشت دوباره به چادر ها بازگشتیم. کوله فردا را آماده کرده و غذای سبکی خوردیم. هوا سرد بود و باد هم می وزید. صبح ساعت چهار سوت بلند شدن زده شد و ساعت ۵/۳۰ حرکت به سمت قله آغاز شد. هوا سرد بود جمعیت گروه چهل نفر بودند. طول مسیر خشک بود و پوشش گیاهی زیادی نداشت. آبشار یخی که از نمادهای دماوند بود اثری ازش باقی نماند بود. مسیر دارای شیب زیاد و پیمایشش بسیار سخت و طولانی بود. بهد از گذر از آبشار یخی، به تپه گوگردی نزدیک میشویم که بوی گوگرد  تنفس را مشکل میکند. گروهی از تیم بعلت ارتفاع زدگی و خستگی از ادامه راه بازماندند و گروهی به حرکت ادامه دادند.من و دوستم به حرکت ادامه دادیم و حدود ساعت  12/30  به قله رسیدیم. بسیار زیبا بود فکر نمی‌کردم اینقدر قله شلوغ باشد. میشه گفت سیصد نفر  از گروه های مختلف بالای قله بودند. چه هیاهویی بود برای عکس گرفتن  هم خنده دار و ناراحت کننده.
بعد از گرفتن عکس و کمی دیدن اطراف به سمت بارگاه دوم دماوند برگشتیم. در طول مسیر برگشت همه گروه از اینکه صعود موفقی به قله داشتیم احساس شعف و خوشحالی می کردند.

در آخر چند نکته قابل ذکر است:

1- دوستان کوهنورد حتما باید بصورت گروهی صعود نمایند تا خطر کمتری داشته باشد.

2- تغییرات اقلیم باعث خشک شدن رودخانه ها در مسیر، از بین رفتن آبشار یخی و کم شدن پوشش گیاهی و گلهای شقایق شده است.

3- بارگاه سوم دماوند دارای خوابگاه و اتاق استراحت می باشد که برای رزرو قبلش باید اقدام نمایید.

3- بارگاه سوم دارای چشمه آب می باشد.