اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

کارگاه نقش عوامل اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن در سلامت کوهنوردان

کارگاه نقش عوامل اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن در سلامت کوهنوردان

برگزاری کارگاه پژوهشی «نقش عوامل اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن در سلامت کوهنوردان»

با توجه به نیاز کوهنوردان و علاقمندان به گردشگری در سطح دانشگاه و استان سیستان و بلوچستان و تقاضای هیئت کوهنوردی استان این کارگاه در روز 26/9/1401 ساعت 17-15 در تالار وحدت دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی با حضور تعداد قابل توجهی از کوهنوردان استان و دانشجویان و همکاران هیئت علمی برگزار گردید.

چکیده:

کوهستان ها از نظر جغرافیایی و تأثیر بر اقلیم نقش مهمی را بازی می کنند ارتفاع و توپوگرافی دو عامل مهم در کنترل شرایط اقلیمی هستند و با توجه به نقش ارتفاع در کاهش دما و تغییر الگوهای کمی و کیفی بارش تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی ایجاد می کند الگوی گردش با دما و تابش در ارتفاعات با دیگر مناطق متفاوت است در این کارگاه بر اساس ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی مخاطرات اقلیمی که برای سلامت کوهنوردان و گردشگران کوهستان اهمیت دارد در بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  1. تابش ماوراء بنفش و مخاطرات ناشی از آن از جمله آسیب های چشمی، پوستی و برف کوری که مستندات لازم روش ها تعدیل مخاطره و اثرات آن بر سلامت تحلیل گردید.
  2. مخاطرات ناشی از دما، گرمازدگی، سرمازدگی و یخ زدگی در ارتفاعات که ضمن بررسی تحلیل اثرات فیزیولوژیکی گرما و سرما در سلامت کوهنوردان، عوارض و نشانه های سرمازدگی و یخ زدگی در ارتفاعات بالا مورد تحلیل قرار گرفت و راهکارهای درمان و جلوگیری از اثرات سوء این مخاطرات مورد بحث قرار گرفت.
  3. مشکلات ناشی از کاهش فشار هوا و اکسیژن بحث دیگری بود که از جنبه های اقلیمی و فیزیولوژیکی بررسی شد. و با توجه کاهش شدید اکسیژن در ارتفاعات بالا پیامدهای آن همچون بیماری حاد ارتفاعات ، ادم ریوی و ادم مغزی ارتفاعات بر اساس علائم و نشانه ها تحلیل گردید. مستندات و تصاویر لازم جهت آگاهی شرکت کنندگان از نتایج و علایم بیماری ارائه گردید.

در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد و جلسه جمع بندی گردید.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط