اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گزارش نشست علمی آموزشی برنامه ریزی اکوتوریسم در استان سیستان و بلوچستان

گزارش نشست علمی آموزشی برنامه ریزی اکوتوریسم در استان سیستان و بلوچستان

 در راستای اجرای تفاهم‌نامه آموزشی_پژوهشی بین سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری استان و دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان نشست برنامه‌ریزی اکوتوریسم در استان سیستان و بلوچستان با حضور جناب آقای دکتر مجتبی میرحسینی معاون محترم سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشکده روز یکشنبه مورخ 1401/12/14 در محل تالار وحدت دانشکده برگزار شد. این نشست به‌صورت مشترک بوسیلهانجمن علمی جغرافیا و معاونت پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان با موضوع "برنامه‌ریزی اکوتوریسم در سیستان و بلوچستان" با حضور معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اساتید و کارشناسان دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، دانشجویان و فعالین گردشگری استان برگزار گردید. در ابتدا دبیر نشست جناب آقای دکتر سیروس قنبری عضو هیئت‌علمی و استاد مشاور انجمن علمی جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان با عرض خوش آمد و خیرمقدم و معرفی مهمانان گرامی، فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن علمی و دانشکده، و همکاری‌های متقابل با سازمان میراث‌فرهنگی را بیان نمودند. پس از آن از جناب آقای دکتر مجتبی میرحسینی معاونت محترم سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث‌فرهنگی استان به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان در سخنان خود به تعاریفی از اکوتوریسم و گونه‌های اکوتوریسم در سیستان و بلوچستان و همکاری‌های سازمان میراث‌فرهنگی با دانشگاه پرداخت: اکوتوریسم سفری است  مسئولانه به مناطق طبیعی که موجب حفظ محیط‌زیست و بهبود زندگی مردم محلی گردد. نکات مهم سخنرانی ایشان را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • در سیستان و بلوچستان همة گونه‌های اکوتوریسم (ساحلی، دریانوردی، بیابان‌گردی، کوهنوردی و...) مشاهده می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول برای اکوتوریسم و اکوتوریست‌ها این است که: «رد پا» باید تنها اثری باشد که از اکوتوریسم در طبیعت به جا گذاشته می‌شود و عکس‌ها و خاطرات سفر نیز تنها یادگاری‌هایی باشند که از طبیعت نزد اکوتوریست‌ها (بوم گردان) باقی می‌ماند.
  • برای حفظ و ارتقای یکپارچگی طبیعی مکان‌های مورد بازدید تلاش کنید.
  • به حساسیت‌های فرهنگی احترام بگذارید.
  • در تور، حداقل میزان زباله و ضایعات زیست‌محیطی را تولید کنید.
  • مطالعه 2000 روستای بالای 20 خانوار با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده و بررسی این روستاها بر اساس محیط آنها مطالعه شده و سند توسعه نوشته شده است. این پروژه باتوجه‌به شرایط محیطی روستاها در گونه‌های مختلف گردشگری و اکوتوریسم می‌باشند و در پروژه‌های گردشگری استان حدود 20000 اشتغال برنامه‌ریزی‌شده است.
  • سیستان و بلوچستان محروم نیست، محروم جامعة ایرانی است که از زیبایی‌های این استان محروم مانده‌اند. پس از آن جناب آقای ابراهیمی از مسئولین سازمان میراث‌فرهنگی از فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت‌گرفته و پیش و رو این سازمان در استان خبر داد.


در ادامه اساتید جغرافیا به معرفی پتانسیل‌های اکوتوریسم و ژئو توریسم پرداختند و دررابطه‌با بحث اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری بحث و گفتگو نمودند و تأکید گردید باتوجه‌به ظرفیت و توانایی دانشگاهیان و دانشجویان این رشته جهت پیشبرد اهداف گردشگری این استان از دانشجویان توانمند استفاده گردد تا گامی در توسعه این صنعت پاک در استان سیستان و بلوچستان برداشته شود. در پایان حاضرین جلسه پیشنهادها و راهکارهایی برای توسعه این صنعت در استان ارائه نمودند و دبیر علمی نشست برنامه جناب آقای دکتر قنبری از مهمانان و حاضرین جهت حضور در برنامه تشکر کردند.

امتیاز به خبر :