اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی «تاملی در قدسی‌انگاری کیفرهای حدی به مثابه مبنایی بر تغییرنابرداری آن‌ها»

برگزاری کرسی ترویجی «تاملی در قدسی‌انگاری کیفرهای حدی به مثابه مبنایی بر تغییرنابرداری آن‌ها»

همزمان با روز گرامیداشت مقام معلم کرسی ترویجی « تاملی در قدسی‌انگاری کیفرهای حدی به مثابه مبنایی بر تغییرنابرداری آن‌ها »  در روز 12 اردیبهشت ماه 1402 در سالن معراج دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی در این کرسی که با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان دانشگاه سیستان و بلوچستان و سایر دانشگاه های استان و نهادهای اجرایی برگزار گردید، ارائه دهنده کرسی دکتر دکتر حسین خدایار، استادیار حقوق کیفری و جرم‌شناسی و ناقدان کرسی دکتر سالارزایی،  و دکتر احمدزاده بودند.
در این کرسی پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران ، دکتر حسنی‌فر با گرامیداشت مقام معلم و بیان نکاتی در خصوص چگونگی برگزاری کرسی و زمان بندی، جلسه را آغاز، و سپس، دکترخدایار، به ارائه ایده خویش در رابطه با یکی از مبانی تغییرنابرداری کیفرهای حدی، یعنی قدسی‌انگاری این کیفرها پرداخت. ایشان در آغاز با تبیین نظام کیفری دوگانه حد-تعزیر و ویژگی‌های آن، به طرح ادله‌ای که به ایجاد تصورِ قدسی بودنِ کیفرهای حدی انجامیده، پرداخت. در ادامه با نقد درون فقهی و روشمند ادله ابرازی و نیز اظهار ادله روایی و قرآنی، فرضیه قدسی بودنِ کیفرهای حدی را نقد کرده و اظهار داشت که تغییرنابرداری کیفرهای حدی می‌تواند مستظهر به مبانی مختلفی باشد، که می‌توان در نشست‌های متعدد به طرح و تحلیل و نقد آن‌ها پرداخت، اما در این میان، قدسی‌ انگاشتنِ این کیفرها نمی‌تواند پشتوانه محکم و قابل دفاعی برای تغییرنابرداری کیفرهای حدی باشد. در ادامه ناقدان نقطه نظرات خود را بطور مبسوط ارائه و جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه و با جمع بندی دکتر حسنی پایان یافت.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط