اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی «تطور تاریخی تجارت ابریشم از دوره صفویه تا انقلاب مشروطه ایران»

برگزاری کرسی ترویجی «تطور تاریخی تجارت ابریشم از دوره صفویه تا انقلاب مشروطه ایران»

کرسی ترویجی «تطور تاریخی تجارت ابریشم از دوره صفویه تا انقلاب مشروطه ایران» در روز 25 اردیبهشت در سالن اجتماعات معراج برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این جلسه که در آن جمعی از استادان و دانشجویان حضور داشتند، ارائه دهنده کرسی دکتر فاطمه رستمی از گروه تاریخ به بسترهای تاریخی رشد و گسترش تجارت ابریشم در دوره های انتخابی پرداخت. از مهم ترین نکات بحث ارائه کننده فرضیات پژوهش و دلایل رشد و افول صنعت نوغان داری از دوره صفویه تا انقلاب مشروطه ایران بود. نوغان داری در تاریخ ایران نه صرفا به عنوان یک صنعت و تجارت، بلکه به مثابه امری فرهنگی و هویت مناطقی از ایران است که متاسفانه الان به دلایل مختلف وضعیت خوبی ندارد.
دکتر شیپری ناقد اول از منظر تاریخی به نقادی طرح نامه پرداختند. دلایل افول این صنعت  با تاکید بر حکومت مرکزی و در کنار آن توجه به تلاش های مردمی در مراحل تاریخی نوغان داری از مهم ترین سخنان ناقد بود. دکتر پایدار از گروه جغرافیای انسانی به عنوان ناقد، مطالب خود را با مفاهیم مدیریتی، تأمین نیروی انسانی و بهبود زیرساخت های اقتصادی پیوند داده و با تأکید بر اصلاح فرضیات به بحث بازار کار و استقبال نظام اقتصادی جهانی در خصوص تجارت ابریشم اشاره داشتند. در نهایت ناقد سوم دکتر مسرور از گروه علوم اجتماعی با تجمیع مباحث تاریخی با رشته علوم اجتماعی راهکارهایی در خصوص تجارت ابریشم و توسعه آن در زمان حال پیشنهاد دادند. از مهم ترین این پیشنهادها برگزاری کارگاه های آموزشی در جهت معرفی صنعت نوغان داری، موزه و بازدیدهای علمی بود. 
در ادامه جلسه استادان حاضر در جلسه دکتر صالحی و دکتر سلیمان زاده و برخی دانشجویان به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مشکلات و مسائل تجارت ابریشم از گذشته تا امروز پرداختند.
یکی از مسائل مورد توجه این کرسی ظرفیت استان سیستان و بلوچستان در خصوص نوغان داری و جایگزین کردن کاشت درخت توت به جای محصولاتی که مصرف آب فراوان و کم درامد در مناطق استان بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این کرسی ترویجی با جمع‌بندی دکتر حسنی فر به پایان رسید.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط