اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری گفتمان هم اندیشی دولت و دانشگاه، راهکارها و چالش های اساسی استان در دانشگاه سیستان و بلوچستان

برگزاری گفتمان هم اندیشی دولت و دانشگاه، راهکارها و چالش های اساسی استان در دانشگاه سیستان و بلوچستان

گفتمان هم اندیشی دولت و دانشگاه جهت بررسی راهکارها و چالشهای اساسی استان با حضور استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، روسای دانشگاه ها و جمعی از اساتید در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت هم افزایی بین دانشگاه‌های استان بر استفاده از ظرفیت های دانشگاه در برطرف کردن چالش های اساسی و مشکلات موجود در استان تاکید نمود. کرمی افزود توسعه حوزه های مختلف در تجارت، صنعت، معادن، کشاورزی و غیره بایستی بر اساس تحقیقات علمی صورت گیرد. جلسه با صحبت های برخی از اساتید در قالب پنل های تخصصی در مورد آمایش سرزمین و راهکارهای اجرایی، حوزه مسائل آب و راه کارهای تامین آب پایدار، ترانزیت و حمل و نقل، سواحل مکران و نقش آن در توسعه استان ادامه یافت.

ابراهیم زاده استاد دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی گفت، از دید آمایش سرزمین بایستی سه عنصر انسان محیط و فعالیت به صورت متعامل و با تاثیر و تاثر متقابل مد نظر قرار گیرد. بدین منظور بسته به استعدادها و توانمندی های محیطی می بایست بارگذاری های توسعه، برنامه ریزی و سیاستگذاری گردد. به طوری که در استان سیستان و بلوچستان از منظر آمایش سرزمینی مهمترین رکن توسعه بایست مبتنی بر توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی دریایی و خشکی اعم از ( ریلی و جاده‌ای) با اتصال افغانستان و آسیای مرکزی محاط شده در خشکی، به دریای عمان و اقیانوس هند شکل بگیرد. با وجود استعداد و پتانسیل معدنی استان، به میزان استعداد و شایستگی لازم بدان پرداخته نشده است همچنین گسترش صنایع دریا محور در این استان در سواحل مکران استعداد ویژه‌ای دارد که باید توجه ویژه بشود. صمیمی استاد گروه مهندسی شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت با توجه به کاهش منابع آبی و افزایش تقاضا برای استفاده از منابع به علت افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و تغییر الگوهای مصرف، چاره‌ای نداریم جز اینکه برنامه ریزی ها را در تامین منابع آبی، فرآوری و مصرف به صورت زمانی، کمی و منطقه‌ای طراحی نماییم و به دنبال بازچرخانی پسابها و استفاده از منابع آبی غیر متعارف به لحاظ مدیریت آب و انرژی باشیم. گلوی عضو هیئت علمی گروه آب و خاک دانشگاه زابل گفت طبع های توسعه در منطقه سیستان بر پایه بخش کشاورزی، اقتصادی و مشاغل مرتبط با آن شکل گرفته است در حالی که تامین آب مصرفی این بخش وابسته به رودخانه هیرمند، که یک رودخانه فرامرزی ست و کشور افغانستان هیچگاه نسبت به تعیین حق آبه آن پایبند بوده است و قطع آب در مقاطع زمانی مختلف خسارات اقتصادی اجتماعی زیادی را برای مردم منطقه سیستان به بار آورده است الگوی توسعه در منطقه سیستان باید از تکیه بر بخش کشاورزی به تجارت مرزی و انرژی های تجدیدپذیر برای آینده تغییر کند در این راستا، تأمین آب پایدار حداقلی ( شرب و بهداشتی) بسیار مهم است و ما باید از اقدامات شتابزده برای تامین آب خودداری کرد و طرح تامین آب به صورت یک بسته کامل چند وجهی تهیه و تدوین و عملیاتی شود در ضمن استفاده از سفره های آب زیرزمینی داخلی متناسب با ظرفیت تجدید پذیر آنها، تسریع فاز اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان، تسریع در تکمیل تصفیه خانه های زاهدان و شهرستان های حوزه سیستان، تخصیص منابع آب زیر سطحی به اکوسیستم برای حفظ پوشش گیاهی منطقه و عدم بهره برداری از منابع زیرسطحی برای کشاورزی از جمله اقداماتی است که در قالب یک برنامه جامع جهت تامین آب استفاده شود. حسین بر استادیار گروه مدیریت بازرگانی دریایی گفت در توسعه سواحل مکران بایستی توسعه پایدار دریا محور مدنظر قرار گیرد. توسعه پایدار چهار بعد اصلی دارد که عبارتند از حکمرانی پایدار، اقتصاد پایدار، محیط زیست پایدار و اجتماع پایدار. با توجه به این که بخش اقتصاد دریا مورد توجه است لازم است سه بعد دیگر مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت ها و مزیت های سواحل مکران باید به درستی شناسایی و معرفی شوند تا بتوان برنامه های توسعه پایدار را به درستی پیش برد در این راستا لازم است همکاری مستمر بین دانشگاه و دولت و جامعه و صنعت به نمایندگی از بخش خصوصی به درستی تعریف شود. سپاهی عضو هیئت علمی دانشگاه ولایت گفت حمل و نقل و ترانزیت یکی از مزیت های رقابتی کشور ماست که می تواند درآمد پایدار قابل توجهی را ایجاد نماید با این حال عدم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور و ظرفیت پایین حمل و نقل جاده‌ای مانع از تحقق کامل این موضوع شده است استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن تنها بندر اقیانوسی کشور و همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند به عنوان قطب بار های کشاورزی، پتروشیمی، سیمان و معدن باشد توسعه دریا محور و نیز گردشگری دریایی می تواند محرک توسعه پایدار منطقه باشد در همین راستا تمام نهادهای متولی حمل و نقل و ترانزیت باید بکوشند تا با اقدامات مدیریتی مانند تسهیل گری و روانسازی رویه های گمرکی و تبادلات مرزی و نیز بهره گیری از دیپلماسی حمل و نقل مسیر ترانزیت و حمل و نقل را بهبود بخشند ایشان پیشنهاد داد راه آهن زاهدان چابهار با سرعت مضاعف تکمیل گردد. توسعه گردشگری دریایی در صدر فعالیت های دریایی باشد صنعت بانکرینگ در چابهار ایجاد گردد. ناوگان جاده‌ای استان با جذب مشارکت عمومی نوسازی گردد و زمینه حضور شرکت‌های کانتینری بزرگ در چابهار محقق گردد. توجه به بازارچه های مرزی و تحقق پایانه های صادراتی گاز نیز می تواند گام مهمی در توسعه سواحل مکران باشد. در ادامه رضایی رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان با اعلام این که دانشگاه همواره در کنار مسئولین اجرایی استان بوده بر استمرار چنین جلساتی تأکید نمود.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط