اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی« نوآوری های کلامی علامه طباطبایی » در دانشگاه

برگزاری کرسی ترویجی« نوآوری های کلامی علامه طباطبایی » در دانشگاه

کرسی ترویجی« نوآوری های کلامی علامه طباطبایی» توسط عضو هیأت علمی گروه معارف و الهیات اسلامی در دانشگاه برگزار شد 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در روز یکشنبه  سوم دی ماه در سالن کنفرانس مجتمع رشد و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان کرسی ترویجی« نوآوری های کلامی علامه طباطبایی توسط ابوالحسن بارانی عضو هیأت علمی گروه معارف و الهیات اسلامی در دانشگاه برگزار شد. در این کرسی علاوه بر حضور تعدادی از دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف از دانشگاه‌های مختلف زاهدان، جمعی از اساتید گروه معارف و الهیات اسلامی و حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان حضور داشتند. 
ابوالحسن بارانی، استادیار معارف و الهیات اسلامی، به عنوان ارائه‌دهنده، به ارائه ایده خویش در رابطه ابتکارات علامه طباطبایی در حوزه مسائل کلامی پرداخت. ایشان در آغاز با تعریف علم کلام و بیان وظایف متکلمین به محورهای کلی نوآوری های کلامی علامه در مباحث خداشناسی، راهنماشناسی و معاد اشاره نمود.  وی  در ادامه اظهار داشت که علامه بیشتر به عنوان یک فیلسوف و مفسر شناخته شده، این کرسی نظریه پردازی  در صدد اثبات آن است که علامه در قامت یک متکلم هم، دارای ابتکارات قابل توجهی بوده است. بارانی به تشریح موارد نوآوری علامه، از قبیل تقریر جدید علامه از برهان صدیقین، استفاده از آیه 22 انبیاء  جهت توحید در ربوبیت و برهان تمانع، عدم فرق بین فاعل بالجبر و بالقصد، تعریف جدید از امامت، بهره مندان از شفاعت و موضوع خلود در عذاب، پرداخت .  
در ادامه ی جلسه، ناقدان کرسی، ابراهیم نوری و محمود صاحبی از اساتید دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی و جباری از اساتید حوزه، از جهات مختلف به نقد کرسی پرداختند و نقاط ضعف و قوت موضوع را بررسی نمودند و ارائه کننده ضمن پاسخگویی به نقدهای داوران و تایید برخی از نقدها جمع بندی خود را ارائه نمود. 
در ادامه جلسه، برخی از اساتید و دانشجویان حاضر، ضمن ارائه نقطه نظرات و پرسش های خویش در رابطه با موضوع کرسی به گفت و گو با اساتید ارائه دهنده و ناقدین پرداختند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط