اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی نظریه‌پردازی ترویجی «درنگی در گستره دلالی روایات نهی از تعطیل حد»

برگزاری کرسی نظریه‌پردازی ترویجی «درنگی در گستره دلالی روایات نهی از تعطیل حد»

به همت مرکز کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه، کرسی نظریه‌پردازی ترویجی با عنوان «درنگی در گستره دلالی روایات نهی از تعطیل حد» در پانزدهم اسفندماه  ماه، در تالار همایش مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه برگزار گردید 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نشست با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان حقوق، و فقه و مبانی حقوق اسلامی، از دانشگاه‌های مختلف زاهدان، و سید محمد حسین موسوی مدیر کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه برگزار گردید. 
حسین خدایار عضو هیئت علمی گروه فقه . مبانی حقوق اسلامی، به عنوان ارائه‌دهنده، به ارائه ایده خویش در رابطه با یکی از مبانی تغییر نابرداری کیفرهای حدی، یعنی روایات نهی از تعطیل حد پرداخت. ایشان درباره ایده خویش گفتند: روایاتی که تعطیلی حدود را نکوهش می‌کنند، به هیچ‌ روی در مقام بیان سخت‌گیری‌ در اجرای بی‌چون و چرای کیفرهای شرعی نیستند. سخت‌گیری‌های غیرمتعارفی که در نوشته‌های فقهی با استناد به ممنوعیت تعطیلی حدود، در اجرای کیفرهای حدی شده است، به هیچ ‌وجه مدلول روایاتی که در این باره وجود دارد نیست. این روایات دیدگاه‌های الغاگرایانه‌ای که قائل به حذف نهاد کیفر یا کاهش کارآیی آن هستند را رد می‌کند. از طرف دیگر این روایات مانع تفسیرهایی از اجزاء نظام عدالت کیفری هستند، که منجر به تباه شدن کیفر می‌گردد. اجرا نشدنِ کیفر حدی، لزوماً مصداق تعطیل حدود نیست؛ زیرا ممکن است کیفر حدی بنا به مصالحی اجرا نشده یا با تاخیر اجرا گردد. مصالحی که نمونه‌های آن در روایات و نوشته‌های فقهی وجود دارد؛ هرچند که این موارد منحصر به آنچه در روایات آمده نیست. 
اجرا شدنِ کیفر حدی، به هر شکل و در هر شرایطی، لزوماٌ مانع تعطیل حدود نیست. اگر کیفر حدی با اهمال و سستی انجام گردد، یا به هر شکلی اعمال شود که اهداف کیفر تامین نگردد، حد معطل است، حتی اگر اجراشده باشد. اگر پافشاری بر ثبات کیفرهای شرعی، منجر به جلوگیری از هرگونه انعطاف مصلحت‌مدار و هم‌سو با اهداف کیفر گردد، و این در عمل باعث ناکارآمدی کیفر شود، می‌تواند مصداق تعطیل حدود باشد؛ حتی اگر مجازات ظاهراً اجرا شده باشد. جلوگیری از تعطیلی حدود بر عهده‌ حاکم صالح اسلامی است. بر این اساس حکومت اسلامی اختیار دارد که تغییرات حکیمانه و مبتنی بر مصلحت را برای تامین هرچه بیش‌تر اهداف کیفر و حراست هرچه بهتر از ارزش‌های اسلامی، در کیفرهای شرعی اعمال کرده و بدین وسیله از تعطیل حدود جلوگیری نماید. 
 در ادامه ی جلسه، ناقدان کرسی، امیرحمزه سالارزایی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی، و ابوالفضل احمدزاده پژوهشگر فقه و حقوق اسلامی و قاضی دادگستری، از جهات مختلف به نقد پرداختند و نقاط ضعف و قوت موضوع را بررسی نمودند و ارائه کننده ضمن پاسخگویی به نقدهای داوران و سپاسگزاری از نکات آن ها، جمع بندی خود را ارائه نمود.  
در ادامه جلسه، برخی از اساتید و دانشجویان حاضر، ضمن ارائه نقطه نظرات و پرسش های خویش در رابطه با موضوع کرسی به گفت و گو با اساتید ارائه دهنده و ناقدین پرداختند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط