اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گزارشی جامع از برنامه های گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش و روز ملی حفظ و احیای محوطه های تاریخی

گزارشی جامع از برنامه های گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش و روز ملی حفظ و احیای محوطه های تاریخی

گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری پژوهشکده علوم باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، به دو مناسبت دهه سرآمدی آموزش و روز ملی حفظ و احیای محوطه های تاریخی، برنامه های متنوعی با هدف ترویج فرهنگ باستان شناسی، حفظ و احیای میراث فرهنگی و همچنین تاکید بر نقش باستان شناسی در تحکیم وحدت و همبستگی در این استان را در تاریخ اول اردیبهشت 1403 برگزار نمود.

برنامه های این نشست بدین شرح بود:

بازدید دانشجویان باستان شناسی از موزه بزرگ جنوب شرق:

در این بازدید که با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد، دانشجویان با توضیحات اساتید خویش و راهنمایان موزه با اشیاء و آثار باستانی متنوعی از مناطق مختلف استان آشنا شدند. این بازدید فرصتی ارزشمند برای دانشجویان بود تا دانش خود را از تاریخ و فرهنگ غنی این خطه از ایران ارتقا دهند. با توجه به برنامه دوم که سخنرانی بود، توضیحات بازدید از موزه نیز معطوف موضوع سخنرانی شده بود.

سخنرانی دکتر مهدی مرتضوی با عنوان "میراثی مشترک، هویتی واحد: باستان شناسی آینه ای از اتحاد در سیستان و بلوچستان":

دکتر مهدی مرتضوی، دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، در این سخنرانی به نقش مهم باستان شناسی در ترویج وحدت و همبستگی در استان سیستان و بلوچستان با وجود تنوع قومیتی آن پرداختند. ایشان با اشاره به پیشینه تاریخی پرفراز و نشیب این استان، نمونههای متعددی از همکاری و همزیستی مسالمتآمیز اقوام مختلف در طول دوران را ذکر کردند. دکتر مرتضوی همچنین بر این نکته تاکید نمودند که باستان شناسی می تواند به عنوان پلی میان گذشته، حال و آینده عمل کند و به ما در درک بهتر هویت مشترکمان به عنوان ساکنان این سرزمین یاری رساند. علاوه بر این، ایشان به نقش مهم همکاری های بین قومیتی در توسعه اقتصادی منطقه در دوران باستان اشاره و اذعان داشتند که تجارت و داد و ستد بین اقوام مختلف نقش بسزایی در رونق اقتصادی و شکوفایی تمدنهای باستانی این منطقه داشته است و احیای این رفتارهای اقتصادی می تواند بر تداوم همبستگی اقوام بیافزاید، چرا که توسعه پایدار استان در گرو این همکاری ها ست. سخنرانی دکتر مرتضوی مورد استقبال گرم حاضران در جلسه قرار گرفت و زمینه ساز بحث و گفتگوی پرباری در خصوص نقش باستان شناسی در تحکیم وحدت و همبستگی در استان سیستان و بلوچستان شد.

نشست هم اندیشی بین هیأت رئیسه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اعضای هیات علمی گروه باستان شناسی :

در این نشست که با حضور رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین اعضای هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، طرفین در خصوص زمینه های مختلف همکاری های سازمانی، آموزشی و پژوهشی بین دو نهاد بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست موارد متعددی به بحث گذاشته شد که از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

- همکاری های دوجانبه در خصوص اجرای پروژه های میدانی و پارساهای جامعه محور

- اجرای کارگاه های آموزشی و مهارتی جهت ارتقای سطح مهارتی دانشجویان رشته باستان شناسی

- استفاده از دانشجویان باستان شناسی در ساماندهی اشیاء موزه بزرگ جنوب شرق به منظور مهارت آموزی و کسب تجربه

همکاری در زمینه اشتغال زایی و بهبود بازار کار فارغ التحصیلان رشته باستان شناسی

- تقدیم پیش نویس تفاهم نامه همکاری های مشترک بین گروه باستان شناسی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیر جدید میراث استان

 

این نشست فرصتی ارزشمند برای تبادل نظر و هم اندیشی بین دو نهاد مهم دانشگاه سیستان و بلوچستان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در حوزه باستان شناسی را فراهم کرد. توافقات انجام شده در این نشست می تواند زمینه ساز همکاری های گسترده تر و مثمرثمرتر در آینده شود. اهمیت برنامه ها برگزاری این برنامه ها در دهه سرآمدی آموزش و روز ملی حفظ و احیای محوطه های تاریخی فرصتی مغتنم برای جلب توجه افکار عمومی به اهمیت میراث فرهنگی و ضرورت حفظ و احیای آن بود. علاوه بر این، این برنامه ها زمینه ساز گفتگو و تبادل نظر بین باستان شناسان، مسئولان میراث فرهنگی و مردم در خصوص نقش باستانشناسی در تحکیم وحدت و همبستگی در استان سیستان و بلوچستان شد.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط