اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی« تحلیل حجاب در نظام ادراکی حیاء»

برگزاری کرسی ترویجی« تحلیل حجاب در نظام ادراکی حیاء»

کرسی ترویجی، به همت مرکز کرسی‌های نظریه‌پردازی دانشگاه سیستان و بلوچستان با عنوان «تحلیل حجاب در نظام ادراکی حیاء» ، در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان،  این نشست در هفدهم اردیبهشت ماه،با حضورتعداد زیادی از دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف، و از دانشگاه‌های مختلف زاهدان، در تالار معراج دانشگاه برگزار گردید، هادی زینی عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث به عنوان ارائه دهنده،به ارائه ایده خویش در رابطه با بازبینی ادراک حجاب در منظومه حیا پرداخت، وی در این باره گفت: حجاب و عفاف به مانند بسیاری از پدیدهای اجتماعی برداشت‌های مختلفی را بر می‌تابد، در زمینه عفاف و حجاب سرمایه‌گذاری فراوانی ازجهت هزینه‌ای مادی و معنوی صورت می‌گیرد. اما عدم توجه به حجاب به عنوان یک هنجار که نشان گر یک فرایند است از یک سو و نیز ادارک نادرست از این فرایند سبب شده است اقدامات صورت گرفته در زمینه حجاب نتایج مورد انتظار و پیشبینی شده را برآورد نسازد. آسیب شناسی حجاب صرفا در مرحله عملی و اجرایی و در قالب مقررات ناظر بر نظم اجتماعی نشان می دهد که حجاب به خوبی ادراک نشده است. بلوغ یک هنجار و عمل مانند حجاب پس از گذار از مرحله بینش(شناخت) و گرایش(تمایل) در یک سیر منطقی در مرحله عمل ظاهر می شود.  انحراف مسیر هنجار حجاب با تلقین و تحمیل یعنی نادیده گرفتن فلسفه تعلیمی و تربیتی حجاب و بر هم زدن مثلث بینش، گرایش و عمل.
 ناقدان کرسی،  غلامرضا رضوی دوست استاد علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی، و مصطفی اربابی استاد حقوق دانشکده الهیات، حقوق و معارف اسلامی، از جهات مختلف به بررسی موضوع پرداختند و نقاط ضعف و قوت را بررسی نمودند و ارائه کننده ضمن پاسخگویی به نقدهای داوران  جمع بندی خود را ارائه نمود.  
در ادامه جلسه، برخی از اساتید و دانشجویان حاضر، ضمن ارائه نقطه نظرات و پرسش های خویش در رابطه با موضوع کرسی به گفت و گو با اساتید ارائه دهنده و ناقدین پرداختند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط