اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری منطقه 8 کشور

گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری منطقه 8 کشور

نورمحمد یعقوبی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان، مجدداً به عنوان دبیر منطقه هشت انتخاب گردید. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک-های علم و فناوری منطقه 8، در تاریخ 29/02/1403 راس ساعت 10 صبح با نام و یاد خدا و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز، و با موضوعات "راهکارهای کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری" ، "بحث و تبادل نظر در خصوص ابهامات آیین نامه اعطای پایه تشویقی- ماده 53 " و "انتخاب دبیر جدید منطقه" همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید. 
در ابتدای جلسه نورمحمد یعقوبی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان و دبیر منطقه هشت ضمن عرض خیر مقدم به معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و روسای پارک های علم و فناوری در خصوص موضوعات مورد بحث در جلسه از جمله مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری چنین اذعان داشت که چرخه کلان سیاست‌گذاری از شناخت و درک این موضوع شروع شده و به اجرا و ارزیابی ختم می‌شود. موضوع دانشگاه‌ها در مرجعیت علمی، درک مسئله است. ما هنوز نتوانسته‌ایم به معنای واقعی مفهوم مرجعیت علمی را درک کنیم و نیاز به گفتمان‌سازی برای شناخت مفهوم مرجعیت علمی در بعد فناوری و نوآوری داریم وی همچنین در زمینه مشکلات مرجعیت علمی گفتند در اسناد بالادستی به خوبی به مرجعیت پرداخته شده است اما مشکل ما در درک و گفتمان‌سازی است. در اجرا نیز باید حامی و پشتیبان اساتید بوده و از ظرفیت‌های منابع انسانی استفاده نموده و برنامه مشخصی برای پایش و نظارت داشته باشیم. 
وی افزود بنا بر تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مقامات عالی کشور، پژوهش بایستی در راستای رسیدن به اوج قله ی علم و ایجاد مرجعیت علمی و حل مسائل جاری کشور باشد. بنابراین انجام این امر در سطح کشور به طور عام، در دانشگاه ها به طور خاص و در لایه های مختلف ساختاری به طور ویژه تاکید می شود. لذا نقش پژوهش و فناوری در نگاه ملی و بین المللی و استانی باید تقویت شود به گونه ای که بتوانیم بخشی از مسائل و مشکلات پیش رو را با ظرفیت علمی بر طرف کنیم.  
- تحكیم و تعمیق پیوند حوزه و دانشگاه و تقويت همكاری هاي مستمر راهبردی و تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب سازي سطوح و رشته هاي تحصیلي با نقشه جامع علمي كشور و نیازهاي تولید و اشتغال. 
- لازم است اولویت های پژوهش و فناوری های نوظهور که تعیین کننده مسیر آینده جهان محسوب می‌شوند با نگاه ویژه‌ای احصاء و با برنامه ریزی های مدون بستر مناسب برای کسب به هنگام این فناوری‌ها ایجاد گردد. همچنین دانشگاه ها باید با برنامه ریزی مدون بستری ایجاد کنند که برخی از مطالعات به سمت فناوری های نوظهور حرکت کنند. 
- در راستای توسعه و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری کشور می بایست زمینه‌های لازم برای ایجاد و تقویت "مراکز کارآفرینی و نوآوری، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری" در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در اولویت فعالیت‌های معاونت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.  
در پایان بر توسعه ارتباطات بین دانشگاهی منطقه هشت، برگزاری جلسات تخصصی در قالب کارگروه های کارشناسی، استفاده از ظرفیت های آزمایشگاهی مشترک، توسعه همکاری مجتمع های فناوری و نوآوری و فعالیت های پژوهشی مشترک تاکید گردید. 
همچنین در این گردهمایی آقای نورمحمد یعقوبی مجددا به عنوان دبیر منطقه هشت انتخاب گردید.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط