معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: ما برای تحقق ماموریت خود در برنامه هفتم توسعه نیازمند گذار پارادایمی در مفهوم بین المللی سازی و جذب دانشجوی خارجی هستیم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر عباس قنبری معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در هفتادوششمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاههای کشور که به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان درحال برگزاری است؛ گفت: سازمان امور دانشجویان در برنامه هفتم توسعه دو ماموریت کلان یک: جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی و دو : دستیابی به مرجعیت علمی تا پایان سال ۱۴۰۷ دارد.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج با بیان اینکه ما برای تحقق ماموریت خود در برنامه هفتم توسعه نیازمند گذار پارادایمی در مفهوم بین المللی سازی و جذب دانشجوی خارجی هستیم؛ ادامه داد: استفاده از ظرفیتها و موجهای جدید بین المللی سازی در جذب دانشجوی خارجی رویکرد اصلی سازمان امور دانشجویان در دولت جدید است و این امر با وفاق و هم افزایی و هم اندیشی تمامی نهادها و دستگاه های مسئول و به خصوص دانشگاه ها اتفاق خواهد افتاد.
دکتر قنبری اظهار کرد: برای رسیدن به هدف و رسالت بزرگ مرجعیت علمی در آموزش عالی، دانشگاههای بزرگ و دانشگاه های اصلی و دولتی باید سکان جذب و میزبانی از دانشجویان خارجی را به عهده گیرند.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج با اشاره به اینکه «بازاریابی»در جذب دانشجویان خارجی به عنوان یک اولویت مهم است؛ تصریح کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید به موضوع بازاریابی دانشجوی خارجی به معنای علمی و تخصصی آن توجه ویژه داشته باشند و سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی جذب دانشجویان بینالمللی نیز هم در بحث حمایت مالی برای حضور در بازارهای جدید دانشجویی و هم و در بحث توسعه زیر ساخت ها با جدیت حامی آنها خواهد بود.
دکتر قنبری با تاکید بر ارائه آموزش به زبان های دوم و سوم در دانشگاهها، اظهار کرد:دانشگاهها باید بتوانند آموزش خود را با زبانهای بینالمللی از جمله زبان عربی، انگلیسی انجام دهند و از این طریق تنوع ملیت های دانشجویان خارجی خود را افزایش دهد.
وی با اشاره به چشم اندازه ۱۴۰ میلیارد دلاری صنعت آموزش آنلاین تا سال ۲۰۳۰ افزود: راهاندازی دورههای آموزشی آنلاین در مقاطع تحصیلی مختلف و رشتههای گوناگون یکی دیگر از سیاستها برای ورود به موج جدید بینالمللیسازی است و دانشگاهای ما نیز با توجه به قدمت و سابقه ای که در این زمینه دارند، باید هر چه سریعتر به این زمینه نیز ورود پیدا کنند.
معاون بورس و امور دانشجویان در ادامه، تنوع بخشیدن به کشورهای هدف و حضور در بازارهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، تحول در برنامههای درسی و ایجاد رشتههای مدرن در دانشگاهها، برگزاری دورههای آموزش مشترک با دانشگاههای متناظر و همسطح در مناطق مختلف جهان را از جمله استراتژیهای اصلی در موج های جدید بین المللیسازی دانست.