اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

تولید نسل جدیدی از آئروژل پالادیوم فوق سبک در دانشگاه سیستان و بلوچستان

تولید نسل جدیدی از آئروژل پالادیوم فوق سبک در دانشگاه سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی، آقای مهدی زارعی یزدان آباد دانشجوی دکتری شیمی کاربردی از گروه تحقیقاتی دکتر میثم نوروزی فر برای اولین بار، موفق به تولید نسل جدیدی از آئروژل پالادیوم فوق سبک ازنانو ورقه های پالادیوم شد.

 سنتز نانوکاتالیست های پالادیوم و پلاتین بدون ساپورت، دارای خلل و فرج فراوان و با مساحت سطحی بالا، یکی از اهداف نانوتکنولوژی در راستای دستیابی به کاتالیست هایی است که در پیل های سوختی عملکرد فوق العاده بالایی داشته باشند.

کمپانی 3D تحقیقات گسترده ای را در تولید این نسل از کاتالیستها آغاز نموده است. اخیرا آئروژل های فلزات نجیب به عنوان کاتالیست هایی با عملکرد بالا، برای فرایندهای الکتروکاتالیزوری مورد استفاده قرار گرفته است.

آئروژل ها دسته ای از نانو مواد هستند که دارای مزیت هایی از قبیل دانسیته بسیار پایین (فوق سبک) و مساحت سطحی و تخلخل بسیار بالا می باشند. امروزه، تولید آئروژل های پالادیومی و پلاتینی به عنوان کاتالیست، یک هدف مهم در صنعت پیل های سوختی محسوب می شود. در چند سال اخیر، آئروژل ها از نانورشته های پالادیوم و پلاتین ساخته شده اند که کارایی بسیار بالایی را در راستای اکسیداسیون الکلها از خود نشان داده اند اما از آنجاییکه نانوورقه ها در مقایسه با نانورشته ها از مزیت های بیشتری از جمله مساحت سطحی بالاتر و نسبت سطح به وزن بالاتر برخوردار هستند، تولید آئروژل پالادیومی از نانوورقه های پالادیوم، یک هدف مهم محسوب می شود.

در این راستا، آقای مهدی زارعی یزدان آباد دانشجوی دکتری شیمی کاربردی از گروه تحقیقاتی دکتر میثم نوروزی فر برای اولین بار، موفق به تولید نسل جدیدی از آئروژل پالادیوم فوق سبک ازنانوورقه های پالادیوم شد (شکل ضمیمه). این آئروژل از خودچینشی نانوورقه های بسیار نازک پالادیوم تشکیل شده و دارای فعالیت کاتالیزوری بسیار بالایی برای اکسیداسیون اتانول می باشد. این ساختار جدید، می تواند بعنوان یک کاتالیست با عملکرد بالا در پیل های سوختی مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است نتایج این کار تحقیقاتی تحت عنوان:

Palladium aerogel as a high-performance electrocatalyst for ethanol electro-oxidation in alkaline media؛

در ژورنال:-A Journal of Materials Chemistry

با ایمپکت فاکتور: 8.867 در سال 2017 به چاپ رسیده است.

http://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2017/ta/c7ta03208k#!divAbstract

امتیاز به خبر :