اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

همایش ملی راهبردهای توسعه شرق ایران در دانشگاه سیستان و بلوچستان

همایش ملی راهبردهای توسعه شرق ایران در دانشگاه سیستان و بلوچستان

همایش ملی راهبردهای توسعه شرق ایران صبح روز چهارشنبه 3 آبان در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این همایش با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌های کشور به مدت یک روز در تالار امام رضا (ع) آغاز شد.

دکتر بندانی رئیس دانشگاه، در آئین گشایش این همایش گفت: استان سيستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترين استان كشور با اختصاص حدود ١١٪‏ از کل وسعت كشور، ١٢٠٠ كيلومتر مرز مشترك خاكي با پاكستان و افغانستان و ٣٠٠ كيلومتر مرز دريايي، اهميت ویژه‌ای در توسعه اقتصاد منطقه و کشور دارد.

ایشان با اشاره به بندر استراتژيك چابهار، از آن به‌عنوان بندرى در كشور ياد نمود كه اولین و سریع‌ترین راه مواصلاتي کشور با درياي آزاد و اقیانوسیه است. وی با اشاره به توانمندی‌های دیگری همچون: راه‌آهن چابهار به مشهد که انشاالله بزودی شاهد انجام آن خواهیم بود، خط انتقال گاز، پتروشيمي مكران، سواحل مكران با اقتصاد پویای دريايي و صنایع وابسته، فرودگاه بین‌المللی چابهار، پوشش گياهي منحصربه‌فرد، انرژی‌های تجديد پذير خورشيدى، انرژی بی پایان امواج دريايي، انرژی باد، پتانسیل بالای گردشگرى، و وجود معادن غني فلزى، این استان را از گنجینه‌های کشور ياد نمود که ظرفیت های خاص آن، مجموعا می‌تواند موجبات شکوفایی و بالندگی استان و کشور را فراهم نماید.

وى خاطرنشان نمود: مراكز آموزش عالي به‌عنوان دیگر سرمايه عظيمي است كه نقش مهمي در توسعه و تربیت نيروى انساني استان و منطقه ایفا نموده، چرا که داشتن نيروي متخصص و تحصيلكرده عامل پيشرفت و ترقی در هر كشور است. نيروى ماهر براى هر كشور در حکم یک ثروت است و انسان توانمند می‌تواند فرصت‌های مادى و معنوی را براى خود و کشور مهيا می‌نماید. از این رو دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین دانشگاه جنوب شرق کشور به وظیفه خود در این امر عمل نموده است.

ايشان در ادامه با اشاره به توانمندی‌های این دانشگاه گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان با ١٢٠٠٠ دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي، بخصوص در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و ٤٠٠ عضو هیئت‌علمی، از مهم‌ترین قابلیت‌های ارزشمند استان است که در همه زمینه‌ها می‌تواند با ارائه دانش و تربیت نیروی متخصص نقش ذیقیمتی در رشد متوازن استان ایفا نماید.

وی در خاتمه با تأکید به اين نكته كه در حال حاضر اجماع كلي در كشور در این زمینه صورت گرفته تا با توجه به قابلیت‌های ويژه اين استان، اين منطقه به‌عنوان محور توسعه شرق و توسعه ملي قرار گيرد، افزود: در حال حاضر تمام شکاف‌های ملي حذف گرديده تا نيازها و اندیشه‌هایی كه منجر به ایجاد تحول در این منطقه می‌شود محقق گردد، ضمن آن‌که برگزاری چنین همایش‌هایی با حضور شما عزیزان و متخصصان و ارائه راهكارهاى علمي و نقطه نظرات كارشناسي و محققانه درزمینه ی توسعه شرق ايران موجب رشد و دستيابي متوازن خواهد شد.

مهندس جمشيد نژاد معاون سیاسی و اجتماعی استانداري نيز طي سخناني درزمینه ی برخي از مهم‌ترین استعدادهاى استان همچون معادن و بنادر، گاز و اقليم منحصر به‌فرد استان گفت: ما امروز جمع شده‌ایم تا با ارائه اعداد و ارقام و تسهیلاتی که در این امر مهم در نظر گرفته‌ایم، از شما عزيزان و پژوهشگران بخواهيم تا با کمک هم شرايطي را فراهم نمائیم تا هر چه مفید تر و بهتر بتوانيم از اين پروژه‌ها بهره‌برداری کنیم و با انجام كارشناسي علمی ارزشمند به نتايج مطلوب دست پیدا نمائیم.

دكتر دژ پسند رئيس مركز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نيز با ارائه سخناني در قالب مقاله ای علمي به بررسي چالش‌ها و قابلیت‌های موجود در استان و مقایسه آن با سایر نقاط کشور پرداخت و گفت: ما در مرحله بررسي و قابلیت‌ها هميشه حرف‌ها ونکته های خوبی براى گفتن داريم ولي هميشه نتيجه و دستاوردهای ما با آنچه می‌گوییم بسيار فرق دارد و از این‌ رو بایستی ما به دنبال علل و عوامل ناکامی خود در این فرآیندها باشیم.

ايشان در بخش ديگرى از سخنانش با مرور اصول و ویژگی‌های كليدى محرومیت‌ها، به محرومیت‌های اقتصادى، اجتماعي، محيطي و چند وجهی پرداخت و در خاتمه با ارائه راهکارهای سازنده، محقق شدن آن راهكارها را با تکیه‌ بر وفاق ملي، ايجاد شور و بسیج همگاني قابل دستیابی دانست.

گفتني است در خاتمه ی اجلاس افتتاحیه اين همايش دكتر اورعي، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر باقر كرد، معاون عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نيز حول محور توسعه شرق کشور به ايراد سخن پرداختند.

 

امتیاز به خبر :