اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

همايش ملي دانشگاه كارآفرين و تعامل با صنعت و جامعه

همايش ملي دانشگاه كارآفرين و تعامل با صنعت و جامعه

همايش ملي دانشگاه كارآفرين و تعامل با صنعت و جامعه صبح روز دوشنبه 15 آبان ٩٦ در تالار امام رضا (ع) گشايش يافت.

به گزارش روابط عمومي، اين همايش باهدف برجسته ساختن دستاوردها، اهداف و برنامه هاى دانشگاه سيستان و بلوچستان به عنوان يك دانشگاه كارآفرين و واكاوي راهبردهاي دانشگاه در تعامل و پاسخگويي به مسائل صنعت و جامعه برگزار شد.

دكتر بنداني رييس دانشگاه، طي سخناني در این همایش در مورد تعامل دانشگاه با جامعه به روند تاريخي و نقش دانشگاه ها در ادوار گذشته پرداخت و گفت: دانشگاه ها در آغاز بيشتر در زمينه آموزش تئوريك فعاليت داشته و به تدريج و با توجه به عواملی مانند شرایط محیطی و نیازها و تغییر شرایط ملی و عمومی کم کم در زمينه مسائل تحقيقي و پژوهشي به عنوان دانشگاه كارآفرين به ایفای نقش اجتماعي خود همت نموده است.

ايشان افزود: درگذشته نگاه سنتي كسب علم و ثروت در دو طرف یک طيف قرار داشت و كسب ثروت براى محققين دانشگاه ها مذموم تلقي مي گرديد، ولي امروز مفاهيم نويني همچون اقتصاد دانش بنيان و توسعه دانش محور جايگاه خود را در اذهان مردم پيدا نموده، و شرايطي ايجاد شده كه اين مقوله به گفتمان جامعه تبديل شده است.

وى در بخش ديگرى از سخنانش گفت: چرخه علم و فناورى، دانشگاه ها را قادر نموده تا با تحولات علمي و تكنيكي جامعه تكوين یافته و با ايجاد مراكز و موسسات كارآفريني وارد عرصه جدیدی از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی گردد. ایشان خاطر نشان نمود: این تغییرات موجب گردیده تا در فعالیت دانشگاه ها باز انديشي شده و با اين روش دانشگاه ها ماموريت جديدى در مسير توسعه جامعه پيدا نمايند.

دكتر بنداني در ادامه به نقش دانشگاه سيستان و بلوچستان به عنوان قطب علمي جنوب شرق كشور گفت: اين دانشگاه نيز همگام با ساير دانشگاه ها و تغييرات ملي ماموريت ها و راهبردها، خود را در مسير این تغييرات قرار داده تا با ايجاد يك دانشگاه كارآفرين ارتباط نزديكي با صنعت و جامعه ايجاد نموده و از این منظر نيازهاى جامعه و صنعت را برآورده نمايد.

وى در خاتمه گفت: امروز ما از همه اندیشمندان و کارآفرینان خلاق دعوت نمودیم تا ضمن استفاده از نقطه نظرات و راهکارهای ارزشمندتان بستر جديدى از نگرش های نوين به منظور بررسي چالش هاى اجتماعي جامعه و صنعت ترسيم کنیم و از آن طریق نقشه راهي براى افق هاى تازه توسعه چرخه صنعت و اقتصاد ايجاد نمائيم.

آيت ا...سليماني امام جمعه زاهدان نيز طي سخناني ارتباط صنعت و جامعه را از نگاه دين و اسلام مطرح و اين نگاه را به تفضيل و با ذكر روايات و احاديثي از ائمه اطهار بررسي كرد و در نهايت اين موارد را در پنج نكته کلیدی جمع بندى نمود. وی گفت: نكته اول از نگاه اسلام در مورد ذخایر هرکشور این است که بالاترين ذخاير هر كشور "صنعت" آن جامعه است و دانشگاه و محققان كشور ما می توانند از طريق ارتباط با صنعت و جامعه  اين امر را در جامعه نهادینه و محقق نمايند.

ایشان "انتخاب درست صنايع" را به عنوان نکته دوم و با اهمیت از نظر اسلام دانست و افزود: در روایات اسلامی پر بهره ترين سرمايه از نگاه  اسلام انتخاب درست صنایع است. وى گفت: فضاى علم و افزايش و تعدد دانشجو در کشورمان مي تواند بهترين بهره ورى براى جامعه را به ارمغان آورد.

آیت ا... سلیمانی در فرازی دیگر از سخنانش با تاکید به لزوم جامع و کامل بودن صنعت در هر زمینه خاطر نشان نمود: "با ارزشترين صنايع، كامل ترين صنايع" هستند و عدم رفع این معضل موجب می گردد تا در برخی موارد کالای آن کشور به عنوان کالای کم کیفیت عرضه شود.

چهارمین نکته ای که ایشان به آن پرداخت، "داشتن تعداد صنعت بیشتر" است که از آن به عنوان شرافت و عظمت هر ملت و کشور یاد نمود و اذعان نمود که مردم هر کشوری که دارای صنایع بیشتر و بهتری باشند باید شکرگزار و قدردان آن نعمات باشند.

ایشان در خاتمه از "بهره وری مناسب و بجا" به عنوان آخرین نکته ای یاد کرد که در آیات و احادیث اسلامی به آن توجه شده و افزود: اگر بهره ورى نامناسب باشد باعث حيف و ميل بيت المال مي شود و مانند ساختماني كه به درستي پي ريزى نشده باشد در نهایت از بین میرود.

در اين همايش دكتر زالي رييس دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران مقاله اى با عنوان: نگاه اجمالي به يافته هاى ديده بان جهاني كارآفريني (GEM) بر اساس يافته هاى ٢٠١٦، و دكتر معصومي استاد همان دانشگاه مقاله ای با عنوان: تغيير نگرش دانشگاه كارآفرين سخنرانی تخصصی خود را به صورت پاور پوینت ارائه نمودند.

مهندس احسان فر، دکتر کردی، دکتر عالی پور و دکتر ذیودار دیگر سخنرانان همايش ملي دانشگاه كار آفرين و تعامل با صنعت و جامعه در مراسم افتتاحیه بودند.

گفتنی است این همایش دارای دو سطح هیئت‌رئیسه تخصصی A (دانشگاه کارآفرین: نقشه راه، راهبردها و راهکارها) و پنل تخصصی B (تعامل صنعت جامعه: نقشه راه، راهبردها و راهکارها)‌می باشد که در حاشیه این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امتیاز به خبر :