اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری و دنیای ما

همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری و دنیای ما

دومین همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری صبح روز چهارشنبه 10 آبان ماه 96 به مدت دو روز در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این همایش که آئین افتتاح آن صبح روز چهارشنبه 10 آبان ماه 96 آغاز شد جمعی از اندیشمندان و ادب دوستان از دانشگاه‌های استراسبورگ فرانسه، دهلی هندوستان، بلوچستان و اسلام‌آباد پاکستان، تاشکند ازبکستان وچیتا گونگ بنگلادش، نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استادان دارالعلوم مسجد مکی شرکت داشتند.

دکتر بندانی رئیس دانشگاه طی سخنانی در مورد نهضت فکری و اندیشه‌های اقبال اظهار نمود: این همایش به نام اندیشمند ادیبی از شبه‌قاره مزین گردید است. اقبال زبان فارسی را یکی از راه‌های انتقال گفتار و اندیشه‌های خود در قالب اشعار پندآموز دانسته و دلیل این انتخابش این بوده که از نظر او زبان فارسی، ‌زبان مشترک بسیاری از اقوام مسلمان آسیایی در آن دوران بوده است.

ایشان با اشاره به شکل‌گیری نهضت‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهی از قرن 19 بدین سو، خاطرنشان نمود: سید جمال‌الدین اسدآبادی، عبدالرحمن کواکبی، شیخ محمد عبده و علامه اقبال لاهوری از مهم‌ترین کسانی بودند که در آن زمان به‌عنوان متفکر و پیشرو در این زمینه قدم گذاشتند.

وی از اقبال به‌عنوان یکی از کسانی یاد کرد که در زمان نفوذ و شکل‌گیری استعمار انگلیس در شبه‌قاره هند، با ایجاد حزب مسلم لیگ در سال 1947 تجدد نوینی در میان مردم آن خطه ایجاد نمود.

ایشان خاطرنشان کرد: ایجاد این تجدد نوین، رفته‌رفته در اذهان مردم و مسلمانان هند هم‌شکل گرفت و آنان را مجاب نمود که آنان هم می‌توانند مانند مردم بسیاری از کشورهای دیگر به استقلال رسیده و از این طریق به اهداف و خواسته‌های خود که همانا دستیابی به عدالت و حق برابری است دست یابند.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقبال برای مسلمانان رهنمودهای ارزشمندی داشت تا جامعه را از تقلید کورکورانه، رخوت و بی دانشی، دوری از تعصبات دینی و قومی و زندگی مسالمت‌آمیز در جامعه نجات دهد.

ایشان در خاتمه گفت: امیدواریم در نشست‌های علمی این همایش، با نگاه ویژه‌ای که به آزاداندیشی و طرز تفکر ارزشمند اقبال می‌گردد به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا نمائیم.

وی سخنانش را با این شعر اقبال خاتمه داد:

خدا آن ملتی را سروری داد

که تقدیرش به دست خویش بنوشت

به آن ملت سروکاری ندارد

که دهقانش برای دیگران کشت

دکتر مریم خلیلی جهانتیغ دبیر علمی این همایش نیز ضمن سخنانی در مورد افکار و اشعار اقبال لاهوری و اهداف برگزاری این همایش گفت: اولین همایش بزرگداشت اقبال لاهوری در سال 1388 و به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد که نتیجه آن چاپ کتابی تحت عنوان: "موج زخود رسته، مجموعه مقالاتی از اندیشمندان داخلی و خارجی" بود.

ایشان برگزاری همایش امروز با عنوان «اقبال لاهوری و دنیای ما» را دومین همایشی عنوان نمود که در گستره بین‌المللی و با حضور اندیشمندان و پژوهشگران برتر دنیا به میزبانی این دانشگاه برگزار میگردد. وی خاطرنشان کرد که مقالات ارائه‌شده در این همایش به‌عنوان کتابی با نام «معمار حرم» رونمایی خواهد شد.

وی در مورد ویژگی‌های این همایش گفت: این همایش پس از افتتاح در سه پنل و 10 جلسه، از صبح روز چهارشنبه آغاز شد که امیدواریم راهگشای مشکلات فرهنگی کشور باشد.

 ایشان در پایان گفت: ما در این همایش میزبان هیئتی متشکل از 11 تن از دست اندر کاران و اساتید مطرح دانشگاه‌های کشور پاکستان هستیم.

گفتنی است، قرائت پیام دکتر سورنا ستاری، سخنرانی دکتر فرج ا... طالبی رئیس انجمن گسترش زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی وزارت علوم در خارج از کشور، و تنی چند از اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در مورد افکار، اندیشه‌ها و اشعار اقبال، از دیگر بخش‌های «دومین همایش بین‌المللی بزرگداشت اقبال لاهوری و دنیای ما» بود.

 

 

امتیاز به خبر :