اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

مراسم تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه سیستان و بلوچستان

مراسم تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه سیستان و بلوچستان

مراسم تجليل از پژوهشگران برتر، شامگاه روز چهارشنبه ٨ آذر ماه ٩٦ در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم دكتر كردى معاون پژوهشي دانشگاه طي سخناني در مورد لزوم توجه به امر پژوهش در جامعه گفت: دنياى امروز به جوامع توسعه يافته، كمتر توسعه يافته وتوسعه نيافته تقسيم بندى شده است. اين دسته بندى بدان معنا نيست كه كشورهايي كه در زمره كشورهاى توسعه يافته قرار نگرفته اند داراى استعداد و شرايط بالقوه براى توسعه يافتگي نيستند، بلكه برعكس مي توانند با ترسيم نقشه راه اين مسير را در حداقل زمان ممكن طي نموده و اين استعدادهاى بالقوه را به فعليت برسانند. وى خاطر نشان نمود تا كشور ما نيز براى برون رفت از اين مشكل به همان سمت و سو حركت نمايد.

ايشان در ادامه با برشمردن برخي از دستاوردهاى نوين علمي مانند نانو تكنولوژى، ربات هاى هوشمند، اسنپ ها و... افزود: بايستي در اين زمينه ها سرمايه گذارى و برنامه ريزى بلند مدت نمائيم.

وى در بخش ديگرى از سخنانش با ارائه آمار و ارقام از سهم كشورهاى همسايه از GDP  ،JCR و اسكاپوس اظهار اميدوارى كرد تا رشد و برنامه ريزى ما در مسير درست و معقولي همسان با آن كشورها قرار گيرد.

دكتر كردى در ادامه برنامه راهبردى اين حوزه در دانشگاه را از سه سال قبل ياد آور شد و گفت: خوشبختانه ما در طي سه سال گذشته با همفكرى و استفاده از نقطه نظرات همكاران دانشگاهي توانسته ايم تا دانشگاه را در مسير مطلوبي كه آموزش عالي ترسيم نموده است قرار دهيم.

ايشان در خاتمه به بخشي از اقدامات پژوهشي همچون ايجاد مركز نوآورى و شكوفايي دانشگاه، برگزارى نمايشگاه دائمي كارآفريني و فن بازار، راه اندازى اكو پارك گياهان دارويي تفتان و راه اندازى مركز محاسبات سريع دانشگاه اشاره نمود .

آيت ا...عباسعلي سليماني نماينده ولي فقيه در استان نيز طي سخناني در آئينه احاديث و روايات اسلامي به نقش و جايگاه پژوهش پرداخت و افزود: خوشبختانه با همت مراكز آموزش عالي و دانشگاه سيستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه مادر استان رشد پژوهشي در استان رشد چشمگيرى داشته و امروز كه در اين مراسم جمع شديم تا از مقام پژوهشگران برتر تجليل و قدرداني نمائيم جاي بسی خوشحالي و قدرداني از دست اندر كاران برگزاري اين مراسم است.

ايشان در ادامه گفت: حوزه پژوهشي قلب تپنده دانشگاه و كشور است و عامل محرك جامعه به سمت جلو است از اين رو دانشگاه بايد به استانداردهاى جهاني دست پيدا نموده، ,وبا توليد علم و فناورى به جايگاه ارزنده اى دست پيدا كند.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در قرآن به تدبر و تعقل و تفكر سفارش زيادى شده، چرا كه اين خصيصه از كودكي در نهاد هر انساني به وديعه گذاشته شده و انسان را به همان مسيرى رهنمون مي نمايد كه عقل راهنمايي مي كند.

وى در مورد يك پژوهش ارزشمند و مثمر ثمر گفت: به هر كارى نمي توان گفت پژوهش خوب و مطلوب، بلكه پژوهشي از نظر اسلام ارزنده است كه جنبه تبليغاتي نداشته و حاصل جستجو در زمينه مسائل علمي و تحقيقاتي باشد.

آيت ا..سليماني كار پژوهش را كار توليد علم و نوآورى دانست. وى در خاتمه مقالات ISI ارائه شده توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه سيستان و بلوچستان را ارزشمند و قابل ستايش دانست.

دكتر سمنانيان عضو برجسته هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس تهران سخنران بعدى در اين مراسم بود كه در مورد رسالت اساتيد و دسته بندى دانشگاه ها به انواع دانشگاه هاى آموزش محور، پژوهش محور و نسل سوم مطالبي را با ارائه آمار و ارقام به تفضيل مطرح نمود.

وى گفت: دانشگاه هاى ما از قبل از انقلاب تا زمان حاضر شاهد تحولات چشمگيرى بوده و آن مرهون قدم هايي است كه توسط محققان و دانش پژوهان كشورمان در زمينه علمي برداشته شده است وى خاطر نشان كرد: كشور ما در حال حاضر با داشتن يك ميليون دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي رشد قابل ملاحظه اي داشته ولي اين رشد قابل قبول و راضي كننده نيست هرچند اساتيد ما در حال حاضر بخوبي مي توانند در زمينه تربيت دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي موفق عمل نمايند.

ايشان در بخش ديگرى از سخنانش گفت: در ٤٠ سال پيش در دانشگاه هاى ما صحبتي از پژوهش نبود و دانشگاه هاى ما فقط در زمينه مسائل آموزشي فعاليت داشتند ولي امروز صحبت از دانشگاه پژوهش محور و نسل سوم است و اين مهم محقق نمي شد مگر با تغيير رفتار و فعاليت مستمر اساتيد در حوزه تحصيلات تكميلي كه هنوز هم بايد ادامه و استمرار داشته باشد .

دكتر سمنانيان افزود: براى رسيدن به دانشگاه هاى پژوهش محور و نسل سوم بايد با دانشمندان دنيا مبادله اطلاعات و تكنولوژى داشته باشيم و اين مقوله بايستي به صورت فرهنگ در دانشگاه هاى ما نهادينه گردد.

وي افزود: هر چند ما دانشگاه هايمان را به سمت و سوى دانشگاه هاى نسل سوم حركت داده ايم ولي با آمار و ارقام مي گويم كه در حال حاضر هيچ دانشگاه نسل سومي در كشور وجود ندارد.

ايشان خاطر نشان نمود كه يك ميليون دانشجوى تحصيلات تكميلي بايستي در جهت حل مشكلات و معظلات كشور حركت نموده، با ارائه مقالات علمي در عرصه بين المللي به جايگاه واقعي برسند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس افزود: در حال حاضر از ٢٧٠٠ مركز دانشگاهي فعال در كشور، بخش عمده اي از آنها آموزش محور هستند و تعداد كمي پژوهش محور شده اند اما براى رسيدن به دانشگاه هاى نسل سوم بايستي راه درازى را طي نمائيم.

ايشان در خاتمه از دانشگاه سيستان وبلوچستان به عنوان يك دانشگاه پژوهش محور ياد نمود كه مي تواند با داشتن انگيزه هاى لازم  در جهت حل معضلات استان قدم هاى ارزشمندى را بردارد.

 

امتیاز به خبر :