اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

بزرگداشت 16 آذر با حضور رییس جمهور در دانشگاه سیستان و بلوچستان

بزرگداشت 16 آذر با حضور رییس جمهور در دانشگاه سیستان و بلوچستان

دیدار صمیمی رییس جمهوری شامگاه روز شنبه 11 آذرماه با دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان و دیگر دانشگاه های استان برگزارشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه، دکتر روحانی در این دیدار که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز جمعی از اعضای کابینه دولت دوازدهم در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: امسال مراسم روز دانشجو را بدین خاطر از چند روز قبل جشن می‌گیریم که ۱۶ آذر امسال مصادف با روز پنج‌شنبه بوده و روز چهارشنبه هم تعطیل رسمی است، پس به طور طبیعی یکی از روزهای هفته را به عنوان روز دانشجو گرامی می‌داریم و مراسم امسال که برای اولین بار خارج از تهران است را به فال نیک می‌گیریم تا بزرگداشت روز ملی دانشجو با حضور رییس جمهور در دانشگاه سیستان و بلوچستان، فرصتی باشد که از این پس در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم این مراسم برگزار شود.

رییس جمهوری گفت: اینکه تصور کنیم همه چیز در تهران است و تمرکز فعالیت‌ها باید در تهران باشد، اساساً سخن قابل قبولی نیست.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه دانشگاه‌ها باید دارای استقلال کافی باشند، گفت: امروز متأسفانه دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌کنند، در حالی که شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، اما اکنون دانشگاه ما، هم از کاستی در استقلال و هم آزادی گله دارد. در حالی که انقلاب توسط مردم و دانشگاه‌ها به ثمر نشست و دانشجویان در این راستا سینه سپر کردند و از آغاز نهضت اسلامی، دانشگاه‌ها و روحانیت و اقشار مختلف مردم همه کنار هم و یک صدا انقلابی را به ثمر رساندند که نتیجه آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود و ما قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ای کاش فرصت بیشتری وجود داشت تا همه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نظرات خود را مطرح کنند اما با وجود محدودیت زمان باز هم تلاش شده که صاحبان تفکرات و تشکل‌های مختلف بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، اظهار داشت: هیچ تشکلی را مخالف دولت نمی‌دانیم، البته برخی انتقاد بیشتری می‌کنند و نحوه بیانشان متفاوت است، اما همیشه همه آنها نیز برای ما محترم بوده و هستند.

وی با استقبال از لحن و بیان انتقادی دانشجویان در مراسم امروز اظهار داشت: ما باید در دانشگاه ها حرف بزنیم، نقادی و صحبت کنیم و راه حل ارائه دهیم و اشکالی ندارد نظریه ای که مطرح می کنیم مورد قبول نباشد.

رییس جمهوری افزود: اگر بنا باشد در دانشگاه ها آزادی نباشد حتماً خلاقیت نخواهد بود و اگر خلاقیت نباشد حتماً نوآوری نیست، ما امروز نیاز به نوآوری و خلاقیت داریم.

دکتر روحانی تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاه ها باید به وظایف محلی، ملی و بین المللی خود توجه کنند.

روحانی افزود: برای من جای خوشنودی بسیار است که اولین سفر کاروان تدبیر و امید و دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان حق بزرگی به گردن کشور ایران، دولت، انقلاب، نظام و امنیت ملی دارد.

دکتر روحانی افزود: سیستان و بلوچستان استانی است که مردم عزیز و شریف آن اعم از شیعه و سنی، بلوچ و سیستانی در کنار هم متحد و منسجم تحت تاثیر مسیر انحرافی برخی از افراطیون و تندروهایی که امروز در منطقه در پی خشونت و ترور هستند قرار نگرفته اند.

رییس جمهوری بر پایبندی کامل دولت دوازدهم به وعده های انتخاباتی خود تاکید کرد و افزود: مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است، عقب نشینی از عهد با مردم عقب نشینی از مشروعیت خودمان است.

رئیس جمهوری ادامه داد: اگر دولت هم صدای با مردم نباشد و گوش شنوا برای آنان نداشته باشد دیگر جمهوری اسلامی معنا ندارد.

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان با حضور پرشور در پای صندوق های اخذ رای در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ افتخار آفریدند و در حقیقت از نظام و دولت منتخبی که امروز بار سنگینی را بر دوش دارد، حمایت کردند.

پیش از سخنان دکتر روحانی، نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه و استان در یک فضای گفتمانی شفاف، صریح و بی پرده در حضور رییس جمهور به بیان دیدگاه ها، انتقادها و دغدغه های خود در خصوص شرایط خاص فعالیت های تشکل های علمی-دانشجویی و سیاسی پرداختند و مسائل مختلف آموزشی، فرهنگی و رفاهی دانشجویان را به اطلاع رییس جمهور رساندند.

در ابتدای این نشست، دکتر بندانی، رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان در گزارش کوتاهی به ظرفیت ها و توانمندی های این دانشگاه در استان و منطقه جنوب شرق کشور اشاره کرد و آمادگی دانشگاه را برای کمک به دولت و مسئولان استانی جهت حل مشکلات مختلف این منطقه اعلام نمود.

ایشان توسعه پایدار و همه جانبه جامعه از طریق رسیدن به دانشگاه های نسل سوم در کشور را به عنوان یک رسالت فراگیر و عالمانه دانست تا از آن طریق نیازهای جامعه مد نظر قرارگیرد و مشکلات و دغدغه هایی همچون ریزگردها، زلزله و سایر مشکلات اجتماعی را برطرف نماید. وی خاطر نشان نمود که حل این مشکلات در سایه توجهات دولت تدبیر و امید محقق می گردد.

وى افزود: شايسته است تا دولت از وزرا و مدیران استانی درخواست نماید تا از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای ارتباط بیشتر میان جامعه و صنعت استفاده نماید تا رسیدن به این اهداف سریع تر محقق گردد.

دکتر بندانی در بخش دیگری از سخنانش به بحث بین المللی شدن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: فعالیت های علمی و بین المللی شدن دانشگاه ها یک ضرورت است و لازم است تا به این مساله توجه جدی گردد.

وی در ادامه افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان با داشتن 12000 دانشجو، 500 عضو هیئت علمی و 65 گروه آموزشی به عنوان دانشگاه مادر و معین منطقه با رویکرد دانشگاه کار آفرین آماده است تا به وظیفه خود در استان عمل نماید.

گفتنی است در این سفر دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالرضا باقری قائم‌مقام وزیر، دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر ورئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حسین میرزایی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر، دکتر فضل الله ایرجی مدیر کل اجتماعی، دکتر داریوش سلیمی مدیر کل حراست، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد مدیرکل روابط عمومی و مدیران بخشهای مختلف وزارت علوم رییس جمهور را همراهی می کردند.

امتیاز به خبر :