اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

تاسیس مرکز تحقیقاتی سنسورهای تجزیه ای روی موبایل هوشمند

تاسیس مرکز تحقیقاتی سنسورهای تجزیه ای روی موبایل هوشمند

مرکز تحقیقاتی سنسورهای تجزیه ای بر روی تلفن های همراه هوشمند در دانشگاه سیستان وبلوچستان تاسیس گردید.

به گفته پروفسور مسعود کیخوایی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، در این مرکز تحقیقاتی بین رشته ای با نصب سنسورهای مختلف، گوشی موبایل به صورت یک آزمایشگاه کامل برای کلیّه تجزیه ها و اندازه گیری های در محل (in-field) و به عنوان لابراتوار شخصی مصرف کننده (point-of-care) درمی آید.

 امروزه حدود 1/2 میلیارد گوشی موبایل هوشمند در دنیا وجود دارد که تا دو سال آینده به 5/2 بیلیون دستگاه بالغ خواهد شد. این گوشی ها مجهز به قابلیتهای متعددی هستند که شرح آنها از حوصله این نوشته خارج است اما باید اشاره داشت که موبایل امروزه تنها یک وسیلة ارتباطی نیست. تعداد برنامه های (App) آندروید بالغ بر 8/2 میلیون و اپل 2/2 میلیون میباشد. از آخرین دستاوردها در این حوزه می توان به سنسورهای کنترل علائم حیاتی بدن و نیز تشخیص فاکتورهای مؤثر بر سلامتی اشاره داشت که روی گوشی ها تعبیه شده است.

بدون شک با نصب سنسورهای مینیاتوری، این دستگاه ها می توانند به عنوان یک آزمایشگاه کامل، از تست قند خون گرفته تا آزمایشگاه آلودگی میکروبی و شیمیائی آب و کیفیّت مواد خوراکی عمل نمایند.

گفتنی است موافقت با تاسیس این مرکز تحقیقاتی در تاریخ 96/2/2 توسط هیئت امناء صورت پذیرفته، و ریاست آن به عهده پروفسور مسعود کیخوایی می باشد.

علاقه مندان جهت پیوستن به مرکز و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به ایمیل: SAS@ usb.ac.ir تماس حاصل نمایند.

امتیاز به خبر :